Sv: stämmer det?
Bill skrev:
Du får ha den endera öppen eller stängd, men för hästens bästa är det bra om den är stängd, så slipper den vara spänd på allt som den ser o hör bakifrån. Kör med luckan stängd (lite på glänt för ventilationen.)
Varför är det enligt dig bättre för hästens bästa med luckan stängd?
Alla mina har som sagt (undantaget nuvarande tvååringen som jag bara kört med stängd lucka än) föredragit att åka med helt öppen lucka och åkt bäst så. Speciellt valacken förvånade mig. Åkte hyfsat oroligt, allmänt ganska 'lättskrämd' av sig (dock helt orädd för trafik) och levde om lite i släpet när t ex tradarna dundrade förbi.
En osedvanligt kokhet sommardag så var det dock inget val, så i med bomull i öronen på hästen och åka iväg, nervöst värre. Hästen stod som en staty bak. Stod med huvudet lite vridet så han kunde se ordentligt bakåt, och reagerade inte alls när tradarna låg och nosade i häcken eller körde om. Bomullstussarna hittade jag i spånet när jag mockade ur släpet sen, så sen dess har han åkt utan tussar.
Förra tvååringen så 'provkörde' jag innan jag skulle på premiering. Först en sväng med stängd lucka, sen en sväng (samma sväng) med öppen. Hon föredrog klart öppen. Så vi åkte 30 mil till premiering med öppen utan problem (och större delen av vägen var i ganska tung trafik). Hon reagerade inte ens på ambulansen under utryckning. (DÄR blev jag imponerad!).
Självklart finns det hästar som bestämt vill åka med stängd lucka (liksom de som bestämt vill åka med öppen), men att generellt säga att det ena eller det andra är bäst tycker jag är vanskligt?
Sen är det ju tyvärr det där abret med ventilationen, det ska finnas 20% av golvytan i luftintag/luftutsläpp. En tallriksventil, även i kombination med en taklucka modell standard, ger inte 20% av golvytan, så de flesta släp, och nästan alla äldre, är godkända ventilationsmässigt med luckan helt nere. Sen behöver man inte använda full ventilation, men man är ju skyldig att tillgodose att släpet har fullgod ventiltion såtillvida att luften är acceptabel därinne, vilket heta sommardagar (spec i långsam trafik) är klurigt att få ihop med luckan annat än helt nere på dessa släp. (Dock kan man ju sätta in mer/extra ventilation för att skapa förutsättningar för att även i vaaaaarmt väder åka med luckan öppen, men då gäller det att man gör det)