stämmer det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 024
K

knasenknas

jag har hört att den luckan där bak på hästtransporter antingen inte får vara ner när man kör en häst eller att den inte får vara uppe när man kör en häst? stämmer nått av det? hur får man ha den? :confused:

Sv: stämmer det?

Du får ha den precis hur du vill sålänge du inte kör sto med föl (då fölet ska åka löst!) eller kör föl/unghäst lös, då ska luckan vara stängd eller ersatt med gallerlucka.

Men när du kör uppbunden häst så får du ha luckan pekandes rakt ut om du känner för det, du får ha den precis hur du vill i alla möjliga och omöjliga lägen från helt stängd till helt öppen.

Enda att komma ihåg är - lös häst = stängd lucka eller gallerlucka.

Man får göra som man vill men man ska veta att hästar ser mycket bra bakåt och kan bli skrämda om tex en lastbil kör upp bakom, man bör ha luckan stängd.

Sweet skrev:
Man får göra som man vill men man ska veta att hästar ser mycket bra bakåt och kan bli skrämda om tex en lastbil kör upp bakom, man bör ha luckan stängd.

Som motvikt - alla mina hästar (nuvarande unghästen inte inkluderad för hon är inte testad än), inklusive unghästar har åkt BÄTTRE med luckan öppen just för att de då SER vad som kommer och inte bara hör.

vad man BÖR göra tycker jag man ska vara försiktig med att orda om. Något man däremot SKA tänka på är att de flesta transporter, och nästan alla lite äldre, är typad med lilla luckan NERE för att klara VENTILATIONSKRAVEN. Dvs man kör med kraftigt undermånlig ventilation med stängd lucka och bara en ventil..

Du får ha den endera öppen eller stängd, men för hästens bästa är det bra om den är stängd, så slipper den vara spänd på allt som den ser o hör bakifrån. Kör med luckan stängd (lite på glänt för ventilationen.)

Kör nästan alltid med luckan nere,då mina hästar trivs med det.Blir inte oroliga,snarare värre när luckan är uppe.Är det varmt ute tycker jag nästan det är djurplågeri att ha stängd lucka,men smaken är som baken....

Bill skrev:
Du får ha den endera öppen eller stängd, men för hästens bästa är det bra om den är stängd, så slipper den vara spänd på allt som den ser o hör bakifrån. Kör med luckan stängd (lite på glänt för ventilationen.)

Varför är det enligt dig bättre för hästens bästa med luckan stängd?

Alla mina har som sagt (undantaget nuvarande tvååringen som jag bara kört med stängd lucka än) föredragit att åka med helt öppen lucka och åkt bäst så. Speciellt valacken förvånade mig. Åkte hyfsat oroligt, allmänt ganska 'lättskrämd' av sig (dock helt orädd för trafik) och levde om lite i släpet när t ex tradarna dundrade förbi.

En osedvanligt kokhet sommardag så var det dock inget val, så i med bomull i öronen på hästen och åka iväg, nervöst värre. Hästen stod som en staty bak. Stod med huvudet lite vridet så han kunde se ordentligt bakåt, och reagerade inte alls när tradarna låg och nosade i häcken eller körde om. Bomullstussarna hittade jag i spånet när jag mockade ur släpet sen, så sen dess har han åkt utan tussar.

Förra tvååringen så 'provkörde' jag innan jag skulle på premiering. Först en sväng med stängd lucka, sen en sväng (samma sväng) med öppen. Hon föredrog klart öppen. Så vi åkte 30 mil till premiering med öppen utan problem (och större delen av vägen var i ganska tung trafik). Hon reagerade inte ens på ambulansen under utryckning. (DÄR blev jag imponerad!).

Självklart finns det hästar som bestämt vill åka med stängd lucka (liksom de som bestämt vill åka med öppen), men att generellt säga att det ena eller det andra är bäst tycker jag är vanskligt?

Sen är det ju tyvärr det där abret med ventilationen, det ska finnas 20% av golvytan i luftintag/luftutsläpp. En tallriksventil, även i kombination med en taklucka modell standard, ger inte 20% av golvytan, så de flesta släp, och nästan alla äldre, är godkända ventilationsmässigt med luckan helt nere. Sen behöver man inte använda full ventilation, men man är ju skyldig att tillgodose att släpet har fullgod ventiltion såtillvida att luften är acceptabel därinne, vilket heta sommardagar (spec i långsam trafik) är klurigt att få ihop med luckan annat än helt nere på dessa släp. (Dock kan man ju sätta in mer/extra ventilation för att skapa förutsättningar för att även i vaaaaarmt väder åka med luckan öppen, men då gäller det att man gör det)

Vad glad jag blev att man får köra med luckan öppen där bak för det har jag nästan alltid gjort just pga ventilationen. Har alltid fått höra att den ska vara stängd när man kör häst, inte bara lösa hästar utan även uppbundna. Alltid lär man sig något nytt och nyttigt.

Har hört om en häst som hoppat ur transporten genom bakluckan, i ren skräck, rakt ut i trafiken! :eek:
Kör med den stängd eller med glipa, sen är ju en del bakluckor mindre än andra och dem kanske inte hästen kan ta sig ut genom i alla fall.

MoQ skrev:
Är det varmt ute tycker jag nästan det är djurplågeri att ha stängd lucka,men smaken är som baken....

Eller så köper man en transport med bra ventialation via taklucka och fönster.... :idea:

jag har hört om en häst som hoppade över frambommen, ut genom framdörren.
Hästar kan hitta på allt möjligt!
Har man bara hästen ordentligt uppbunden framåt har man försäkrat sig så gott man kan om att hästen inte hoppar ur.

Jag kör med bakluckan halvstängd på grusväg men helöppen på asfalt. Grusväg dammar ju och har man luckan öppen dras allt damm in i transporten.

Man behöver inte ha luckan helt stängd och enligt min erfarenhet så blir det lugnare med luckan uppe. Men som sagt så får man göra som man vill.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?
  • Födda -21
Tillbaka