Bukefalos 28 år!

stamnamnshjälp

Sv: stamnamnshjälp

Jag står mellan Astini´s (Alt. Astinis) eller Happy pills högst upp tror jag. Ingen av dessa har jag hittat några liknande namn på, så något av dem borde gå igenom.

Sorbe: Purrfect är ju rätt vanligt ändå. Tror det finns i rätt många varianter. Det är så mycket som är upptaget. Alla man känner "detta vore perfekt!" är upptaget :P. Man får välja ett namn man står ut med och kan lära sig leva med.
 
Sv: stamnamnshjälp

Så, nu är jag tillbaka med ostkrokar och dumma idéer! Mitt favoritnamn på uppfödare/kennlar hittills är mastiff-kenneln Droolsalot, vilket väl säger en del om min nivå på saker och ting. :)

Förslag:
"En himla massa katters"
"Martys Avel o Kels"
"Kurr i hörnens"
"Elefanthjordens"
"Gardinklättrarnas"
"Matthögens"
"Gos och klors"
"Vippjägarnas"

Ah... jag har nog gjort mitt här nu... :D
 
Sv: stamnamnshjälp

Har setat uppe och tentapluggat, och vad gör jag? Sitter här och fnissar åt ullos förslag :angel:

Isåfall passar ju dessa också:
"Trasmattans/-ornas"
"Trasdockans/-ornas"
"Pälstussens"
"De Maskerades" (eftersom ragdolls har masker serru)
"Maskeradens"
"Marodörens/-ernas"
"Mössens skräck"

:D
 
Senast ändrad:
Sv: stamnamnshjälp

Haha. Gulliga namn du kommit på :). Jag blev lite inspirerad av mastiffkennelns namn. Vad sägs om "Purrsalot"?

Asko: Jag tycker du gör helt rätt i att sitta på buke istället för att tentaplugga :). Tycker också du kom på lite roliga namn. Trasdockans eller liknande är nog upptaget tyvärr, annars hade ju det varit det mest logiska namnet :P
 
Sv: stamnamnshjälp

kl

Purrgull och Pansarfjun hade jag nog haft med på min lista om jag hade varit på vippen att regga stamnamn :p
 
Sv: stamnamnshjälp

Känner lite så jag med. Ragdollen ska ju vara ganska markbundna och det stämmer på min tjej i alla fall, som tur är. :)
 
Sv: stamnamnshjälp

Tycker de låter som bra namn. Ta det du helst vill och så är det bra om det inte är för krångligt.

Jag har IzTazz och detta är egentligen tre katter i ett namn men passar även bra till just maine coon.
 
Tänkte bara uppdatera med att jag igår fick min stamnamnsansökan godkänd, så jag är nu stolt innehavare till namnet SE*Astinis :). Det blev mitt förstaval så jag är nöjd. Nu börjar min uppfödardröm kännas rätt verklig! Nu är det bara hålla tummarna att parning och allt går som det ska :).
 
@Marty Ooh grattis! Kul att få sitt förstahandsval godkänt :up: Jag är nyfiken, vad blir det för föräldrar till din första kull? Färg osv.
 
@Asko : Om allt går som det ska så blir mamma min tjej som är brun bicolor med chokladanlag. Hon är champion och har ett cert mot international champion :).

Pappa blir en brun colorpoint. Tyvärr har han inget dillutionsanlag så det kommer bara bli brunt i kullen. Jag valde att prioritera hanens typ istället för färg. Jag tror man vinner mer på det i längden. Han är Grand international champion och superläcker :). Stor och med en jättebra typ.

Jag är ingen expert på genetik, men jag tror att min tjej är high mitted, och då blir det bicolor och mitted i kullen om jag förstått det rätt :).
 
@Marty Bilder på föräldrarna? :love:
Låter spännande med en sån champion till pappa!

Är high mitted (som jag tror min tjej är också) en katt som ser ut att vara bicolor men har föräldrar som är mitted? Om jag uppfattat saken rätt?
 
@Asko : Ja, precis. En high mitted har inte bara bicolor om man kollar bakåt i stamtavlan. Min tjej har en mitted mamma och en bicolor pappa. Men sen finns det ju high mitted, mid high White och high White också... Och det har jag svårare att förstå mig på. High White har oftast för mycket vitt vet jag, men jag har dålig koll på hur jag ska veta om katten är high mitted eller mid high White. Spelar ingen roll hur mycket jag läser om det. Jag blir inte klokare ändå.

Tilltänkt mamma är min lilla Sally, S*LittleSweeties Petra i Parken.


Och tilltänkt pappa (lånad bild från ägaren):
 
Grattis!
Jag är lite sådär att jag har ett enda namn jag kan tänka mig ha som stamnamn, får jag inte det så har jag inget på lager, då kanske jag kan vänta i fem år innan jag kommer på ett annat... Gah vad svårt!
 
@Sorbe : jag kände lite likadant från början. Men när jag skulle skicka iväg stamnamnsansökan så var jag ju tvungen att hitta på fler. Man får väl lära sig leva med namnet om man inte får sitt förstaval. Hörde om en som fått skicka 18 (!) namn innan något blev godkänt. Jag sökte dock massor på Fife på alla namn jag kom på. Hittade ingenting som liknade något av namnet som jag skickade, så jag var nästan säker på att jag skulle få mitt förstaval.
 
Vilka ögon den tilltänkta pappan har :love: Och Sally är lika fin som alltid :)

@Asko : Ja, precis. En high mitted har inte bara bicolor om man kollar bakåt i stamtavlan. Min tjej har en mitted mamma och en bicolor pappa. Men sen finns det ju high mitted, mid high White och high White också... Och det har jag svårare att förstå mig på. High White har oftast för mycket vitt vet jag, men jag har dålig koll på hur jag ska veta om katten är high mitted eller mid high White. Spelar ingen roll hur mycket jag läser om det. Jag blir inte klokare ändå.

Nu blev jag lite förvirrad igen :o Om din tjej har en bicolor pappa, hur vet man att hon är high mitted och inte bicolor? O_o

Ps. Om jag någonsin blir en uppfödare så kanske jag snor namnet Happy Pills :angel:
 
Asko: haha, sno det namnet du. Jag gillar det också, så jag tycker absolut någon borde ta det :).

För att hon ska vara bicolor, eller true bicolor som det heter, så måste båda föräldrarna vara bicolor om jag förstått det rätt. Men en true bicolor kan bara föda ungar som är bicolor också, så det märker man vid avel. Jag är inte säker på att Sally är high mitted, men hon borde inte vara true i alla fall. Vi får se vad det blir för bebisar, så kanske man kan vara mer säker då :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp