Bukefalos 28 år!

stamnamnshjälp

Marty

Trådstartare
Hej!
Jag ska till sist ta tag i det här med att skaffa ett stamnamn till mitt blivande (förhoppningsvis) katteri. Jag får sådan ångest när jag försöker bestämma mig för namn att skicka in. Det är ju så återkallat liksom. Jag kommer ju få dras med stamnamnet för alltid :crazy:. Jag tänkte att ni kanske kan ge mig lite input och förslag. Jag är väldigt öppen för förslag :D.

Förslag jag funderar på just nu:
- Oneira's (Vill helst ha, men finns ett liknande så jag misstänker att jag inte får det)
- Catlantis
- Made by love
- Happy Pills
- Diarkeia's (Varaktig på grekiska. Känns dock lite svårt att säga. Ska ju ligga bra i munnen...)
- Astin's (Funderar hur jag vill böja det isf. Astin betyder typ kärlek på isländska. Men jag tänkte att man kan böja det till typ Astini's, Astiny's eller Astino's?)

Vad tror ni? Input? Vad skulle NI döpa ett katteri till?
Tacksam för hjälp!
/Förvirrad Marty :banghead:
 
Sv: stamnamnshjälp

Vad för ras?

Happy Pills vore ju utmärkt namn på en hyper ras, men lite fånig på en lite lugnare ras.

Och överlag är jag anti '-namnen... :D
 
Sv: stamnamnshjälp

Jag har ragdoll, så ingen hyperras (även fast min tjej inte riktigt läst rasbeskrivningen gällande att ta det lugnt alla gånger). Vill helst ha ett namn som kan passa till alla raser ifall man någon gång får för sig att byta ras.

Haha, jag kan tycka '-namn kan vara fina. Men då ska det ju inte vara något svenskt namn. Då föredrar jag utan '.
 
Sv: stamnamnshjälp

Då röstar jag på Catlantis - om det är ledigt.

Men du kommer att behöva skicka in 4-8 namn om jag har förstått saken rätt då det är ytterst sällan man får första alternativet. Så det viktiga är väl prioordningen, och sen avgör slumpen ändå. :)
 
Sv: stamnamnshjälp

ja, jag vet ju att jag behöver skicka in flera namn, och det är ju därför jag vill ha hjälp >.<.

Jag tror att min ordning hitills är:
1. Oneira's
2. Catlantis
Båda dessa är dock tveksamma om de blir godkända. Efter dessa namn har jag inte den blekaste vad jag ska välja.

Kom på några fler förslag:
Alitheas (sanning på grekiska)
Aionias (Evig på grekiska)
Centaureas (men det är lite jobbigt att säga, men skulle både kunna anspela på hästar och på Östergötlands landskapsblomma, blåklint)
Anemone's (Släktet dit bland alla sippor tillhör, såsom vitsippa och blåsippa)

ahhh... det är så ångestframkallande detta :)
 
Sv: stamnamnshjälp

Astin's var ju fint, det ligger bra i munnen också tycker jag :)

Och jag sneglar på min lilla ragdoll här intill och säger att Happy Pills är inte så dumt det heller! De är ju små glädjespridare! :D

Förresten, blir lite undrande om namnet Catlantis, ska man uttala det på svenska eller engelska? Känns lite som att det antingen kan betyda katternas atlantis eller en katt-lantis :o
 
Senast ändrad:
Sv: stamnamnshjälp

Om det är grekiskans oneira du menar så känns apostrofgenitiv knepigt, det är ju engelskt. Jag skulle nog avråda från både oniera och alithia, ingen kommer att fatta hur det ska uttalas ...

Vill du ha något grekiskt och anspela på rasen så heter ju docka koúkla, trasdocka fick jag slå upp, det heter tydligen koúkla kouréli.
 
Sv: stamnamnshjälp

Med Catlantis uttalar jag det nog som Katt-lantis. Men jag syftar ju på ett Katt-Atlantis kanske :). Tyckte att det kändes lite fyndigt. Men jag vill ju inte bli ihågkommen som en katt-lantis ;).

Mandalaki: grejen är väl att jag inte känner att orden måste vara "korrekta" på respektive språk rent gramatiskt. Utan det handlar mer om att inspireras av ordet. Skulle jag välja astin's exempelvis så är det ju inspirerat av isländska orden ástin, men jag kan tänka mig att böja det lite som jag själv vill. Men tack ändå för input. Ordet för docka på grekiska var ju inte det snyggaste direkt ;).
 
Sv: stamnamnshjälp

Nä, koukla är ett konstigt ord i våra öron. Fast när man vänjer sig vid det på plats låter det helt okej :)

Har du funderat på att kolla vad trasdocka heter på olika språk? Det är ju lätt via google translate. Har du tur hittar du något fint som ingen annan redan tagit.
 
Sv: stamnamnshjälp

Ja, det är klart. Det blir ju annorlunda när man hör hela språket. Men inget stamnamn lämpat för Sverige kanske.

Jag har kollat både docka och trasdocka på olika språk, men inte fastnat för något tyvärr.
 
Sv: stamnamnshjälp

Med Catlantis uttalar jag det nog som Katt-lantis. Men jag syftar ju på ett Katt-Atlantis kanske :). Tyckte att det kändes lite fyndigt. Men jag vill ju inte bli ihågkommen som en katt-lantis ;).

Det var lite det som jag kände inför det namnet :p ser en äldre katt tant framför mig med blåa smutsiga hängselbyxor :angel:;)

Måste bara säga att jag tänkte på Happy Pills ett tag efteråt och tänkte att det skulle vara riktigt fräckt att ha med i namnet på sin katt :D

Förresten, när jag läste upp namnet Koukla för mig själv kom jag tänka på choklad, mums! :d
 
Senast ändrad:
Sv: stamnamnshjälp

Haha, då får jag nog bortprioritera Catlantis. Jag har sådan ångest för hur jag ska prioritera namnen!! Oneira's tänker jag ha först oavsett vad Mandalaki tycker :). Sedan vet jag inte. Astin's (och ska jag böja det något isf?)? Happy Pills? Och sen då? Man bör ju skicka iväg åtminstone 5 namn. Men Happy Pills finns det ingen liknande som har så det borde bli godkänt. Astin's hittar jag ingen som har heller. Asko, vad tycker du?
 
Sv: stamnamnshjälp

Haha, då får jag nog bortprioritera Catlantis. Jag har sådan ångest för hur jag ska prioritera namnen!! Oneira's tänker jag ha först oavsett vad Mandalaki tycker :). Sedan vet jag inte. Astin's (och ska jag böja det något isf?)? Happy Pills? Och sen då? Man bör ju skicka iväg åtminstone 5 namn. Men Happy Pills finns det ingen liknande som har så det borde bli godkänt. Astin's hittar jag ingen som har heller. Asko, vad tycker du?

Förlåt mig, men "Oniera" får mig bara att tänka på ordet onanera och det vill du väl inte ha katterna sammankopplade med? :o:wtf:
 
Sv: stamnamnshjälp

haha, nej, det vill jag ju inte :(. Tack för den inputen. Jag har inte riktigt tänkt på det så. Men när du säger det så... Blööö... då får jag väl ta bort det namnet också då, även fast jag tycker att det är fint.

Athena_arabians: Happy pills börjar kännas bättre och bättre. Det kommer nog ganska högt upp på listan :P
 
Sv: stamnamnshjälp

Förlåt mig, men det är ändå detsamma vad det speglar sig på. Jag är nog inte den första som kommer göra det stavfelet.
 
Sv: stamnamnshjälp

Ha Happy Pills höögt upp på listan tycker jag :angel: Det är unikt, går inte att felstava för de som kan engelska och man kommer lätt ihåg det! :D

Hmm, kollade lite nyfiket på google translator för att hitta fina ord som kan vara fina namn ifall du eftersöker flera namn också.
Belleza (beauty på spanska),
C'est La Vie (sånt är livet på franska),
Felix Felicis (kanske passar bättre om du är ett gammalt harry potter fan men med det namnet kan du inte misslyckas :angel:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp