Stalltäcke eller ej?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nässla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 757
N

nässla

En klippt häst (helklippt eller med päls kvar över rumpan) som är "normalfrusen" och står i ett stall som håller ca 12 grader, skulle ni ha stalltäcke på den?
Om ja, hur tjockt täcke?
Tänkte försöka klura ut om jag behöver göra nåt rea-fynd inför nästa vinter...

Sv: Stalltäcke eller ej?

varför ett så varmt stall?

Jag skulle nog ha ett tunnare täcke på tror jag, vilken sorts täcke beror helt på hästen och tro det eller ej - ströet.
Och sen ha ett utetäcke att bara slänga på över när hästen går ut.

Men som sagt jag förstår inte varför man har hästar i varmstall, det är människan som fryser, då kan man ha en uppvärmd plats för skötsel och kallt och väl ventilerat i boxarna.

Jag skulle troligen haft innetäcke på. Typ 200 gram för att musklerna ska hållas varma.

Jag har två tävlingshästar som är helklippta och de skulle defenetivt inte ha täcken på sig om det var 12 grader i stallet!! Är det över 7-8 grader i vårt stall har de inga täcken, är det kallare har de 150-300 g varma täcken. Och de är absolut inte kalla utan!! Jag tycker snarare att det är en fördel att de kan sova utan täcke när det är lite varmare, de blir friare i kroppen och pälsen får lufta eftersom de är så inbäddade när de är ute. Men man får ju gå efter hur sin häst är. Hoppas det blir bra:D :D

håller med föregående talare!
min helklippta pålle får vara utan täcke de nätter stallet håller 8 grader. är det kallare än så, vilket beror på utetemperaturen såklart, så har han ett 200-300g täcke.

jag skulle lägga ett tunt täcke på bara för att stänga in värmen. min häst går med innetäcke o är inte ens rakad...:o

Klister skrev:
varför ett så varmt stall?

...

Men som sagt jag förstår inte varför man har hästar i varmstall, det är människan som fryser, då kan man ha en uppvärmd plats för skötsel och kallt och väl ventilerat i boxarna.

Jag har också varit negativ till uppvärmda stall, har stått i kallstall i många år. Men faktum är att jag ser flera fördelar med det, bland annat så är min häst utan täcke inne (hon är oklippt nu, frågan rörde nästa år, då hon kommer att klippas i och med att jag kommer att rida mer i ridhus nu i nya stallet) och man ser hur hon njuter av att kunna klia sig, att rulla ordentligt i spånet osv. Så helst vill jag ju kunna ha henne utan täcke nästa vinter också, men jag ska nog titta efter ett tunnare täcke på rean i alla fall, om hon skulle verka frusen nattetid.

Angående luften, som jag vet att många är negativa till i varmstall är den minst lika bra som i de kallstall jag varit i. Min hästallergiska sambo mådde dåligt efter en timme i kallstallet pga. hästlukt och ammoniak, men i det nuvarande varmstallet klarar han med lätthet två timmar, och skulle säkert kunna stanna längre också. Jag skriver osm jag gjort i många trådar på sistone, jag gillar mitt nya stall :bow:

om det är +12 grader inne i stallet skulle min häst få vara naken och lufta hårremmen över natten.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 608
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner