Ställningar & smärtlindring

Nisse

Trådstartare
Förlossningsställningar alltså.... :)
Min Bm vill att jag ska fundera på förlossningsställningar och smärtlindring till nästa gång jag ska dit.

Ni som har fött; vad födde ni i för ställning och vad hade ni för smärtlindring?
För och nackdelar?
Hur upplevde ni det?

Känner mig förvirrad. Hur ska jag kunna veta vad som är bäst för mig när det väl gäller ? :confused:

Sv: Ställningar & smärtlindring

Ja, det är inte lätt att veta.

Jag hade en tens-apparat hemma två veckor innan BF och den använde jag när jag hade förvärkar dagen innan dottern föddes. När värkarna väl drog igång på morgonen så tyckte jag inte den hjälpte alls. Jag ställde mig i duschen och spolade varmt vatten på ryggen och magen, vilket lindrade mycket för mig.

När vi kom till förlossningen så sa jag att jag ville duscha, men då erbjöd dem mig att bada istället vilket var kanon. Eller ja så länge vattnet var varmt :p Samtidigt fick jag även lustgas. Den var skoj :angel:När jag tyckte det började bli för jobbigt så bad jag om EDA men när de kollade mig så var jag fullt utvidgad så då var den ingen idé att ta.

I min förlossningsjournal så skrev jag att jag hade tens-apparat med mig, ville prova med lustgas och blev det för jobbigt så ville jag ha EDA.

Jag startade också nån sån här tråd i slutet av min graviditet. Rådet jag fick då var att ta det som det kommer och att vara beredd på att det kanske inte blir som jag tänkt mig... jag ger samma råd till dig.

När det väl är dags gäller det liksom bara att hänga med och lyssna på din kropp, och låta barnmorskan guida dig när du är osäker.

Det kan vara bra att läsa på lite om olika förlossningsställningar och smärtlindring innan dock så man vet vad man tror sig vilja innan förlossningen. Hur det väl känns när man är mitt uppe i det vet man ju inte i förväg.

Jag visst t ex att jag helst inte ville ha ryggbedövning, utan min önskan var att klara mig med lustgas och akupunktur. Det gjorde jag också och det är jag glad för. Men jag tänkte också som så att om det blir överjävligt och jag känner att jag inte fixar det, så tänker jag inte känna någon press på att jag ska klara det utan bedövning, utan då ska bedövning ges, punkt slut. Det var bra att ha som "nödutgång" :D

Angående förlossningsställning så födde jag liggandes på rygg med knäna uppdragna mot mig under själva krystvärkarna. Det var så jag absolut inte hade tänkt att föda, men när jag väl var där och låg på rygg så kändes det totalt omöjligt att ens försöka röra mig till någon annan position. Det var riktigt vidrigt när BM försökte hjälpa mig att komma upp, så jag skrek att de inte fick röra mig!

Jag stod en del på knä mot sängen och låg en del på sidan under första krystvärkarna (krystade väldigt länge) och under en del av öppningsskedet. Satt även på en pilatesboll och gungade, vilket var grymt bra. Satt även fyra timmar i badet innan jag började andas lustgas och det var helt outstanding. Tips är att ha vattnet rinnande i duschslangen och att släppa ut vattnet ur badkaret med jämna mellanrum så att det inte fylls på för mycket (då blir det för varmt att sitta så länge). Håll duschen mot mage/rygg under värkarna.

Så, läs på lite och känn efter hur du tror att du skulle vilja föda. Ha det som utgångsläge och följ sen bara med. Lyssna på din kropp och koncentrera dig på andning och att ta det lugnt, så ska nog allt gå toppenbra!

Lycka till!
/julia

Senast ändrad:

Jag bestämde ingenting när jag födde barn utan min kropp visste helklart bäst hur det skulle vara.

Hade inte planerat någonting innan utan litade fullt på min egen kropp och barnmorskan. I mitt förlossningsbrev stod det nog "Öppen för alla förslag"

När vi kom in och jag låg ner på rygg för att ligga med CTG så fick jag jobbiga och smärtsamma värkar, jag bad om epudral och BM var påväg att ringa en läkare då satte jag mig upp och så försvann smärtan.
Sen rullade vi in på förlossningsrummet, jag fick en smärtsam värk när jag böt säng och pang på det en krystvärk. Då fick jag lustgasmasken och var helt ofokuserad och lite i panik och sa att skiten inte funkar men så drog BM på lustgasen och jag använde masken för att helt bara fokusera på andningen.

Jag låg på höger sida. Mellan varje värk tänkte jag "hoppas jag känner när nästa är på väg" och så helt plötsligt kom min arm med masken och jag drog några sug och andades igenom värken.

Rasmus sparkade som en vilde och jag kände tydligt hur han utförde rotationerna ner i bäckenet. Jag vågade inte krysta utan slappnade bara av och lät kroppen jobba. Sen när jag kände att nu är nog vägen klar så la jag ifrån mig masken och krystade 2 gånger och la mig samtidigt på rygg, det kändes typ som jag skruvade ut honom ;)

Något du ska skriva med stor fet text först i brevet. Be barnmorskan att hålla emot med varma handdukar :bow: det gjorde BM på mig och jag kände ju att det börja sträcka sig i huden och sa det till henne, hon höll emot med en varm handduk och allt obehag försvann, hon tog bara bort handduken för att kolla läget ibland (då när jag drog lustgas) och sen hade hon ju inte dem på slutet när "vägen var klar".
Min förlossning gick supersnabbt, men jag brast faktiskt ingenting, tror mkt beror på BMs jobb.

Jag läste mycket om olika typer av smärtlindring (kunde nästan mer än barnmorskan på föräldrautbildningen :)). Kände innan att jag var öppen att prova allt, men kände mig väldigt tvecksam till lustgas. Jag ville känna mig helt klar i huvudet och ha kontrollen, och ville därför inte använda lustgas. Provade det ändå, men tror inte jag hittade rätt teknik för det hjälpte inte ett dugg, blev bara yr. Tog EDA när jag var öpppen 6 cm, det var jätteläskigt när dom satte den, gjorde inte om men var en mkt skum känsla. Efter den var satt kändes det som jag var i himmelriket, värkarna kändes fortfarande men gjorde inte ont så jag kunde vila lite (vilket behövdes, hade inte sovit på 24 h och knappt ens suttit ner). Jag hade alla värkar i ryggen, så ligga ner i sängen under öppningsskedet (innan eda) var rikigt obehagligt, jag gick runt, satt på pilatseboll osv. I början var det skönt att duscha också. Provade också vetekudde i början, men jag var så varm redan innan så jag kände mig bara överhettad av vetekudden.

Det låter som jag hade samma ställning som Freya_bus, tyckte den fungerade riktigt bra. Dom hade nya sängar men ngn ny typ av fotstöd så knäna var upp mot magen. Stog även på knä en stund och då fick bebisen massor fart ut, men jag ville inte födda i den ställningen. Krystandet tog bara 25 min, fick sy 3 mindre stygn.

Jag håller med pmm - när det väl var dags visste kroppen själv vad den ville. Det visade sig att jag trivs bäst med att ligga på sidan och föda barn. Första förlossningen tog lång tid, så då hade personalen tid att sätta upp ett benstöd när det började bli dags att krysta. Andra gången gick det superfort, så då fanns det ingen tid för att fixa med sängen. När krystvärkarna kom vände jag mig automatiskt åt sidan (åt vänster), och den högra foten spjärnade emot i sängen. En väldigt konstig ställning, jag fick nästan kramp i vaden och hålfoten (stod liksom på tå). Barnmorskan frågade om jag inte ville flytta benet, men jag ville absolut inte ändra mig på något sätt.

Det enda jag visste var att jag inte vill ligga med benen upp, som de gör i förlossningskliniken.

Jag skrev i mitt förossningsbrev att jag ville testa alla smärtlindringar utom, sterila kvaddlar, ta allt eftersom...

Nu började ju allt fel, då jag sattes igång (typ enda scenariot jag INTE var påläst om :rofl) ang ställningar tog det 36 timmar att få upp mig 3 cm så jag hann inte längre och jag hade för ont i höfter och ischias i kläm så jag körde bara med att halvligga med kudde under bena eller promenera eller stå med stå-vagnen...

Så, ta det som det kommer, läs gärna på om allt som kan hända och alla smärtlindringar. Jag hann med bad, dusch, akupunktur (gav mig bara huvudvärk hon kan inte ha gjort rätt?), vetekuddar, massage (våldsam knådning i ryggslutet var himla skönt, upp till en gräns), lustgas (typ 12 timmars konstant sugande i den) + EDA, bäst var absolut EDA, då fick jag chans att sova 1 timme. Och jag ville gifta mig med narkosläkaren (en gammal gubbe :rofl: ).

Ni som har fött; vad födde ni i för ställning och vad hade ni för smärtlindring? Jag födde stående på knä i sängen hängandes över sänggaveln! Lustgas räckte till min förvåning för mig som smärtlindring!

För och nackdelar? Fördel med att föda stående fick jag för mig efteråt var tygndlagen :D Nej men skämt å sido jag kände att man slapp "blotta sig" där nere och jag trivdes verkligen bra i den ställningen som jag inte alls hade planert innan men som barnmorskan fick mig till att pröva! Jag tänker föda stående nästa gång också! Smärtlidning så kände jag att jag klarade mig utan lustgas också men de ville gärna att jag skulle pröva ifall jag ville ha lite senare in på förlossningen så jag då visset hur jag skulle använda den och gud vad jag älskade den :love:

Hur upplevde ni det? För min del så upplevde jag bara allting kanon! Kunde inte ha blivit bättre!

Känner mig förvirrad. Hur ska jag kunna veta vad som är bäst för mig när det väl gäller ? Jag tror att ett tips är att du känner efter innan om det är något som du absolut inte känner för och skriver ner det så de vet! Jag hade tex skrivit att jag vill veta när det var för sent för att ta EDA och de var de väldigt noga att hela tiden tala om för mig! Jag var så rädd att jag skulle "missa" att få smärtstillande!
Sedan hade jag skrivit som många andra att jag var öppen för förslag och de var de väldigt duktiga på att ge!
Jag konstaterade efteråt att gud måste ha skapat helt underbara människor till att bli barnmorskor :D jag fick en kanon upplevelse!

Första gången: stod på knä, TENS och lustgas. Ont som fan.
Andra gången: stod på knä, EDA. Perfekt.

Min Bm vill att jag ska fundera på förlossningsställningar och smärtlindring till nästa gång jag ska dit.
Vi fick också skriva ner en sån där lapp hur man vill ha det och om man har några önskemål. Jag skrev i korta drag att jag kunde tänka mig bad, akupunktur och lustgas. Även ryggbedövning om det krävs. Dessutom att jag var öppen för förslag från barnmorskan.

Ni som har fött; vad födde ni i för ställning och vad hade ni för smärtlindring?
Jag började med ett bad (sen var jag öppen 8cm). När jag kom in på salen tyckte de att jag kunde ta lite lustgas, vilket jag gjorde men jag har svårt att andas i en sån där mask (jag bara hyperventilerar då) så jag fick ett annat munstycke som man "suger" på. Jag anser inte att jag kände av lustgasen alls. Blev inte alls "snurrig" eller "berusad" av den som endel säger. Detta kan ju ha berott på att jag använde den "för lite" och som jag själv tyckte. Däremot var den bra för att jag fick något annat att tänka på och koncentrera mig på under värkarnas värsta toppar.
Ryggbedövningen hade jag inte en tanke på så jag föreslog aldrig någon och det gjorde inte barnmorskan heller.

Sen tyckte barnmorskan att jag skulle upp och gå lite på den där stolen. Jag gick nog några steg men det kändes inte alls bra. Jag ville bara ligga på rygg i sängen. Därmed blev det också så att jag födde liggandes på rygg i sängen.

Hur upplevde ni det?
Jag upplevde förlossningen betydligt lättare än vad jag hade förväntat mig. Jag hade föreställt mig det som något fruktansvärt men så var det inte! Visst gjorde det ont och men sååååå farligt var det inte. Jag blev heller inte överdrivet trött och jag var alert i huvudet och hade stenkoll på allt. Ca 40 min innan William tittade ut sa jag till sambon -Oj, nu gick vattnet. Och -Oj nu sätter krystvärkarna igång! Tryck på knappen så barnmorskan kommer hit! (de var inte inne hos mig då för tillfället) Sen ville jag bara trycka ut honom!

För mig kändes det som att kroppen gjorde jobbet själv och jag hjälpte till!

Känner mig förvirrad. Hur ska jag kunna veta vad som är bäst för mig när det väl gäller ?
Det vet man inte men det löser sig! Som sagt, skriv ner vad du tror och sen får ni ju se vad som händer under förlossningen. Som andra skrev så kan det ju vara bra om din sambo/man eller vem som nu är med dig vet ungefär hur du tror dig vill ha det ifall han blir tvungen att prata för dig.

Sen tyckte barnmorskan att jag skulle upp och gå lite på den där stolen. Jag gick nog några steg men det kändes inte alls bra. Jag ville bara ligga på rygg i sängen. Därmed blev det också så att jag födde liggandes på rygg i sängen.

Vilken skilland det kan vara, jag som tyckte ligga på rygg var hemskt, det var en plåga att ligga ner när dom skulle undersöka och annat sånt.

Jag tyckte inte heller förlossningen var så hemskt jobbig. Jobbig såklart men jag väntade hela tiden på att det skulle bli värre, det jobbigaste var att jag var så trött då jag inte sovit på länge.

Själva krystandet upplevde jag inte heller som det gjorde så ont, det var inte så skönt när huvudet stog halvvägs ut men det gick att kontrollera smärtan.

Mitt tips är att läs på om olika alternativ, men bestäm dig inte för något utan vänta och se hur det känns och vad du vill göra då. Våga också prova det barnmorskan föreslår (om det inte är ngn som du verkligen inte vill), ibland blir det bra och tycker man inte om det så är det enkelt att ändra igen.
Jag fick beröm för att jag slappnade av och lyssnade så bra på kroppen, själv tyckte jag att jag inte gjorde något men det var väl det som var bra :)

I samband med att sista fosterhinnan brast samtidigt som jag var kopplad till ctg (låg på rygg i sängen med lustgas) så upptäckte man att sonens hjärtljud sjönk kraftigt. För att få ordning på detta beordrades jag att lägga mig på sida och lustgasen byttes mot syrgas. Hjärtljuden gick upp till det normala men det kändes bra att ligga där på sida så jag blev kvar i den ställningen tills sonen var född. Eller ja, jag hann nog aldrig ändra ställning innan krystvärkarna kom.

Hade inga speciella tankar inför förlossningen utan jag tog det som det kom. Visste sen innan att jag helst inte ville ha ryggbedövning, BM bekräftade mina farhågor när hon undrade om jag ville ha det så jag nöjde mig med lustgasen.

Jag funderade på att skriva ett förlossningsbrev men gjorde aldrig det och känner att jag inte skulle haft något behov av det heller. Visserligen var jag inte inne på förlossningen speciellt lång tid då det gick fort, fort, fort. När jag började få lite väl ont så frågade BM direkt om jag ville ha lustgas, sen kom ju frågan om ryggbedövning som vi snabbt kom fram till att det inte var aktuellt. Undrade/önskade jag något var det bara att säga till.

Det enda jag funderat på före förlossningen som jag inte tog upp under förlossningen var det där med varma handdukar som pmm skrev. Jag sprack ytterst lite ytligt men kan ju inte låta bli att fundera på hur det gått med handdukarna...

Jag upplevde min förlossning som ganska jobbig just för att den gick så fort (= ont) men alla sa att det tar så himla lång tid. Inte ens BM på förlossningen trodde att det skulle gå så fort. Jag var alltså rädd UNDER förlossningen att det skulle vara så jobbigt i flera timmar (när det i själva verket bara tog två). Såhär i efterhand var det ju helt klart överkomligt men jag kommer ihåg känslorna vilket gör att jag känner liknande även nu.

KL
Tack allihopa förr alla bra svar! :laugh:
Känns som att jag har fått lite mera kött på benen nu.

Vad gäller ställningar så kan jag nog inte lämna önskemål till bm nu.
Vet ju liksom inte ens hur det är att föda.
Och som de flesta säger: när det väl gäller känner man bäst hur man vill föda.
Det tror jag stämmer. :)

Ang smärtlindring så är jag nog öppen för alla förslag.
Värsta scenariot kulle vara om jag blev nekad smärtlindring då jag har som mest ont, eller att bli helt nonchalerad.
Har hört så otroligt många skräckexempel :crazy:.

Jag fick EDA och en bäckenbottenbedövning och jag födde liggandes på rygg. Jag försökte stå på knä men det var hemskt. Ligga på sida var också fruktansvärt. Jag hade ju sonens rumpa nästan upp i halsen så det var helt omöjligt att ligga och föda så.

Hej!

Jag födde liggandes på rygg med enbart lustgas som smärtlinding :)

Som sagt tror jag inte att man kan veta i förväg hur man kommer att vilja ha det när det väl gäller. Jag bytte ställning massor med gånger innan det var dags. Jag stod på knä in i det längsta men när jag verkligen behövde ta i så kändes ryggläge bäst...
Jag hade bestämt mig från början för att ta all smärtlindring som kunde erbjudas :p Men nu blev det ju så att när jag väl tyckte att det började göra ont var det för sent. Helt öppen och skulle börja krysta, så det var bara lustgasen som gällde då :D

Jag har pratat med BM om ställningar och smärtlindring och sånt nu.
Jag sa bara att jagär öppen för alla förslag när jag väl är där.
Jag har ju ingen aning just nu hur jag vill ha det då.
Man vet nog bäst där och då. Och skulle jag inte veta vad jag vill då så finns ju bb-personalen där för att guida. :p

Jag åkte in på förlossningen utan att ha funderat över vilken smärtlindring jag ville ha. Tänkte att jag skulle ta det som det kom. Började med bara lustgas, tog EDA när jag öppnat mig till 5-6 cm tror jag det var. Den var underbar. Sedan slutade förlossningen tyvärr i akutsnitt när jag öppnat mig 9 cm.

Man vet inte vad som är bäst innan det är dags, därför är det bra att ha en öppen inställning och ta det som det kommer. Självklart är det bra att läsa på om alla alternativ innan, men när det väl gäller så får man lyssna till sin kropp och lita på barnmorskan som är ansvarig under förlossningen.

För mig funkade det jättebra. Hade en jättebra barnmorska och allt gick smidigt. Jag kom dit, lade mig i badet och började ta lustgas och sedan tuffade allting på.

När det började närma sig klev jag upp och lade mig på en säng bredvid badkaret och då gick vattnet. Jag kördes in till förlossningssalen och allt gick väldigt snabbt och smidigt. Låg på sidan (jag som hade skrattat åt mina katter som låg knepigt när de födde, jag lade mig likadant!). Någon annan smärtlindring än lustgas behövdes aldrig, det hade nog inte hunnits med heller.

Overall måste jag säga att jag också tyckte att förlossningen gick lättare än jag hade föreställt mig. Jag hade ju fått höra värsta skräckhistorierna innan. Långa, utdragna och smärtfulla förlossningar med inkompetena barnmorskor. Min förlossning var raka motsatsen... ont gjorde det ju, precis när huvudet skulle ut gjorde det förbannat ont men sedan var det över men det var överkomligt.

Jag är dock fullt medveten om att jag hade en oerhört lättsam och skonsam förlossning.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 199
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 328
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
1 127
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 767
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka