Stallhyra avdrag?

Möjlighet till tillträde spelar väl ingen roll? Det är väl när man avtalar om som spelar roll. Det blir väldigt konstigt om jag ska byta stall, det blir ledigt 1 april men jag vill inte flytta in förrän 1 juni och tecknar avtal från den dagen. Inte tänker jag betala 2 månader extra för att det är ledigt.
Många stallägare vill att man betalar direkt när boxen finns tillgänglig, så de slipper stå med tom box (utan pengar) under väntetiden. Men avtalar man annat så gäller ju det såklart 😊
 
Alla gånger jag flyttat utom en så om så kontrakt skrivits den 15e har tiden räknats från den första. Så skrivs kontrakt 15 Jan har 1 Jan eller 1 Feb skrivits. Flyttar man in 15 Jan har man fått betala hela januari. Enda undantaget om tidigare hyresgäst flyttat ut den 14.

Samma med avflytt. Hel månad räknas om den är påbörjad.

En av baksidorna med byta stall då, krävs enorm logistik för att slippa dubbla hyror. Särskilt om man måste flytta akut eller behöver flytta säg den 25e men får betala full hyra både därifrån man flyttar och dit man flyttar för aktuell månad
 
Alla gånger jag flyttat utom en så om så kontrakt skrivits den 15e har tiden räknats från den första. Så skrivs kontrakt 15 Jan har 1 Jan eller 1 Feb skrivits. Flyttar man in 15 Jan har man fått betala hela januari. Enda undantaget om tidigare hyresgäst flyttat ut den 14.

Samma med avflytt. Hel månad räknas om den är påbörjad.

En av baksidorna med byta stall då, krävs enorm logistik för att slippa dubbla hyror. Särskilt om man måste flytta akut eller behöver flytta säg den 25e men får betala full hyra både därifrån man flyttar och dit man flyttar för aktuell månad
konstigt att betala full månad när man har kontrakt för halva. Jag hade inte gjort det däremot hade jag troligen accepterat att skriva kontrakt för hela månaden om jag ville ha platsen och det var kravet.
 
konstigt att betala full månad när man har kontrakt för halva. Jag hade inte gjort det däremot hade jag troligen accepterat att skriva kontrakt för hela månaden om jag ville ha platsen och det var kravet.

Påbörjad månad betalas helt är det ju som tar bort den konstiga juridiskt. Men det besvärliga ur alla andra aspekter kvarstår ju. Det är ju dock samma med tex lägenheter. Men en lägenhet lägger sig ju inte i värden i om jag flyttar in den eller den dagen för just den dagen kan inte värden vara med etc. Där är ju speciellt med stallplatser då det oftast ska stämma så hyresgäst och Stallägare kan samma dag och man måste anpassa.
 
Påbörjad månad betalas helt är det ju som tar bort den konstiga juridiskt. Men det besvärliga ur alla andra aspekter kvarstår ju. Det är ju dock samma med tex lägenheter. Men en lägenhet lägger sig ju inte i värden i om jag flyttar in den eller den dagen för just den dagen kan inte värden vara med etc. Där är ju speciellt med stallplatser då det oftast ska stämma så hyresgäst och Stallägare kan samma dag och man måste anpassa.

Fast det finns ingen självklarhet i att påbörjad månad betalas till fullo, det beror på avtalet. Det senaste jag hade hade i avtalet att man kunde säga upp till både sista i månaden och den femtonde.

Och vägrar värden teckna annat än på hela månader så är det hela månader som det gäller, inget konstigt, då får man acceptera eller söka sig vidare.
 
Fast det finns ingen självklarhet i att påbörjad månad betalas till fullo, det beror på avtalet. Det senaste jag hade hade i avtalet att man kunde säga upp till både sista i månaden och den femtonde.

Och vägrar värden teckna annat än på hela månader så är det hela månader som det gäller, inget konstigt, då får man acceptera eller söka sig vidare.

Jag menade naturligtvis att avtalet skrivs som att påbörjaf månad betalas i sin helhet. Inte det var allmänt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: soom
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp