Stallflickor

Sv: Stallflickor

På ett sätt är det ju naturligtvis frivilligt, eftersom man inte behöver vara skötare. Men det är ju schemalagt och om man inte kan sin dag i veckan, pga sjukdom eller annat måste man skaffa ersättare. Men detta är ju istället för att ha anställd personal. Det är en intressant fråga vad som är svartjobb, eftersom en viss ersättning utgår, även om det inte är kontanter. Frågan har nämligen kommit upp om svartjobb på klubben, men i ett annat sammanhang.
Och frågan är hur långt man kan gå i en strävan att dra ner kostnader i en ridklubb, hur mycket kan man lägga över på yngre tjejer? Och hur ska det ersättas?

Man betalar för en ridlektion, men när det kommer till hästskötsel så vill man ha betalt. På ridlektionen lär man sig rida, I stallet när man sköter häst och seldon lär du dig hur hästen fungerar i hanteringen. Vill inte påstå att det är fysiskt farligt för kroppen att rykta och leda hästar( förutom att dom kan trampa på en osv..) Hästhantering är ju en mycket viktig bit. dessutom så är det jobb med hästar, inte bara rida..

Jo jag tycker nog att man ska få nån form utav fördelar. Jag minns när jag ledde nybörjare så skrev vi upp och var tredje tillfälle fick vi ett gratis ridtillfälle. Jag utnyttjade aldrig alla mina för jag hade ju hur många som helst tillgodo. :p

De flesta utnyttjade tillfället under lektioner men jag och några till fick med tiden rida på egen hand, vi som var i den "duktigaste" gruppen.

Klart som fasen att det är fysiskt farligt att rykta och leda hästar. Det är vid hantering de flesta hästrelaterade skador uppstår.

Att dessutom släpa runt på hinder, foder, mocka boxar etc är fysiskt påfrestande.

Jag delar TomasN tveuddade uppfattning om stalljobb för unga tjejer, och har inte riktigt gjort upp med mig hur jag skulle vilja att det var istället.

Man betalar för en ridlektion, men när det kommer till hästskötsel så vill man ha betalt. På ridlektionen lär man sig rida, I stallet när man sköter häst och seldon lär du dig hur hästen fungerar i hanteringen. Vill inte påstå att det är fysiskt farligt för kroppen att rykta och leda hästar( förutom att dom kan trampa på en osv..) Hästhantering är ju en mycket viktig bit. dessutom så är det jobb med hästar, inte bara rida..

:bow:

Något jag har upplevt de senaste åren är att när man får in "förstagångshästägare" i stallet blir det alltid en massa problem. De är ofta ypperliga ryttare (ofta bättre än jag själv), men de har ingen kunskap alls om hästar och hästhantering. Kan inte fånga hästarna i hagen, fattar inte att det är lika tungt för alla att köra hö, eller städa gödselstan etc.

Jag vet inte hur många gånger jag svurit över att de idag bara verkar lära sig rida på ridskolorna. Sen kanske de har en eller två teorilektioner om året. När jag var "ponnyunge" hängde jag jämt i stallet. Frågade och lärde, var först 3:e skötare och sen 1:e skötare på ridskolehästarna. Bar hinder körde hö och hade man tur fick man vara i privatstallet och kanske tom borsta någons häst.

Jag menar inte att allt var bättre förr - långt ifrån. Men vi lärde oss vad hästar handlar om. Mycket hårt arbete!!!! Ridning är det lilla.

Lina

Jag är som flera andra splittrad.
Jag gillar inte alls systemet som cct beskriver, där stalltjejerna förväntas ansvara för allt och utföra regelrätt arbete. Skulle tro att det är en snål stallägare som ser att hän kan kapa kostnaderna på så sätt. Det känns både oansvarigt och utnjyttjande. Är föräldrna medventa om ansvaret och riskerna? Är stallägaren medveten om ansvarsfrågan?

Däremot så tycker jag det är självklart att man kan vara "skötare" på en ponny och ta ett visst ansvar för den och övriga stallet. Tex att rykta, lädervård sopa stallgången och likande
Speciellt om de kan kompensation för det i form av ridlektioner eller förmånen att tex få rida ut osv. Enda sättet att lära sig hästskötsel är just att utföra det. Men det ska ALLTID ALLTID utföras under en vuxen som ansvarar.

Senast ändrad:

Jag är som flera andra splittrad.
Jag gillar inte alls systemet som cct beskriver, där stalltjejerna förväntas ansvara för allt och utföra regelrätt arbete. Skulle tro att det är en snål stallägare som ser att hän kan kapa kostnaderna på så sätt. Det känns både oansvarigt och utnjyttjande. Är föräldrna medventa om ansvaret och riskerna? Är stallägaren medveten om ansvarsfrågan?

Däremot så tycker jag det är självklart att man kan vara "skötare" på en ponny och ta ett visst ansvar för den och övriga stallet. Tex att rykta, lädervård sopa stallgången och likande
Speciellt om de kan kompensation för det i form av ridlektioner eller förmånen att tex få rida ut osv. Enda sättet att lära sig hästskötsel är just att utföra det. Men det ska ALLTID ALLTID utföras under en vuxen som ansvarar.

Nu har jag inte uppfattat det som om trådskaparen ansåg att stalltjejerna skulle utföra arbetet utan ansvarig vuxen. Det tycker inte jag heller är ok. Men, jag tycker det är ok att man kan vara ledare på lektioner, hjälpa till med fodringar, mocka etc i utbyte mot någon ridlektion ibland.

Varför skall man alltid se det som om ungdomarna blir utnyttjade? De får ju faktiskt möjlighet att lära sig en massa som de kommer att ha nytta av den dagen de eventuellt skaffar egen häst. Jag hade aldrig klarat av att ha eget stall idag om jag inte fått möjlighet att lära mig vad det innebär som ung. Dessutom kanske det skulle göra att vi slipper en del av dessa "nyhästägare" som eg bara vill rida.

Om du läser cct inlägg så ser du vad jag reagerar på.
Jag har skrivit att jag anser att enda sättet att lära sig hästskötel är att utföra det, men inte på de villkor som råder i cct exempel.

Om du läser cct inlägg så ser du vad jag reagerar på.
Jag har skrivit att jag anser att enda sättet att lära sig hästskötel är att utföra det, men inte på de villkor som råder i cct exempel.

Och det är en ridklubb som har systemet. En ridklubb med stora kommunala bidrag, och anställd stallpersonal dagtid vardagar, men som klarar av stall- och hästskötsel och fodring, mockning, och hjälp på lektioner med hjälp av "skötartjejer" som har schemalagt arbete. (man måste komma på sin dag, annars ersättare)En em/kväll i veckan + ca tre helgdagar/termin. I stallet finns då ingen vuxen ansvarig, endast den instruktör som har lektioner inne i ridhuset. Frågan är ju om det eg är rätt och riktigt, och om detta är en form av svartarbete, eftersom de gör ett jobb som annars klubben behövt anställa folk för.

Sorry, läste visst dåligt :o

Jag syftade på det Anna_91 har skrivit, dvs att man hjälper till, inte har huvudansvaret. Även jag tycker att det är fel att ge barn huvudansvar för sådana här uppgifter.

Det är himlans svårt.

Riktigt arbete i form av lektioner och annat där man har ansvar skall självklart skötas av betald personal. Men allt det andra. Pysslet med hästarna, smörja träns och sadel, hjälpa till att leda nybörjare - jag ser det i viss mån som en sorts "utbildning" hur skall man annars lära sig att ta hand om hästar ?

Jag tror att resonemanget att ingen får göra nånting gratis till stor del har gjort att det knappt finns några hästtjejer/killar kvar som verkigen vill LÄRA sig saker. Det fanns en tråd på gnägg nyligen om just fenomenet att det inte finns några hästtjejer/killar längre.

Klart som fasen att det är fysiskt farligt att rykta och leda hästar. Det är vid hantering de flesta hästrelaterade skador uppstår.

Att dessutom släpa runt på hinder, foder, mocka boxar etc är fysiskt påfrestande.

Jag delar TomasN tveuddade uppfattning om stalljobb för unga tjejer, och har inte riktigt gjort upp med mig hur jag skulle vilja att det var istället.

okej, alltid när man rör på sig så är det fysiskt påfrestande, men människor är gjorda för att röra sig. Att rykta eller leda hästar är ju inte farligt för kroppen på samma sätt som att bära tungt eller mocka i ung, växande ålder. Sen handlar det ju om hur du gör när du arbetar. Bär du ett 30 liters ämbar vatten i ena handen, eller går du två gånger med 7 liter i vardera handen? eller tömmer du en proppfull gödselkärra med krokig rygg en gång ist för att med rak rygg tömma en lite mindre kärra 2 ggr.
Det kallas att arberta ergonomiskt rätt:idea:

Jag tycker för det första att personer under 18 år ej bör ha ansvar för typ ridskolehästar osv, men handlar det om att "hjälpa till" skulle jag nog dra gränsen vid 16 år för att hjälpa till. Ge laglig lön. Jobbade på ett ställe förut där betalningen var en uteritt var tredje jobbgång, men slutade för att jag tyckte det blev slaveri. Så ge lön i pengaform, eller ge någon mindre lön + extralektioner kanske.
Bör tillägga att jag ej läst hela tråden.

KL
Lite offtopic kanske...

Är det så att folk har blivit allmänt lata och snikna nu för tiden??? När jag gick på ridskola (slutade när jag var 14) var jag i stallet varje ledig stund, mockade, borstade, fodrade, smörjde sadlar och hjälpte de yngre...

Vårt skötarsystem funkade som så att man fick skriva upp sig på den häst man ville ha och välja dag och sedan var man där och jobbade oftast med dessa grejer den dagen... Jag lärde mig enormt mycket som jag hade glädje av när jag fick egen häst... Betalningen var inte så mycket, en skötarridning då och då men annars var sammanhållningen med hästen och kompisarna i stallet nog som betalning. Alltid under överseende av vuxen givetvis.

Jag har svårt att se detta som barnarbete, då det görs av fri vilja (man kan ju faktiskt om det är så nöja sig med sin ridlektion en dag i veckan, men vill man verkligen lära känna hästen och umgås med den så förstår jag inte problemet). Man får ju in te glömma att ridskolor oftast drivs som idiella föreningar, som bygger på medlemmar och eldsjälars glöd, eller hur, hur många har vi inte varit som sålt julkalendrar och bingolotter för att hjälpa fotbollsklubben eller ridskolan? Ska en ridskola betala sina funktionärer varje gång det är tävlingar, eller de tjejer som vill vara skötare för att de är skötare o.s.v tror jag många skulle bli tvungna att lägga ner.

På min fd ridskola (för lääääänge sedan) gjorde de så här:

Om man var skötare på en häst så var man det en bestämd dag (eller flera dagar) i veckan. Den dagen mockade man till "sin" häst och hjälpte ev till om det var nybörjarlektioner. Man skötte även hästens utrustning när det behövdes.

När man skött "sin" häst 5 gånger (man prickade av sig i en lista) så fick man som tack rida 1 timme, antingen på lektion eller själv om man var tillräckligt kunnig. Man hade även förtur på hästen vid tävling, ridläger etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 389
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 759
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -... 2
Svar
34
· Visningar
4 521
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka