Centaur

Trådstartare
Vilken typ av stång är "snällast" att ha på en ung och känslig häst, som inte har alltför mkt plats i munnen? Korta skänklar fattar jag, men folk säger så olika om tungfrihet.. :crazy:
(kandarstång alltså om någon inte förstod det ;) )

Sv: Stång

Min arab har pytteliten mun (verkligen!) och han är mycket känslig i munnen och den enda stång jag har är en westernstång som när jag köpte den hade oledad sweetiron mundel med rätt rejäl port. Tjockleken var bra - rejält smal men porten tyckte han INTE om. Antagligen slog den upp rejält i gommen av bara tyngden av tyglarna.

Jag gjorde om bettet genom att svetsa dit en rak mundel utan port (bara något, något svängd för att ligg bra i munnen) och det blev MYCKET bättre - det är faktiskt hans favoritbett nu.

Skänklarna ger ju olika skarphet beroende på längd men också antagligen på utformning. Alltså en skänkel som är rak eller något bakåtböjd borde ge mindre skarphet än en som är framåtböjd då den kan vandra längre väg innan den ligger i tygelns riktning, om du förstår vad jag menar. Så korta raka skänklar borde väl vara bra.

Men det som jag tycker avgör mest hur skarp min stång är är hur kort curbstrapen/kindkedjan är. Ju kortare - desto skarpare.

Så en smal, hyfsat rak (?) mundel, med korta raka skänklar och lång kindkedja, är min gissning. :D

Ska se om jag hittar några bilder på ett sånt...

5736.jpg

42174.jpg

massingstang.jpg

Men de har något långa skänklar, eller hur? Jag såg ett jag gillade men det var ett ponny-bett på 11,5 cm.

/Camilla

Håller med camilla om att en mullenmouth eller en stång med mycket låg och lite bredare tungfrihet kanske kan fungera. Och då en smal sådan så att han får plats med båda betten.

Däremot ska ju alltid kedjan spännas på samma sätt. En löst spänd kedja gör INTE bettet snällare.

Gör den inte? Om jag spänner åt min curbstrap ett hål på ena sidan så tar stången tidigare och hästen reagerar mer = skarpare. Upplevelsen blir att den är skarpare iaf, men det kanske är att den fungerar annorlunda?

/Camilla

Mjo, visst reaggerar hästen annorlunda om kedjan är hårdare spänd, men det är mycket för att den inte ges en chans att reaggera innan kedjan tar i. Det blir liksom ett jättetryck på en gång.
Har stången gått förbi 45 grader blir det dock inte snällare. Det resulterar mest bara i en roterande mundel. Har man då tungfrihet går denna upp i gommen, och har man ett mullen mouth går böjen rakt ner i tungan.

Och har man ett rakt oledat som jag har så bara roterar det och ger inget tryck i munnen utom det som kommer av sidostyckena. Korrekt?

För isåfall är det därför jag upplever det som mildare med längre curb.

/Camilla

Kort skänkel behöver inte vara snällare. Den tar fortare när ryttaren tar i stången. Skulle nog hellre säga en med normal långa skänklar.

Tungfriheten ska vara anpassad efter hästen. Väldigt bra svar eller hur?
En låg tungfrihet, som sägs vara mildast, kan vara rena terrorn för en häst som vill ha mycket plats för sin tunga. En hög, som sägs vara vass, kan funka ypperligt på en häst med tjock tunga som vill ha plats för den, men kan vara rena mardrömmen för en häst med låg gom.

För det första: kolla hur hög gom din häst har (jämför med så många andra hästar du kan). Är den hög eller låg?
Är den låg så får du titta på normala till låga tungfriheter.
Kollar på tungan: är den bred, bullig, platt m.m. Anpassa tungfriheten efter det.
Sen får man nästan alltid byta bett en eller fler gånger tills man hittar ett som funkar som det ska.

Ett stångs midlhet kommer inte av hur det ser ut, utan hur det passar i munnen.

Det "mildaste" jag kan sätta i en av mina hästar munnar är ett bett med långa skänklar, väldigt hög och bred tungfrihet...helt enkelt för att hennes mun är sådan. Skänklarna vet i tusan varför hon gillar dem dock. Det har jag inget bra svar på.

Jo precis.

Fast - nu spånar jag bara - borde det inte bli en gageffekt när kinnkedjan är löst spänd? Alltså. Ett stångbett utan kinnkedja är i princip ett gagbett, ellerhur? Det blir ju ingen regelrätt hävstång.

Hm...hur tänker du nu med inget tryck i munnen?
Ett rakt stångbett lägger i princip allt tryck på tungan = kan upplevas väldigt obekvämt av många hästar. Har hästen väldigt låg gom har man inte så mycket att välja på dock och det finns de hästar som gillar tryck på tungan, men många ogillar det p.g.a det blir svårare att svälja.

Även om stången inte har tungfrihet så ska man ha kedjan/curben spänd så att den går max 45grader bakåt för att bettet ska inverka korrekt på andra sätt än gommen.

Svarar er båda i samma:

Jag uttryckte mig lite klumpigt med ordet tryck - det jag menar är att det inte blir något "extra" tryck i gommen pga port då det är rakt. Med tryck i sidostyckena menar jag gag-effekt precis som Tigertofflan skriver.

MEN nu pratar jag curbstrap-längd som håller sig INOM de 45 graderna, alltså SMÅ nyansskillnader.

Min häst har också ett rakt tränsbett som han går mycket bra på så han gillar raka, tunna bett.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
746
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 896
Senast: 13579vas
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka