Stångbett

Sv: Stångbett

WRAS:
170 Med Stångbett, menas ett bett som har hel eller delad mundel och skänklar som verkar genom hävstångsverkan. Ett stångbett får ej bestå av mekaniska delar och skall kunna betraktas som ett standard western stångbett.

A. Skänklarnas längd får vara max 21,5 cm och skall mätas enligt bilden. De får vara antingen fasta eller rörliga.

B. Beträffande mundelen skall den vara av rund, slät och olindad metall. Diametern skall vara 8-20 mm och skall mätas 25 mm från skänkeln. Den får ha släta inläggningar och får vara gummiklädd. Ingenting får sticka ut nedanför mundelen såsom förlängningar eller spetsar på fasta mundelar. Mundelen får vara av två eller tre delar. På ett tredelat, skall mittendelen, om det är en ring vara 31 mm eller mindre i diameter. Om mittendelen är platt skall den vara 10-19 mm bred, vara maximalt 50 mm lång och ligga platt i hästens mun. Det är tillåtet att ha en rem av läder, kedja eller textil en sk kindrem. En kindrem som brister behöver ej medföra diskvalifikation.

C. Mundelens port får inte vara högre än 90 mm; det är tillåtet med rullar eller liknande i porten.

D. Gagbett, s.k. slipbits, donut och platta polobett är inte tillåtna

AQHA:
443. (c) References to a bit in western performance classes mean the use of a curb bit that has a solid or broken mouthpiece, has shanks and acts with leverage. All curb bits must be free of mechanical device and should be considered a standard western bit. A description of a legal, standard western bit includes:

(1) 8 1/2” (215 mm) maximum length shank to be measured as indicated in the diagram on page 137. Shanks may be fixed or loose.

(2) Concerning mouthpieces, bars must be round, oval or egg shaped, smooth and unwrapped metal of 5/16” to 3/4” (8 mm to 20 mm) in diameter, measured 1” (25 mm) from the cheek. They may be inlaid, but must be smooth or latex wrapped. Nothing may protrude below the mouthpiece (bar), such as extensions or prongs on solid mouthpieces. The mouthpiece may be two or three pieces. A three-piece, connecting ring of 1 1/4” (32 mm) or less in diameter, or a connecting flat bar of 3/8” to 3/4” (10mm to 20 mm) measured top to bottom with a maximum length of 2” (50 mm), which lies flat in the horse’s mouth, is acceptable.

(3) The port must be no higher than 3 1/2” (90 mm) maximum, with rollers and covers acceptable. Broken mouthpieces, halfbreeds and spades are standard.

(4) Slip or gag bits, and donut and flat polo mouthpieces are not acceptable.

Tack så mycket för ditt svar TDJ. Jag kollade i regelboken men westernbett är nytt för mig eftersom jag ridit på tredelat hitintills på båda hästarna och visste därför inte hur jag skulle tolka.

Använd ett bett med låg port, det är skonsammast för hästen.
En hög port trycker i gommen på hästen, så det är totalt onödigt att använda överhuvudtaget.

Det här bettet har en mediumport och jag tycker att det ser ganska OK ut. Nu har jag bara sett det på bild så det återstår att se hur det ser ut i verkligheten.
Gillar inte hästen det så får jag leta vidare givetvis.

Det här borde väl också vara godkändt? Inga konstigheter med detta bett va? Det här provade jag idag och det gillade han, åtminstone ha liggandes i munnen, ev. blir det provning under ridning i morgon.
Provade också med en port som var lite högre och den var usch och blä.

Kanske någon vill förklara för mig lite angående det här med portar osv. när vi ändå är igång.
Förklara gärna om hög och låg port, mediumport osv. Alltså de olika storlekarna. Är det på höjden, bredden eller vad?

DSC00180.jpg

:banana:Hej på dig... ska ni inte va me i Reingen på April open ... den är ju på fredagen, visst är det dumt?? Skulle vilja att alla allbreeds är på samma dag... jobbigt att åka fram o tillbaka... hur är det annars då... har du varit i Texas???

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 169
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
46
· Visningar
1 381
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka