Stallhyra eller ej?

Ni får nog lägga släktskapet åt sidan och se realistiskt på göromål och kostnader, annars blir det surt och tråkigt att ha häst.

Fast släktskapet är ju det ENDA som inte går att bortse från. Det är ju som det är oavsett hästar, stall, lösdrifter eller fan och hans moster.

Är det inte bättre att utgå från de faktiska förutsättningarna (släktskapet) och komma överens utifrån det? De måste ju fortsätta vara släkt, men mor och syster kan ju flytta sina hästar om de tycker servicen är för låg. Det behöver en inte bli osams för att konstatera.
 
Det är nog dax att ha THE TALK. Men gör det inte när du är arg eller irriterad. Tänk noga igenom vad du har för förväntningar, och lämna utanför vad du INTE vill ha och vad du tycker INTE har fungerat. Det blir lätt pajkastning.

Mitt tips är att titta framåt, kommunicera förväntningar och vad du själv har för tankar kring upplägget. Kanske vill du ha sovmorgon på helgerna? Kanske en fridag i veckan?
Tack för bra tips! Ska tänka igenom innan jag lägger fram det, hon blir lätt defensiv😬
 
"Fast släktskapet är ju det ENDA som inte går att bortse från. Det är ju som det är oavsett hästar, stall, lösdrifter eller fan och hans moster."

Jodå men man får i vissa fall vara lite kreativ. Det är lätt att bli överkörd då man har 2 emot sig som vill ha det så billigt och så lite att göra som möjligt. Släkt eller ej så får man säga ifrån när det inte fungerar. Det är 3 hästägare som behöver enas om bästa möjliga lösning för alla. Det bästa är att ha skriftligt att falla tillbaka på om man blir oense i framtiden.
 
"Fast släktskapet är ju det ENDA som inte går att bortse från. Det är ju som det är oavsett hästar, stall, lösdrifter eller fan och hans moster."

Jodå men man får i vissa fall vara lite kreativ. Det är lätt att bli överkörd då man har 2 emot sig som vill ha det så billigt och så lite att göra som möjligt. Släkt eller ej så får man säga ifrån när det inte fungerar. Det är 3 hästägare som behöver enas om bästa möjliga lösning för alla. Det bästa är att ha skriftligt att falla tillbaka på om man blir oense i framtiden.

Fast jag väljer nog hellre att vända på steken och säga att TS har den starkare sitsen i o m att hon har anläggningen de andra vill utnyttja. Sedan behöver det ju inte vara My Way or the Highway, men i slutet på dagen tror jag en alltid tjänar på att veta om vem som sitter på det tyngsta kortet.
 
Varför måste du hämta deras häst till dem i hagen?
Om de kommer så sällan och du har allt jobb övriga dagar borde de mocka för din häst och ta "allt" de dagar de kommer. Sen hade jag aldrig tagit betalt för saker som ska byggas i stallet. Enbart kostnaderna för deras häst. Men då krävs ju att de uppskattar det och hjälper dig tillbaks.
 
TS får betala inredningen, stolpar, eltråd osv.
Respektive ägare står för foder och strö till sin häst.
TS ska inte hämta någon häst i hagen eller ta hand om de andra hästarna mer än fodring, vatten och daglig tillsyn.
 
Intressant tråd eftersom jag själv snart kommer sitta i samma sits.
Min syster har redan en av sina hästar här och kommer ha en häst uppstallad också och eventuellt min mamma.
Jag vill ha en liten stallhyra för att ta av vid slitage o.s.v. men vi är redan oense där. Men så får det bli, vi har varit bra på att dela upp det tidigare, men eftersom det nu blir hemma hos mig finns risken att jag är den som köper det för att det är enklare, då vill jag ha ett gemensamt konto att ta av.
Vardagar sköter jag och helgerna hjälps vi åt med.

Om du TS ska stå för allt så tycker jag nog att du ska ha en viss stallhyra för slitage. Jag förväntar mig t.ex. att om min syster ska bygga hage (finns redan befintliga) så står hon för den kostnaden. Bygger vi nya åt alla hästarna hade hon fått betala en del (fler hästar, större hage och mer tråd än åt bara mina t.ex.).

Har du inga boxar alls så tycker jag det kan bero på, är tanken att din mamma och syster ska ha sina hästar där i tio år framöver så kan jag tycka att det kanske inte är helt fel att betala sin egen box? På tio år har det ju betalat av sig.

Edit: El och liknande får de självklart betala för. Hagarna drar ju inte så mycket, men att ha tänt i stallet, tänt på ridbanan, varmt i sadelkammaren och att tvätta hästarna får vi dela på.
 
Jag har äntligen blivit med häst igen och har eget stall med lösdrift på gården. Som sällskap har min mor och syster stallat in sin häst här. Vi delade på stängsel, foder, strö och lite nödvändiga stallgrejer när hästarna flyttade in. Jag står för matning, täckning och vattning. De kommer varannan/var 3e dag. Fyller ibland hönät och sopar och pysslar med sin häst som jag får hämta åt dem i hagen... Jag hade inte tänkt på att ta någon hyra men börjar nu känna när jag fixar till mer och mer i stallet, lägger ut pengar på inredning etc och sköter allt att det är väl lite väl lyxigt för dom att bara lalla hit när det passar...
Hur gör ni som har nära släktingar inhyrda i ert stall? Är jag småaktigt?

Jag skulle nog försöka få på pränt de sakerna jag förväntade blev gjort från deras sida och vad de kan förvänta sig. Det är orealistiskt att förvänta sig helt gratis (förutom eget foder) stallplats med all service utan att man behöver hjälpa till bara för att man är släkt.
Vad hade passat er bättre, att du får en stallhyra på x antal kr/ månad och du står för arbetsinsatserna och de hjälper till vid hagbygge etc eller hade det varit bättre att få mer hjälp men de hade betalt mindre?
Jag vet inte om du har lösdrift eller om de står på stall men jag hade absolut vägrat mockat två extra boxar per dag utan att få något för det.
Jag hade sagt att jag tycker inte att det här fungerar för min del, vi behöver komma överens om hur det här upplägget kan bli bättre. Det finns ju inget annat stall som skulle ta emot två latmaskar och sköta deras hästar gratis så det är du som sitter med bästa förhandlingsläget, fundera på vad som passar dig bäst.
 
Jag hade tänkt att de ska betala stallhyra precis som vem som helst, men kanske med en liten familjerabatt. Räkna ut vad allt faktiskt kostar dig, inkl din arbetstid och kom fram till ett rimligt belopp. Vill de inte betala så vill säkerligen någon annan göra det. Du ska ju inte finansiera deras hobby!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett stall med inhyrda och runt den 15 aug kommer det ytterligare en inhyrning, min fråga är då: Hur gör jag med dennes...
2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Eme_liie
·
I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
2 959
Senast: ironlady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp