Sv: Ställningar & smärtlindring
Jag startade också nån sån här tråd i slutet av min graviditet. Rådet jag fick då var att ta det som det kommer och att vara beredd på att det kanske inte blir som jag tänkt mig... jag ger samma råd till dig.
När det väl är dags gäller det liksom bara att hänga med och lyssna på din kropp, och låta barnmorskan guida dig när du är osäker.
Det kan vara bra att läsa på lite om olika förlossningsställningar och smärtlindring innan dock så man vet vad man
tror sig vilja innan förlossningen. Hur det väl känns när man är mitt uppe i det vet man ju inte i förväg.
Jag visst t ex att jag helst inte ville ha ryggbedövning, utan min önskan var att klara mig med lustgas och akupunktur. Det gjorde jag också och det är jag glad för. Men jag tänkte också som så att om det blir överjävligt och jag känner att jag inte fixar det, så tänker jag inte känna någon press på att jag ska klara det utan bedövning, utan då ska bedövning ges, punkt slut. Det var bra att ha som "nödutgång"
Angående förlossningsställning så födde jag liggandes på rygg med knäna uppdragna mot mig under själva krystvärkarna. Det var så jag absolut inte hade tänkt att föda, men när jag väl var där och låg på rygg så kändes det totalt omöjligt att ens försöka röra mig till någon annan position. Det var riktigt vidrigt när BM försökte hjälpa mig att komma upp, så jag skrek att de inte fick röra mig!
Jag stod en del på knä mot sängen och låg en del på sidan under första krystvärkarna (krystade väldigt länge) och under en del av öppningsskedet. Satt även på en pilatesboll och gungade, vilket var grymt bra. Satt även fyra timmar i badet innan jag började andas lustgas och det var helt outstanding. Tips är att ha vattnet rinnande i duschslangen och att släppa ut vattnet ur badkaret med jämna mellanrum så att det inte fylls på för mycket (då blir det för varmt att sitta så länge). Håll duschen mot mage/rygg under värkarna.
Så, läs på lite och känn efter hur du tror att du skulle vilja föda. Ha det som utgångsläge och följ sen bara med. Lyssna på din kropp och koncentrera dig på andning och att ta det lugnt, så ska nog allt gå toppenbra!
Lycka till!
/julia