Bukefalos 28 år!

Stallhyror

TeamLundVer

Trådstartare
Nu kommer här en hel drös med frågor :D

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) XXXX:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) XXXX: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö

Utveckla gärna era svar :)

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter
3) Stallet inga ridvägar men paddock
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige?
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar?
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil?
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100?
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm?


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?

Hoppas på en massa bra svar så att jag kan ta ut en fin liten statistik :bow:
 
Sv: Stallhyror

På ettan säger jag B. Annars blir det lätt pajkastning om vem som tar mer än alla andra och "varför ska jag betala lika mycket för 2kg som min häst gör åt när E's häst gör åt med 7kg".

Fråga två vart jag lite osäker på hur du menade men jag ska försöka svara (antar att ev ridhuskort ingår?):
1) 500,- max.
2) 500,- där med
3) 7-850,-
4) 850-1000,-
5) 1-1200,-
6) 1500-2000,-
7) 2-3000,-
Alla dessa är lagom/prisvärda priser.

Fråga tre:
x) Mer
y) För mig är det värt mer om den ligger i Södra Sverige då det är här jag bor och vill bo. Mellersta kanske ok, norr nej.
z) Varken eller.
å) Varken eller.
ä) Värt ganska mycket!
ö) Värt mer

Stallhyran jag har idag är på 500,- Då ingår 2 fodringar, utsläpp, mockning och täckesbyte. Vi har paddock och ridvägar, med ridhus 15 min skrittväg bort.
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer

Helt enkelt för att jag tycker inte att allt foder ska ingå i en stallhyra. Folk tar olika mkt foder och har olika behov hos sina hästar.
Dessutom brukar ju standarden vara typ "10 kg hösilage 2-3 kg havre" och det verkar göra folk snåla, så de helt enkelt inte köper till det hästen verkligen behöver ( = mer grovfoder. 10 kg silage är inte mkt)

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter 500?
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter 700
3) Stallet inga ridvägar men paddock 700
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus 1000
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock 1000
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock 2-4000
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna 2-4000

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion Mer värt. Efterfrågan är väl större?
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige? Det känns mer orelevant. Området spelar större roll än 'region'
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar? Ingen skillnad. Ger det mindre träningsmöjligheter så ridbanor osv nästan alltid är upptagna, så tycker jag dock priset borde gå ner
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil? Spelar ingen roll.
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100? Det "perfekta stället" är helt klart värt mer än ett som är skabbigt och svårjobbat.
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm? Ju mer ridmöjligheter, desto högre pris tycker jag. Det känns lite tråkigt att exv betala för något som man ändå bara kan nyttja på dåliga tider eller väldigt sällan.


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?

Min stallhyra ligger på 1200:-/månad + 500/år i anläggningsavgiftoch då ingår in/utsläpp, fodring, mockning i veckorna, samt spån/strö.
På helgerna har man stalltjänst.
Vi har en liten padock med dåligt underlag, samt en stor padock med bra underlag. Lagom stora hagar som dock blir översvämmade och rätt leriga på våren.

Jag tycker själv inte summan är hög, men däremot tycker jag det är väl högt med tanke på standarden på stället. Skulle det bli en höjning till skulle jag inte stå kvar.
 
Sv: Stallhyror

Nu kommer här en hel drös med frågor :D

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) XXXX:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) XXXX: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö

Utveckla gärna era svar :) Helst A åtminstone med grovfoder, annars B och att min häst kan gå i hage med kompisar med samma behov

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?
Jag förmodar att foder inte ingår bara fodringar, men att det finns rymliga hagar
1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter 900 kr pga av hög servicenivå
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter samma som ovan
3) Stallet inga ridvägar men paddock 970 :-
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus 1200
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock 1270:-
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock1400
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna1400

Sedan fråga, vadå inga ridvägar? Om stallet är omgivet av mororvägar så skulle inte jag flytta dit, annars bukar det ju gå att hitta ngt om man skrittar på asfalt ngn km...

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion v.mer
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige?v.e
z) Anläggningen inhyser många hästar v.mindre, få hästarv.mer?
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil?v.e
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, v.merstallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100?v.mindre
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm? se tidigare ovan :)


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig? 1700:-, bra hagar, ok ridvägar, ingen paddock/ ridhus, in och utsläpp, fodringar, strö och hö ingår.

Hoppas på en massa bra svar så att jag kan ta ut en fin liten statistik :bow:

Hoppas det kan vara till hjälp :)
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra? - Under förutsättning att in- och uttag ingår:

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm

B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) XXXX:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) XXXX: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö


Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter - inte intressant alls.
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter - 1800kr (beroende på vart det ligger)
3) Stallet inga ridvägar men paddock - inte intressant alls.
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus - inte intressant alls.
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock - inte intressant alls.
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock - 3000kr
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna - 3000kr.

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion - lite mer
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige? - inte
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar? - inte särskilt
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil? - billigare om tvång med egen bil.
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100? inte
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm?- Torde framgå av tidigare svar ;)


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?

Jag har ingen häst och alltså ingen stallhyra. Viktigast är bra stallmiljö, stora hagar och att man kan rida ut. Sen vill jag inte hantera andras hästar mer än nödvändigt om inte alla är väluppfostrade och så brukar det inte vara. Fodrar gärna och tar hand om min egen.

Brukar ha lättfödd ponny. Skulle jag ha stor häst eller svårfödd ponny = mer pengar för foder, såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) XXXX:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) XXXX: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö
B eftersom olika hästar behöver olika mycket, men jag är för lat för att hela tiden räkna hur mycket hästen har ätit :p Så då blir det ett mellanting

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter 1000-2000
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter 1500-2000
3) Stallet inga ridvägar men paddock cirka 2000
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus cirka 2000
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock cirka 2500
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock 2000-4000
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna 3000-50000
Fullservicen som ingår tycker jag är värd rätt mycket i tid, därav de höga priserna. Utgår från att stallet är luftigt och hagarna bra, annars är det inte intressant. Oavsett träningsmöjligheter

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion värt mycket mer
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige? tror att det är värt mindre i norra Sverige
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar? Påverkas hästen av att det finns för många (mindre tid av personal, i hagen osv) så mindre. Annars tycker jag att det är trevligare med fler och då värt mer
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil? Värt mer om man inte behöver åka på en motorväg i alla fall (har moped:p)
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100? Kvittar väl
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm? Ridhus är ett stort plus. Paddock är inget krav, även om det är trevligt, men jag skulle klarat mig med bra ridvägar


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig? Betalar 2700:- i månaden och det finns en viss gräns för fodret, men den är så pass hög att jag nog aldrig kommer att överstiga den. De vanligaste fodersorterna finns, har köpt tillskott några perioder när det behövts. Fodringar ingår.
Stallet är välskött med bra luft och man kan byta till fina uteboxar när man vill vilket är viktigt för mig (Hosthäst och vävare). In- och utsläpp ingår, hästarna är ute från 6 på morgonen till 9 på kvällen.
Mockning och torv ingår.
Stor paddock finns och ok ridvägar. Man kan rida till ridhuset men det tar ett bra tag..
Transport som man kan låna när man vill ingår också
Hyran är väl rätt hög, men tycker att hästarna är ute lagom mycket och dessutom finns det fullservice, så även om jag inte har jättebra träningsmöjligheter så klagar jag inte. Stall som passar mig bättre är svårare att hitta.
:bump:
 
Sv: Stallhyror

Jag betalar 1000kr + att han går 6 lektioner á 45min (inget hårt arbete). Då ingår foder och utfodring 7 dagar i veckan, hovslagare, avmaskning, tillsyn de dagar jag inte är där, paddock, jättefina ridvägar, badplats, travbanor, ev transport till veterinär samt massor av ridkompisar till mig och hagkopisar till pojken (går på lösdrift). Jag har även möjlighet till att låna utrustning vid behov. Tyvärr inget ridhus, bara en mindre loge till tömmkörning och balansträning, vilket skulle vara skönt ibland =(
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) 1000:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) Max 500-700:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) 350:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) 300:- i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö

Utveckla gärna era svar

Skulle inte välja alternativ B C eller D. Men om det var 100% att jag "måste" ha ett stall skulle jag kunna tänka mig priser runt dessa.

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter
A: 1500:-
B: 1200:-
C: 1000:-
D: 1000:-

2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter
A: 1500:-
B: 1200:-
C: 1000:-
D: 1000:-

3) Stallet inga ridvägar men paddock
A: 1500:- beroende på skick/skötsel kan lägga mig något högre för hög kvalitet, Gäller alla svar
B: 1200:-
C: 1000:-
D: 1000:-

4) Stallet har inga ridvägar men ridhus
A: 1700:-
B: 1500:-
C: 1000:-
D: 1000:-

5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock
A: 1700:-
B: 1500:-
C: 1000:-
D: 1000:-

6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock
A: 2000:-
B: 1700:-
C: 1250:-
D: 1250:-

7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna

Skulle inte betala extra för att det finns tränare knutna dit ser det snarare som ett minus.

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion

Mindre!

y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige?

Södra/mellersta Sverige ett pluss bra anläggning norrut ett STORT pluss.

z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar?

Många hästar ger fler personer och ett större socialt samanhang dock högre smittorisk. Färre hästar raka motsatsen till båda.

å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil?

För min det är tvång på egen bil bara possitivt efter som det skulle elliminera många yngre förmågor med vänner och bekanta som springer i stallet vilket ger en sämre miljö för hästen.

ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100?

Har stått på ett sådant ställe kan inte rekommendera det om man inte känner ägaren väl och vet att denne har mycket pengar att lösa när saker faktiskt går sönder vilket de gör. Detta är saker jag anser att en stallägare skall ha uppsikt på, om en anläggning börjar få några år på nacken så får man som ägare ta ansvar för reparationer och inte lägga det på hästägarna.

ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm?

Är mycket viktig för min det så jaag skulle inte välja stall utan detta.


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?

Mitt senaste stall var för 2 hästar som jag inte hade för avsikt att köra igång med igen så detta stall var dyrt för det jag hade de till.

Den senaste tränings anläggningen jag var på kostade 1000:- + moms ingenting ingick. Allt var + där hopplöst då ingen betalade för sladdning av banor och dålig stämning i stallet. Annars när det sköttes på ett bra sätt var det en fantastisk anläggning att vara på. Den hade allt utom ridhus (var en travanläggning dock med padock)
 
Sv: Stallhyror

A eller C Då jag vill ha fri tillgång på hö. och finns den möjligheten att tillgå med ett bra hö då tar jag det gärna. annars skaffar jag heldre hö sj. :D

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) A. 1000 kr C. 0-500 kr.
2) a. 1200 c. 500-1000 kr
3) a. 1200 c. 500 -1000
4) a. 1200 c. 500 -1000 (1-4 skulle var enbart i absoluta nödfall!)
5) a. 1600 c. 800 -1200
6) a. 1500 - 2500 c. 1200 -1500
7) a. 2000- 3000 c. 1600 - 2000 beror MYCKET på tränarna och möjligheten till att ta in egen.

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?

Jag står i ett litet 3 boxars stall. :love:Jag Hyr hela stallet (så jag styr i fall att jag tar in hästar vid tomma boxar)och betalar 500 kr per månad. per häst. detta är kall hyra.. så vi fixar allt själv! :d

vi har 15 min skrittväg till ridhus och kanon fina ridvägar, stora hagar och tillgång till sommarbete...:bump: vilket e kaaanon!

jag hoppas på att jag tycker det e resonabelt då jag skrev kontraktet tillsammans med stallägaren.:rofl:
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) XXXX:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) XXXX: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö


Tycker det är skönt att veta exakt vad man ska betala varje månad, och därför är det lättast med ett fast pris, dock så känns fri tillgång onödigt då jag sällan utnyttjar så mycket, därför alternativ B.

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter (skulle aldrig välja ett sånt stall)
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter (max 2000)
3) Stallet inga ridvägar men paddock (max 2500)
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus (max 4000)
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock (max 4000)
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock (max 5000)
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna (max 5000)

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion Eftersom jag bor i stockholm så skulle jag är ju stall i närheten krav, så självklart påverkar det.
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige? Se frågan innan.
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar? Hellre många än få.
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil? Ingen direkt skillnad.
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100? Betalar mer för fräschare.
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm? Ridhus nästintill krav.


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig? Står just nu över sommaren på bete/lösdrift men annars stämmer den på på "ett toppmodernt stall med ridhus (2 st), ridbana, jättebra ridvägar, tränare i både hopp, dressyr, fälttävlan, fälttävlanshinder, tävlingar mm..

Hoppas på en massa bra svar så att jag kan ta ut en fin liten statistik :bow:[/QUOTE]
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) XXXX:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) XXXX:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) XXXX: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter (inget alltenativ)
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter (upp mot 1000:-)
3) Stallet inga ridvägar men paddock (upp mot 1500:-)
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus (Det beror på med hur uppbokat det är mm.. men ca upp mot 1500:-)
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock (1000:-)
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock (upp mot 3000:-)
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna (runt 4000:-)

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion ? Toppen för mig
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige? spelar ingen roll
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar? Helst många men inte överdrivet.
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil? Spelar ingen roll.
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100? Toppskick för hästens bästa
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm? Ringer aldrig om det ej finns tillgång till ridhus och Paddock.


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig? Står på en helt nybyggd anläggning med 3 ridhus och 2 paddockar och även en terrängbana med fina ridvägar och tillgång till tränaren allt ingår i rullande schema. Priset varierar på 1500 till 2000:-
Hoppas på en massa bra svar så att jag kan ta ut en fin liten statistik [/QUOTE]
 
Sv: Stallhyror

Jag har min häst i ett stall:
Där finns:
2st paddockar
1st ridhus
1st ovalbana + passbana (tävlingbana för islandshäst)
Mycket bra ridvägar
Tillgång till 2st tränare som äger anläggningen
Behövs tillgång till bil, men ligger väldigt nära storväg (går kanske 1-2bussar om dagen förbi stallet)
Ligger i mellersta Sverige, ca 3km till närmsta stad/by

I stallhyran ingår:
Box
Hö/Hösilage
Utsläpp (ej insläpp)
Mineraler
Betfor
Havre

Finns strö att köpa till, 1000kr för 14balar (billigt pris)
Allt detta kostar 1400kr/mån -jag tycker att det är lagom pris
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) 2350:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
B) 2050:- inlusive foder, strö mm men upp till en viss gräns, därefter mer
C) 1250:- i grundhyra, därefter x:- per kg foder och strö
D) 1250: i kallhyra, tillkommer el. vatten, anläggningsavgift, foder samt strö
Utveckla gärna era svar
Mitt svar: B eller D. Ingår det "hur mycket som hälst" blir det ofta gnäll att dom dom tar mer betalar lika mycket som dom som tar mindre. Betalar man efter antalet kilon så finns det alltid dom som inte tar upp allt foder dom använder. Skaffar man själv är det jobbigare men man kan o andra sidan välja exakt det foder man vill ha till sin häst.alt B en medelväg.

Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter.
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter
3) Stallet inga ridvägar men paddock
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna
Går inte o svara på då stallets standard har mycket med priset o göra samt om den är momspliktad eller ej vilket dom flesta igentligen är men struntar i.
Vi tar 500 kr pluss moms för mockning, granne tar 500 kr för lunch samt insläpp, svart, vardagar. en ordentlig ridbana skulle jag betala 100 kr pluss moms för och för att det är ridhus på gården 300-1000 kr beroende på tillgängligheten.
Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion mycke, dock ej alternativ för mej
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige? lite
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar? inget
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil? Inget
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100? Lite
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm? Mycket


Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?
Hyr själv ut för 1900 kr pluss moms med funderingarna A, 2 dock 5 min skritt väldigt fin stor ridbana för 25 kr/månaden. Egen rakbana dock. Alla foringar ingår 365 dagar/år då vi vintertid fodrar 4 gånger/dag.
Hyran är är för låg.
 
Sv: Stallhyror

Hur vill du helst ha en stallhyra?

A) XXXX:- inklusive hur mycket som helst av foder, strö mm
Använder ganska mkt av bägge varorna. :D Har upplevt krångel med att ett visst antal kg ingår, då det alltid är för lite enligt mig och blir dyrt i slutändan.


Vad skulle du tycka var prisvärt, lagom samt för dyrt för alternativen A-D beroende på nedanstående faktorer (fodringar, ut/insläpp, täckesbyten samt mockning ingår)?

1) Stallet har inga ridvägar eller träningsmöjligheter
Skulle inte vilja stå ens gratis. :D
2) Stallet har bra ridvägar men inga övriga träningsmöjligheter
För A 1500 kr.
3) Stallet inga ridvägar men paddock
Vill inte stå.
4) Stallet har inga ridvägar men ridhus
Vill inte stå.
5) Stallet har inga ridvägar men såväl ridhus som paddock
Vill inte stå.
6) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock
För A. Prisvärt 2500, lagom 2500, för dyrt 4000
7) Stallet har bra ridvägar samt både ridhus och paddock, det finns ett antal tränare knutna till anläggningen om man vill träna
Samma som nr 6.

Hur skulle nedanstående påverka ditt tidigare omdöme ang pris? Varken eller, värt mer, värt mindre?

x) Stallet ligger i en storstadregion
Värt mer.
y) Stallet ligger i södra, mellersta eller norra Sverige?
?
z) Anläggningen inhyser många hästar, få hästar?
Alltid en avvägning, är ofta ett större stall som har ridhus tex. Finns både för och nackdelar med stora och små stall. Vill stå på ett mellanstort. :p Få=borde vara billigare, många=kan kosta lite mer ev.
å) Kommunala transportmedel, tvång med egen bil?
Bilkrav bör vara billigare. Bra komm. kan få vara lite dyrare.
ä) Anläggningen är i toppskick och man har verkligen tänkt på häst och ryttares bästa, stallet har några år på nacken men är hyfsat helt och rent även om alla lösningar inte är helt 100?
Toppskick stall är underbara men oftast tokdyra, mer prisvärda. Står hellre på ett äldre stall som funkar som oftast har lägre pris.
ö) Tillgängligheten till ridhus, paddock mm?
Ridhusmöjl är ett stort plus som jag kan tänka mig betala mer för. Finns ingetdera bör det vara mkt billigt.

Hur ser din stallhyra ut idag? vilka av de ovan förda funderingarna stämmer in på den och anser du hyran vara rimlig?
Kommer stå på lösdrift i höst. :p
Men om vi säger förra hösten:
1800 kallhyra. Man köper hö+strö efter behov. Ridbana ej ridhus, bra ridvägar, bra kommunikationer. Äldre stall. Ganska stort. Blev dyrt för min budget och om jag hade haft bättre ekonomi känns det ändå på gränsen på för dyrt; landade på ca 3500 per mån. Då var det kollektivt, ett pass i veckan, ganska stort=mkt åsikter=risk för tjafs, inget ridhus, lite gammalt stall osv.

Hoppas du känner du fick lite svar även om det inte vart exakta svar. :D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 864
Senast: Cilla
·
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 494
Senast: Hannah199
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 699
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp