Ställe utan eldningsförbud?

Om tre veckor hade vi planerat att åka till jotunheimen. Men det råder strikt eldningsförbud. Visst kan man bo i stuga eller tälta bredvid en men för mig är det en jättestor del av upplevelsen att sätta igång köket på morgonen eller bli väckt på sängen (i tältet) med en kopp te och gröt.

Finns det någonstans i Sverige eller Norge där det regnar och man får ha igång ett stormkök?
Jag TROR, rätta mig om jag har fel, att ”ansvarsfullt bruk av brännare” över trädgränsen är ok. (Så tolkar jag den infon jag sett angående fjällturer och eldning (i Norge) nu när det är så torrt) Jag använder Trangia som ju har en förhållandevis kontrollerad och skyddad låga och ställer på platser där det inte kan ta eld. (På en häll, i grus osv) och ser till att ha vatten nära till hands de få minuter jag kör brännaren.

Det är däremot inte lämpligt att göra upp öppen eld i eldstad nu när det är så torrt att inte ens ett störtregn helt tar bort brandrisken.

Om det är utfärdat ”extraordinärt bålförbud” som görs vid extrem brandfara, som det varit i tex Oslo nu (som har massor av djupa skogar som är populära att vara ute och campa och grilla i) så är det ett 100% eldningsförbud. ”På nåder” kan du tända en cigarett, men inte använda gasbrännare eller annan typ av matlagningseld.

Bifogat är info från vädertjänsten Yr.no lokala variationer förekommer.





E7C6DDAA-9A31-417E-AA54-6F6337C0F999.png
 
Du får ett definitivt säkert svar om du kontaktar DNT, alltså norska turistföreningen. Var fann du infon om att man inte får använda stormkök nu i Jotunheimen?
 
Senast ändrad:
På DNTs hemsida står att de uppmanar till att man undviker att använda öppen eld eller gasbrännare även på fjället. Men jag finner ingen info om att det är något förbud.

Jag var nyligen i Jotunheimen och det går bra att hitta ”trygga” platser att laga mat på. Uppe på kalfjället där ska du ”göra det bra” om du lyckas sätta fyr på vegetationen. :) Det är inte jättefrodigt på de lite högre höjderna.

I dalarna är det frodigare, men man kan ju vara i vattenbrynet på stenar/grus, och i någon av de många breda lite djupare bäckfårorna som brukar vara steniga.
Det satt uppe anslag vid en av hytterna om att inte göra upp bål (alltså eld i eldstad) men jag minns inte att jag såg något förbud mot ”Primus/kokeappater”. Men att man typ skulle visa stor försiktighet.
 
hej har samma dilemma, ska dit om ca 3 veckor (ser dock ut att bli regn under närmsta tiden)
ställde samma fråga på FB och fick en skärmdump om detta men har inte lyckats hitta någon information på nätet som stärker att det inte är ok med ett primus kök.
 
mailade till LOM brandsäkerhetsman, kan dela med :)

Hei!

Bål forbod. bruk av eingongsgrill og bålpanne, er ikkje lov i kommunane Lom og Skjåk. Primus og gassgrill kan brukast dersom det er trykt (kan ikkje brukast i skogsområde eller brennbar vegitiasjon). Går fint ved grus ved vatn og liknande. Stein som underlag er greitt.

Må ikkje vere varme eller glør etter bruk.

om det hjälper för dig :)
Trevlig tur
 
Än så länge är det inte eldningsförbud i Kiruna och Gällivare kommuner, så du ska kunna använda kök om du vill gå längs Kungsleden t ex. Förhoppningsvis kommer det något regn där uppe inom tre veckor också :)

http://www.kiruna.se/Kommun/Kommun-...-politik/stor-risk-for-brand-i-skog-och-mark/
http://www.gellivare.se/Kommun/Nyheter/Risk-for-brand-i-skog-och-mark/

Och nu är det eldningsförbud även i Norrbotten
https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/privat.html (verkar inte fungera att kopiera in länk direkt)

Även om det inte är totalt eldningsförbud så är det nog dumt att använda varianter av storm-/gaskök ändå.
 
mailade till LOM brandsäkerhetsman, kan dela med :)

Hei!

Bål forbod. bruk av eingongsgrill og bålpanne, er ikkje lov i kommunane Lom og Skjåk. Primus og gassgrill kan brukast dersom det er trykt (kan ikkje brukast i skogsområde eller brennbar vegitiasjon). Går fint ved grus ved vatn og liknande. Stein som underlag er greitt.

Må ikkje vere varme eller glør etter bruk.

om det hjälper för dig :)
Trevlig tur
Liknande info ligger ute på Dnts hemsida också nu:
https://www.dnt.no/artikler/nyheter/13916-slik-forholder-du-deg-til-trken-pa-tur/
 
Eldningsförbudet är utökat i min kommun från den 25/7 - all typ av grillning är förbjuden, inte ens på egen tomt, inte ens elgrill är ok.
Kolla igenom länsstyrelsernas hemsidor.

Man kan överleva utan att grilla under de omständigheter som råder. jisses.
 
Man kan överleva utan att grilla under de omständigheter som råder. jisses.
Såklart, men på fjälltur är det ju lite besvärligare än hemma om man inte kan koka vatten till mat (eller dricka, som det behövs på vissa platser nu i torkan med många stillastående vatten).
 
man verkar kunna få dispan för fjälltur, men vet inte om man kan få det som privatperson. Såg att TVM här hade fått det för sin 2 veckors tur nu i augusti.
 
Vi går ut på en 4 dagars vandring idag. Har förberett mat som såklrt är godare tillagad med kok-möjligheter men som går att blötlägga kall och fullt ätlig ändå :) Kommer sakna kaffet, men det är ju en liten uppoffring i sammanhanget.
 
Såklart, men på fjälltur är det ju lite besvärligare än hemma om man inte kan koka vatten till mat (eller dricka, som det behövs på vissa platser nu i torkan med många stillastående vatten).
På fjällturer är vatten inget större problem ens vid torka, det finns "alltid" nånstans rinnande vatten att dricka. Klarar man sig inte utan varm mat så får man stanna hemma, annars är det bara att gilla läget.
 
På fjällturer är vatten inget större problem ens vid torka, det finns "alltid" nånstans rinnande vatten att dricka. Klarar man sig inte utan varm mat så får man stanna hemma, annars är det bara att gilla läget.
Riktigt så enkelt har det inte varit den här sommaren, det finns vatten i fjällen men betydligt färre bäckar och mindre vatten. Så pass att det rekommenderas att man kokar det eller använder filter för att vara på den säkra sidan.
 
Läste om Tyresta nationalpark vid Stockholm häromdagen. Stormkök är okej, men inte de iordningställda grillplatserna.

Nej här har de skärpt till att man inte ens får grilla på sin egen tomt längre. Det är alltså totalförbud på ALL typ av eldning i hela Stockholms län just nu.
 
Testa Baro cook och åk dit du planerat? Har i och för sig inte testat själv, men det verkar ju oerhört smidigt.
 
På fjällturer är vatten inget större problem ens vid torka, det finns "alltid" nånstans rinnande vatten att dricka. Klarar man sig inte utan varm mat så får man stanna hemma, annars är det bara att gilla läget.
Faktiskt inte så självklart i år. En bäck här (Jämtlandsfjällen) som normalt sett alltid har fint vatten finns inget vatten alls i, den är helt torr. Garanterat finns fler sådana. Andra har väldigt lite vatten som delvis blir stillastående.
 
Faktiskt inte så självklart i år. En bäck här (Jämtlandsfjällen) som normalt sett alltid har fint vatten finns inget vatten alls i, den är helt torr. Garanterat finns fler sådana. Andra har väldigt lite vatten som delvis blir stillastående.
Att en och annan bäck torkar är sånt som händer, det finns andra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp