Stallproblem? Långt och rörigt!

B

Brydd

Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;)


Jag har sedan barnsben ridit på en specifik klubb.
Aldrig haft egen häst där utan varit ett "en-gång-i-veckan-barn".

Sedan jag blev tonåring har det varit på och av i olika perioder, jag har hela tiden ridit hästar hemma men inte lektioner, startat igen i perioder.

Sen flyttade jag i några år, kom tillbaka.

Köpte en häst 06, och började följa med en kompis till klubben igen.
Allt var dock totalt förändrat, alla smörade järnet för en del kvinnor i styrelsen, inte minst ridläraren, och deras döttrar.

Mentaliteten var "gör som vi säger annars blir du utskälld och utfryst".

För min del som inte hade min häst uppstallad där utan kom två-tre ggr i mån så var det väl inte hela världen, en massa sura blickar och liknande men vi hade som inte så mycket med varandra att göra.:grin:
'
Döttarna till de berörda kvinnorna är dock självgoda ungar, och jag kan inte titta på vad som helst. :crazy: När den 9åriga tjejen vars ponny vägrade hoppa till slut efter att inte fått ridas ute på över 8 månader, bara fått galoppera runt runt och hoppa hela tiden medan ungen skriker och viftar med pisken, då kom hennes mamma ut med ett par långa sporrar och vände dem uppochned!

Klubbens stjärnor... :grin:

Jag fick såklart ett dåligt rykte på en gång som lade mig i saker jag inte hade med att göra då jag påpekade att hästen behövde omväxling och inte stryk.

Jag nämnde även för en del berörda att andra klubbar pratade om att vår klubb bara hade snobbungar som svor och folk och skrek att de skulle "flytta på sig för helvete" på framridningen osv, tusen andra saker, det kanske borde läggas fokus på?
Baaara avundsjuka fick jag till svar.

Sen hade vi diskussioner (stalljour..) om foder i stallgången när det finns foderkammare? Hästar rymde, foder åts, 1 kg foderjäst bland annat. Tusen liknande saker. Nej, det var så och skulle vara så.


När jag flyttade för 2 år sen blev jag osams med min kompis också över att hon utnyttjade mig konstant och snackade skit bakom min rygg, så jag bröt kontakten och hon gaddade ihop sig med kvinnorna i fråga och spred på dyngan med saker jag inte ens visste att jag tänkt själv. :devil:

I den vevan hade vi väntat i nästan ett år på en jäkla klubbjacka, jag hade tjatat och tjatat om hur länge man skulle behöva vänta? Jag slutade i mars. I November fick jag ett mail om att jackorna kommit, kom och betala!

Vid det laget var jag sur, mailade att jag hade ju faktiskt slutat för länge sen och tyckte att de kunde kommit med någon information om förseningar istället för att inte svara när man upprepade ggr frågat!

och så skrev jag (klantigt, jag vet) på min facebook att jag var irriterad över en jäkla klubbjacka som kom ett år senare när man slutat och vars tryck man inte vill använda bland folk då man får skämmas för deras rykte! :devil:

Använde inget namn på klubb men det gjorde de så duktigt själv då en av de omtalade kvinnorna skrek rakt ut att jag minsann svikit klubben genom att inte tala om för klubben vilka rykten som gick så de kunnat bättra på prestigen, så nu var det alltså mitt fel att ryktena var ute för jag var minsann illojal.

Say whoot?? Jag svarade att jag hade visst talat med vissa i styrelsen men ingen var ju beredd att lyssna! Ni vägrar lyssna på idéer om förbättringar, om åtgärder för skadliga saker i stallet, på alla som tycker annorlunda. Jag sa också att ni tappade ca tio elever (vilket är mycket för den lilla klubben) i samma veva, också där för att ni vägrade lyssna och särbehandlar styrelsens barn!
Nej, de var inte ridintresserade längre nu vägrar jag prata mer med dig, fick jag till svar. Nehepp, skit i det tänkte jag.

Nu (jag har flyttat tillbaka till orten) kan man inte möta dem i samhället utan skitsura miner. De byter positioner i styrelsen men bara med varandra, så ingen bättring lär ske. Andra vänner, (ridinstruktörer/equiterapeuter/veterinärassistent/osv) har gjort sig osams de med genom att påtala saker som måste åtgärdas. "Det är ingen som vill ha er här, fattar ni inte det?" fick de som svar till slut.

Jag är inte välkommen i klubben, det behöver man inte direkt skriva mig på näsan för att jag ska fatta, men det finns bara ett ridhus på 8 mils radie så det är lite surt.. :grin:

Vad kan man egentligen göra i ett sånt läge?
För klubbens skull alltså?
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Ingenting, skulle jag tro.

Om det inte finns några positiva krafter i klubben att liera sig med för att försöka få till en bättring, så kan du nog bara vänta. Antingen på att dom som sitter i styrelsen nu tröttnar, eller på att det kommer nytt folk som tycker som du, alt. har sunda värderingar.

Tyvärr är föreningar av den här typen mycket svåra att ta sig in i om man inte "tycker rätt". Har själv ett gott exempel inte allt för långt från mig där klubben har haft samma galna kärringar i styrelsen i säkert 10 år. Det är inte bra och inget gick att göra åt situationen heller.

Hoppas dock på att någon annan har något supertips. :)
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Pajkastning på Internet hjälper sällan, varken här eller på FB. Det är omöjligt för oss här att ha en åsikt alls om vi inte känner till klubben, troligen har du vissa fog för dina klagomål men jag misstänker att vi kunnat höra en liknade historia från de personer som du sågar här om dig och hur dumt du burit dig åt. Det är lätt att vinkla sina inlägg och ditt är definitivt färgat av ditt missnöje.

Ta upp det direkt med de berörda alternativt släpp det eller gå vidare? Nu känns det mest som du vill ha medhåll och få ett gäng Bukefolk, inget konstruktivt.
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Pajkastning på Internet hjälper sällan, varken här eller på FB. Det är omöjligt för oss här att ha en åsikt alls om vi inte känner till klubben, troligen har du vissa fog för dina klagomål men jag misstänker att vi kunnat höra en liknade historia från de personer som du sågar här om dig och hur dumt du burit dig åt. Det är lätt att vinkla sina inlägg och ditt är definitivt färgat av ditt missnöje.

Ta upp det direkt med de berörda alternativt släpp det eller gå vidare? Nu känns det mest som du vill ha medhåll och få ett gäng Bukefolk, inget konstruktivt.

Självklart är det färgat, jag är missnöjd.
Däremot så handlar det mesta ju inte bara om mig utan om klubben i helhet, de tio som slutade i samma veva tex samt mina vänner/bekanta som inte var välkomna längre. För att de ifrågasatte.

Vilken klubb det handlar om kvittar, jag skulle inte gjort ett nytt alias om jag ville smutskasta dem. FB var som sagt dumt men jag nämnde inga namn och är medlem på fler ställen men som tyvärr ligger för långt bort nu.

Jag har fått höra från många olika håll att det var skönt att nån sa ifrån när hon slog hästen halvt fördärvad och när det låg foder över hela stallgången.
En ponnymamma kom fram och sa att hon önskade att hon tordes säga nåt men hennes dotter blev utmobbad varje gång hon yttrade sig..

Nu ska påpekas att jag inte är en person som gormar och skriker, jag är lugn och sansad. Det var alltså inte bråk utan lugna diskussioner.


Klubbens favorittjej har nu drivit bort två små tjejer till (mina hundrastare) genom att fräsa att "det här är fan ingen ridskola utom på papperet för att få pengar, det här är en privat hoppklubb och det är jag som bestämmer!"


"Få ett gäng bukefolk?"

Att göra vaddå, maffiabesök?:D




Nej, det jag åsyftar med min fråga om hjälp var om Buke tror att det är omöjligt att få bukt med problemet eller om man ska rycka upp det med rötterna, få med sig lite nytt folk och försöka ändra runt i styrelsen?


Det ridläraren gör enligt styrelsens order är rent tjänstefel.

Hon sköter dessutom inte sina arbetsuppgifter för "det är ingen som vill rida de här öken, och jag orkar fan inte med de här jävla ungarna!"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Ingenting, skulle jag tro.

Om det inte finns några positiva krafter i klubben att liera sig med för att försöka få till en bättring, så kan du nog bara vänta. Antingen på att dom som sitter i styrelsen nu tröttnar, eller på att det kommer nytt folk som tycker som du, alt. har sunda värderingar.

Tyvärr är föreningar av den här typen mycket svåra att ta sig in i om man inte "tycker rätt". Har själv ett gott exempel inte allt för långt från mig där klubben har haft samma galna kärringar i styrelsen i säkert 10 år. Det är inte bra och inget gick att göra åt situationen heller.

Hoppas dock på att någon annan har något supertips. :)




Det finns vettigt folk, de törs bara inte yttra sig längre.
Frågan är om det blir bättre om det blir fler?
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Jag skulle tro att man egentligen inte kan göra något åt själva klubben tyvärr. Det är som det är helt enkelt. Bara vänta och låta dom gräva sin egen grav.

Jag skulle försökt starta ett nytt om det fanns möjlighet till det. Som finansiär, plats, engagemang och intresse av andra att genomföra ett sådant projekt.
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Jag tror tyvärr inte att det är annat att göra än att vänta "på bättre tider".
Jag skulle ärligt talat skippa ridhuset - jag kan inte rida ordentligt där jag inte känner mig någorlunda välkommen (eller åtminstone bekväm). Med en sådan stämning skulle jag inte ha energi att visa mig där.
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Om det inte är en ridklubb utan bara på pappret för att få pengar så hoppas jag verkligen att dom som ger pengar vet det så dom kan dra in pengarna.

Annars så är det tyvärr så att man bara kan vänta, en sån klubb kommer inte att finnas i all evighet, det kommer inte att finnas tillräckligt mycket folk som vill vara där och klubben kommer att läggas ner.
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Det man kan försöka göra är väl att röra om i grytan genom att rösta in andra personer i styrelsen på årsmötet. Det kräver ju dock att det finns människor som orkar ta tag i det och sätta sig där och tillräckligt många som röstar in dessa.
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Det är ingen idé att ge sig in i den där typen av konflikthärdar.
Och inte heller någon idé att gråta över sur mjölk.

Mitt förslag är att du samlar ihop så många trevliga personer du kan hitta och startar en egen klubb i stället. Är ni minst 25 stycken kan ni ansluta er till Ridsportförbundet också.
Ordna egna aktiviteter - roliga föreläsningar, uteritter tillsammans, träningar på någon utebana på sommarhalvåret, och så vidare. En kul hemsida kan vara det som håller er samlade, om ni bor väldigt utspritt.
Det kommer att sprida sig att ni har mycket roligare, och så dör den andra klubben så småningom sotdöden.

Och om det bara finns ett enda ridhus inom åtta mils omkrets, kanske det finns möjlighet att bygga ett till? Man vet aldrig! :)
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Tyvärr finns det nog inte så mycket man kan göra, mer än att hoppas på att det kommer komma en helt ny styrelse som ser allt på ett "friskare" sätt en dag. Har också ridit på en ridklubb där allt (hästarna, ridläraren, undervisningen, anläggningen) var jättebra, men i styrelsen satt det mammor som bara favoriserade sina egna döttrar. Som dessutom var rätt kassa om sanningen ska fram.

I den vanliga undervisningen höll ridläraren rätt bra pli på dessa stöddiga tjejer i tidiga tonåren som härskade som kungar bland de mindre tjejerna bara för att mamma var ordförande, men det första det gällde något som klubben stod för (utomstående träningar, klubbtävlingar osv) var det fiffel och båg. Mammorna till dessa barn var och suddade ut barnens namn på startlistorna för att de skulle få bättre startnummer, de fick förtur till de bättre hästarna (även om de inte klarade av dem), allt var på deras villkor.

Nu har dessa ungar slutat rida, och styrelsen är helt utbytt. Det är en mycket trevligare stämning på klubben och alla är vänner istället.
 
Sv: Stallproblem? Långt och rörigt!

Om det är en klubb, så borde det väl finnas medlemsmöten och årsmöten? Då får ju allmänheten vara med.

Samla ihop ett glatt och trevligt gäng (kanske någon vecka före något utav dom här mötena) och prata igenom vad ni är missnöjd med.
Allt går att lösa, det måste bara finnas tillräckligt med kraft bakom dom som vågar stå upp för något.

Sen när ni sitter där, allihopa samlade så tar någon upp alla problem som finnns. Är ni då ett gäng som pratat ihop er hur ni ska ta upp det, så är ni ju även några som står fast vid det ni tycker. Kan man ju hoppas iaf.

Kolla med föräldrarna till barnen som rider på klubben, vad tycker dom? Har dom några åsikter som dom vill framföra?
Vågar dom itne göra det själv, kanske någon annan kan framföra en "allmän åsikt".

Sen skulle jag absolut INTE sluta vara i det där stallet. Man ska inte skrämmas eller buas ut av oförskämt folk. Stå istället på er, var där så mycket ni kan och VISA att ni faktist också har rätt till klubben precis som "hoppryttarna".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 626
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 104
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp