Stångbett

ÅH, jag som trodde att man börjar med stång för att man vill rida på en hand. Dvs ge laterala hjälper.

Less is more ;)
 
För att förtydliga sandra och stänga för ev (mer el mindre medvetna) missförstånd så handlar det om att röra handen på så lång/slack tygel att tygeln fortfarande är slack, men hästen känner av viktförändringen/darrningen/rörelsen i den långa tygeln, genom stångbettet, och reagerar på den. På så sätt behöver du aldrig få direktkontakt mellan munnen och handen, och risken för ryck är eliminerad. Jag ser inte varför inte hopphästar skulle kunna utbildas till lika stor diciplin och kontroll? Okunnighet, omöjlighet eller kanske rentav lathet?
 
Rider alltid på enhandsfattning, på tränsbett med.

Funderar lite på detta bett, men jag tycker skänklarna är lite för långa.
 
de flesta ekipage jag har sett (inte alls, men stor majoritet) och fått blåhålla sina hästar för att de inte ska sticka...

Själv skulle jag inte välja att använda skarpa bett i hoppningen, just för att det nog lätt blir ryckigare än vad man tänkt sig när man hoppar bana. Om hästarna är korrekt utbildade så borde det ju räcka med tränsbett, eller hur?
 
Jag gillar det bettet jättemycket. Det har fungerat på de flesta hästar jag ridit. Som övergångsbett har jag ett med likadan mundel, fast med skänklar som det här bettet: http://www.bergamagasin.com/TILLBEHOR/Bett/Bett3.JPG (det längst upp till höger). Det är köpt utomlands, men finns säkert att beställa från någon av återförsäljarna i sverige *tipsar*
 
Detta var nog rekord i dumhet. Rida på stång för att inte ha kontakt med hästens mun. Vem har inbillat er detta?
Skulle vilja se en w-häst som rids på lång tygel utan kontakt ridas igenom en hoppbana på tid :)
 
Den som inbillat mig detta är mina westerntränare som jag ridit för de snaste nio åren. Kontakt med hästen mun har jag, när det behövs. På en färdigskolad häst ska all korrektion kunna ske genom säte och skänklar, samt ibland viss rörelse i bettet, och direktkontakt med hästens mun behövs sådeles inte. De westernhästar jag har tränat rids och tävlas just i western och är alltså inte tränade för att ridas igenom en hoppbana på tid. Jag har tävlat hoppning några år men vet inte tillräckligt om det, det var därför jag ställde frågan och du får gärna svara på den i stället för att dumförklara mig. Varför kan inte en hopphäst skolas till den grad av lydnad att den ska kunna ridas i form, kortas, längas, stanna, öka, ställas, böjas, svänga, byta galopp etc UTAN att "bruka våld" mot lanerna?
 
Bra stångbett med Billy Allen mundel. Visst, rätt långa skänklar, så det gäller att vara extra mjuk, samt att inte fastna nånstans.


Och Antti, kan man rida en häst utan tyglar genom en hoppbana så kan man nog rida den med tyglar och slack genom samma bana också. Om man kan rida alltså :devil:
 
Jup det går utmärkt har själv gjort det. Men det är inte det dom menar.
Har ju ett förflutet i western så nog vet jag hur dom rids. Och var ser man gappande munnar och höga huvuden om inte där. För när dom kommer utanför det intränade mönstret så är all kontroll borta. Detta i är inget att förtiga för det är bevisat så många gånger.
Som sagt, rid en omhoppningsbana på tid med en w-häst så får ni se vad som sker :)
Och jämför inte med ideala bilder om hur det skulle kunna vara i teori. Gå ut och kolla in ekipagen.
Att man inte tar i tygeln idag är för att det knapp finns nån kvar som vet hur man tränar hästar och ryttare dit.
 
Ja, så är det dessvärre. W-hästar tränas ju lika illa som D- eller H-hästar. Blir helt stissiga när dom hamnar utanför mönstret, gäller ryttarna också till stor del, fast det finns undantag. Nu har vi hamnat långt från stångbettet, det är väl säkrast att flytta hela tråden till NH nu :eek: :angel:
 
nu har jag iofs inte hoppat på ett tag, men då jag kombinerade westernidningen med ett hopp-pass ett par gånger i månaden, så gick det alldeles utmärkt att susa runt banan utan gapande mun eller högt huvud. Men man bör ju välja utrustning efter vad man ska göra. Jag rider ogärna på stången när jag hoppar, för OM vi missförstå varandra och jag hamna lite efter i språnget...
Det finns helt enkelt ingen anledning till det, då jag istället kan välja att använda tränsbett eller sidepull.

Hoppningen som sådan dömmer jag inte ner. Jag blir bara besviken på många s.k. proffsryttare som borde kunna rida bättre. Var finns samspelet mellan häst och ryttare?

Jag förnekar inte rötäggen inom westernridningen heller. Men där tycker jag mig ändå se en majoritet som rider med hästen, oavsett utbildningsgrad.
 
jag har sett ganska många proffs (hela team ericsson)

hoppa på LÅGA höjder.
framhoppningen, innan dom höjde upp, hade tom jag som inte vågar hoppa högt vågat hoppa.

det var nog bara en av dom som inte satt o blåhöll och slet i hästens mun.


så man behöver inte komma upp på de högre höjderna för att de ska sitta o göra så.
 
nej, men jag antar att de som gör det borde kunna rida även då?
 
Skönt att vi har så bra western ryttare att tillgå. Fundera bara, var var dom på Vm:et? Hoppryttarena var där och slet runt sina hästar men minns inte att det var nån svensk w-ryttare där på långa tyglar.
Att ni inte gick in på framhoppningen och bad att få visa hur de skulle ha gjort.
 
jag säger inte att westernryttare är stört bäst och vackrast. jag tycker bara att det är märkligt att många hoppryttare rider som de gör. Borde det inte kritiseras?
man ska inte acceptera allt, bara för att de är på "elitnivå". Tävlingsnivån i sig säger mig ingenting. Jag kan tycka att tävlingsryttare (oavsett ridstil) rider uselt, likväl som en hobbyryttare kan vara ett väldigt bra föredömme.

att sverige inte fick iväg sitt VM-lag (som var uttaget, men aldrig kom iväg) har väl sin förklaring. Ekonomin har jag för mig, men kan minnas fel. Hur westernryttarna från de andra länderna red vet jag inte, eftersom jag inte var där.
 
Minns inte men var det inte så att de kom med som reserv för nån kontinet inte fullde upp.
 
Att det inte fanns några svenska westernryttare på VW i Jarez berodde ju enbart på att förbundet inte ansåg sig ha råd att skicka dem dit, de hade ju faktiskt kvalificerat sig! Dessutom tror jag att det var Peter Ljungberg som kvalat in individuellt, men han åkte väl aldrig pga de stora kostnaderna? ( rätta mig om jag har fel!)
Peter& Hollywood Borego kom ju dessutom 2:a i Em i reining, inte så illa pinkat, va? ;)
I samma gren ,reining, har även Anna Löf tävlat mycket framgångsrikt med Bad Like I wanna Be, han är ju tom placerad 61:a på 100-bästa (NRHA open world list) i VÄRLDEN i reining!!!!
Dessuotm har vi ju Per Larsson, som vunnit guld i Working Cowhorse, och dessutom tagit bronspeng 2 ggr i samma klass med sin hingst Colonels Fella, så visst har vi duktiga westernryttare i Sverige!
Glöm inte heller bort våra duktiga ungdomar som haft fina framgångar både individuellt och i lag( tänker på Anneli Madsen mfl.)
 

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 535
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 231
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 595
Senast: Tassa
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
1 956
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp