Standardstorlek på enkeltäcken

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen.
I höstas köpte jag nya täcken, som visade sig vara för breda för mina påslakan. De var 150 cm breda. Då antog jag att det var den butiken som hade egna mått och köpte ett par passande påslakan därifrån också.

Så nyligen skulle jag köpa sommartäcken, och tänkte då köpa såna som passar vad jag trodde var ”standardpåslakan”, dvs 140. Men det finns inte? Alla ”vanliga” butiker har 150 i både täcken och påslakan nu. Googlar man hävdas det att det är svenskt standardmått, men liksom, jag kan omöjligt ha lyckas köpa alla påslakan jag nånsin ägt på nån slags udda butik med andra mått? Vissa är typ 20 år gamla och inköpta på helt andra ställen än de jag köpte för tre år sen.

Så, är det nåt som ändrats det senaste eller vad har jag missat?
 
Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen.
I höstas köpte jag nya täcken, som visade sig vara för breda för mina påslakan. De var 150 cm breda. Då antog jag att det var den butiken som hade egna mått och köpte ett par passande påslakan därifrån också.

Så nyligen skulle jag köpa sommartäcken, och tänkte då köpa såna som passar vad jag trodde var ”standardpåslakan”, dvs 140. Men det finns inte? Alla ”vanliga” butiker har 150 i både täcken och påslakan nu. Googlar man hävdas det att det är svenskt standardmått, men liksom, jag kan omöjligt ha lyckas köpa alla påslakan jag nånsin ägt på nån slags udda butik med andra mått? Vissa är typ 20 år gamla och inköpta på helt andra ställen än de jag köpte för tre år sen.

Så, är det nåt som ändrats det senaste eller vad har jag missat?
Jag köpte påslakan tidigare i år, de är för stora för mitt täcke, täcket är minst 15 år gammalt. Alla andra påslakan passar, men inte det nya. De andra påslakanen är i många fall också minst tio år gamla. Jag har dock inte mätt täcken/påslakan, men något har ändrats.
 
Nu blev jag tvungen att kolla, täcke från Jysk 140 cm, påslakan från Jysk 140 cm, båda gamla. Nya påslakanet från Newport, större (antagligen 150 cm). Såg att täckena på Jysk nu var 150 cm - måste jag då alltså köpa nya påslakan om jag köper nytt täcke? Nu har jag inga direkta planer på att köpa nytt täcke just nu som tur är.
 
Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen.
I höstas köpte jag nya täcken, som visade sig vara för breda för mina påslakan. De var 150 cm breda. Då antog jag att det var den butiken som hade egna mått och köpte ett par passande påslakan därifrån också.

Så nyligen skulle jag köpa sommartäcken, och tänkte då köpa såna som passar vad jag trodde var ”standardpåslakan”, dvs 140. Men det finns inte? Alla ”vanliga” butiker har 150 i både täcken och påslakan nu. Googlar man hävdas det att det är svenskt standardmått, men liksom, jag kan omöjligt ha lyckas köpa alla påslakan jag nånsin ägt på nån slags udda butik med andra mått? Vissa är typ 20 år gamla och inköpta på helt andra ställen än de jag köpte för tre år sen.

Så, är det nåt som ändrats det senaste eller vad har jag missat?
Jag har funderat på det avseende kuddar eller örngott.
Mig veterligen har jag alltid köpt samma storlek så även på kuddar, men nu är det rena brottningsmatchen att få på dem över de flesta kuddarna. De kuddar som går bra att "klä på" är medvetet köpta i mindre storlek.
Nån med samma erfarenhet?
 
Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen.
I höstas köpte jag nya täcken, som visade sig vara för breda för mina påslakan. De var 150 cm breda. Då antog jag att det var den butiken som hade egna mått och köpte ett par passande påslakan därifrån också.

Så nyligen skulle jag köpa sommartäcken, och tänkte då köpa såna som passar vad jag trodde var ”standardpåslakan”, dvs 140. Men det finns inte? Alla ”vanliga” butiker har 150 i både täcken och påslakan nu. Googlar man hävdas det att det är svenskt standardmått, men liksom, jag kan omöjligt ha lyckas köpa alla påslakan jag nånsin ägt på nån slags udda butik med andra mått? Vissa är typ 20 år gamla och inköpta på helt andra ställen än de jag köpte för tre år sen.

Så, är det nåt som ändrats det senaste eller vad har jag missat?
Jag har alltid haft 150*200 cm täcken och påslakan (de flesta från IKEA), här i Norge är 140 bredd standard. Tror aldrig ens jag sett 140 i Sverige?
 
Nu blev jag tvungen att kolla, täcke från Jysk 140 cm, påslakan från Jysk 140 cm, båda gamla. Nya påslakanet från Newport, större (antagligen 150 cm). Såg att täckena på Jysk nu var 150 cm - måste jag då alltså köpa nya påslakan om jag köper nytt täcke? Nu har jag inga direkta planer på att köpa nytt täcke just nu som tur är.
Japp, det var på Jysk jag handlade när jag fick ”för stora” täcken. Så det verkar inte bättre… Och vill man bara ha nya påslakan kommer de vara för stora för befintliga täcken.
 
Jag har funderat på det avseende kuddar eller örngott.
Mig veterligen har jag alltid köpt samma storlek så även på kuddar, men nu är det rena brottningsmatchen att få på dem över de flesta kuddarna. De kuddar som går bra att "klä på" är medvetet köpta i mindre storlek.
Nån med samma erfarenhet?
Ja, jag har inte mätt kuddar och örngott, men köpt ett par nya kuddar också och det verkar vara nån storlek större på dem också då de passar bra i de nya örngotten men behöver knös in i de gamla.
 
Njae? Jag/vi har täcken i storlek 150x210 vilket är standardstorlek.

Har ett mycket gammalt duntäcke (åtminstone 20 år) som har använts väldigt lite. Det är också 150x210.

Ikeas täcken som "bara" är 200 cm långa känns korta då man är van vid 210.

En tabell över standarder i olika länder:

Screenshot_20240410-183713.png
 
Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen.
I höstas köpte jag nya täcken, som visade sig vara för breda för mina påslakan. De var 150 cm breda. Då antog jag att det var den butiken som hade egna mått och köpte ett par passande påslakan därifrån också.

Så nyligen skulle jag köpa sommartäcken, och tänkte då köpa såna som passar vad jag trodde var ”standardpåslakan”, dvs 140. Men det finns inte? Alla ”vanliga” butiker har 150 i både täcken och påslakan nu. Googlar man hävdas det att det är svenskt standardmått, men liksom, jag kan omöjligt ha lyckas köpa alla påslakan jag nånsin ägt på nån slags udda butik med andra mått? Vissa är typ 20 år gamla och inköpta på helt andra ställen än de jag köpte för tre år sen.

Så, är det nåt som ändrats det senaste eller vad har jag missat?

150 är standard i Sverige, Norge och Danmark har 140. Köp täcke på Home-tex, där kan du välja bredd.
 
150 är standard i Sverige, Norge och Danmark har 140. Köp täcke på Home-tex, där kan du välja bredd.
Var det jag googlade mig till också. Men uppenbarligen är vi ju rätt många som har/har haft 140-täcken och påslakan köpta i Sverige, så alla butiker bör ju inte alltid haft standardstorleken (i alla fall inte enbart).
Har redan köpt nya täcken, 150 cm breda. Onödigt att köpa på sig ännu mer ”problem” om det generellt är den bredd som går att få tag på enkelt numer. :)
 
Var det jag googlade mig till också. Men uppenbarligen är vi ju rätt många som har/har haft 140-täcken och påslakan köpta i Sverige, så alla butiker bör ju inte alltid haft standardstorleken (i alla fall inte enbart).
Har redan köpt nya täcken, 150 cm breda. Onödigt att köpa på sig ännu mer ”problem” om det generellt är den bredd som går att få tag på enkelt numer. :)

Jag är faktiskt lite förvånad över att så många verkar ha 140-täcken, jag har inte haft det så länge jag kan minnas.
 
Har båda storlekarna hemma men har mest haft 140 förut. Höll på få ett redigt psykbryt när ett nytt täcke skulle i ett gammalt påslakan och hur jag än gjorde så var det för brett och liksom fick vikas upp på sidorna och jag fattade inte vad felet var. Är sjukt petig med att täcket måste ligga perfekt i påslakanet annars kan jag inte ha det.

Löste det genom att ge det täcker till min man istället haha.
 
Jag har upplevt att 150 varit standard i alla fall de senaste 15 åren. Däremot upplever jag sjukt dålig kvalitet på alla sängkläder vi i princip köpt den senaste tiden, de krymper något helt otroligt. Jag tvättar på samma sätt som jag tvättat lakan hela mitt liv och har aldrig haft det problemet, men bytte till en större säng och alla nya lakan har krympt så mycket att de knappt går att använda. Likadant med kuddar. När de är nya passar det bra och till och med lite stora ibland. Ett halvår senare får man kämpa att få plats med samma kudde?!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
Hemmet Min soffa (förutom att jag inte får på överdraget på divanen) är i ganska risigt skick. Den är kanske 12 år gammal och två katter i rad...
Svar
9
· Visningar
1 373
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 101
Senast: MiniLi
·
Hemmet En del av de påslakan/underlakan som används kommer att kastas då de är uppnötta. Nu har jag ett gäng ärvda fina gamla lakan/underlakan...
Svar
8
· Visningar
5 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp