Sv: Stång
Min arab har pytteliten mun (verkligen!) och han är mycket känslig i munnen och den enda stång jag har är en westernstång som när jag köpte den hade oledad sweetiron mundel med rätt rejäl port. Tjockleken var bra - rejält smal men porten tyckte han INTE om. Antagligen slog den upp rejält i gommen av bara tyngden av tyglarna.
Jag gjorde om bettet genom att svetsa dit en rak mundel utan port (bara något, något svängd för att ligg bra i munnen) och det blev MYCKET bättre - det är faktiskt hans favoritbett nu.
Skänklarna ger ju olika skarphet beroende på längd men också antagligen på utformning. Alltså en skänkel som är rak eller något bakåtböjd borde ge mindre skarphet än en som är framåtböjd då den kan vandra längre väg innan den ligger i tygelns riktning, om du förstår vad jag menar. Så korta raka skänklar borde väl vara bra.
Men det som jag tycker avgör mest hur skarp min stång är är hur kort curbstrapen/kindkedjan är. Ju kortare - desto skarpare.
Så en smal, hyfsat rak (?) mundel, med korta raka skänklar och lång kindkedja, är min gissning.
Ska se om jag hittar några bilder på ett sånt...
Men de har något långa skänklar, eller hur? Jag såg ett jag gillade men det var ett ponny-bett på 11,5 cm.
/Camilla