Stänger av sig vid spel.

astronaut

Trådstartare
Köpte en ny dator igår (acer) och installerade lite spel efter alla uppdateringar, säkerhetskopiering o.s.v.
Men nu till saken:
Varje gång jag spelar ett spel så stänger hela datorn av sig.

Ska in till butiken jag köpte den men tänkte bara kolla med er om vad ni kan tänkas vara för fel?

Sv: Stänger av sig vid spel.

Finns ett par olika alternativ jag kan komma på, främst trasiga drivrutiner eller överhettat grafikkort.

Okej!
Då vet jag, datorn är ju helt ny och har bara stått som visningsexemplar dock.
Men då vet jag lite mer iaf :)
tack.

Pojkvännen har samma problem med sin dator, också en acer, också ny. Började när han installerade Crysis (tror jag spelet heter) och nu stänger den av sej lite hur som helst när han spelar, även andra spel. Vore tacksam om du kunde skriva vad som var fel (om/när du listar ut det) så kan jag vidarebefodra det till honom :)

Han jag pratade med blev minst sagt förvånad "ett krutpaket är ju vad det är". Ska nu installera om datorn, om det är samma sak så ska jag lämna in den, så svaret får du nog inte idag, tyvärr.

stänger den av sig direkt när du startar spelet eller kan du spela en stund innan något händer?

Inte direkt, hinner spela 5-10 min innan datorn stänger av sig. Först låter datorn normalt, sedan överansträngd sedan tyst och poff så stänger datorn av sig.

Det jag skulle göra är att kolla om främst grafikkortet sitter på ett sådant sätt att inte luften kan cirkulera bra. Om det är så, se om det går att möblera om på egen hand, så att grafikkortet får mer luft.
Vill du inte göra det själv, lämna in den och gnäll på dem.

Det jag skulle göra är att kolla om främst grafikkortet sitter på ett sådant sätt att inte luften kan cirkulera bra. Om det är så, se om det går att möblera om på egen hand, så att grafikkortet får mer luft.
Vill du inte göra det själv, lämna in den och gnäll på dem.

Det ska jag göra! Imorgon ska mamma o jag åka in med den. Vill inte rota i den då jag inte kan datorer så väl.

:)

om datorn stått som visningsexemplar kan jag GARANTERA dig att den är igendammad.

köp tryckluft på burk, finns hos tex kjell & co eller biltema, och när datorn är avstängd, blås in KORTA duttar in i alla ventilationshål där varmluft kommer ut.

skälet till att det ska vara korta duttar, är för att du kan övervarva fläktarna något grymt med tryckluft, en fläkt som kanske är deisgnad för 4000 varv i minuten kommer lätt upp i 60-100k varv per minut. och då går dem sönder.

Tror detta är ett ganska vanligt problem på Acer, köpte min för snart 1 år sen och den gjorde likadant. Så fort man satte lite press på den så blev den varm och dog.
Har dock slutat nu?? kom jag just på.

det är nog snarare ett symptom på dammig miljö, att man avänder bärbara datorer på tätslutade underlag, tex täcken eller sängar, eller ställer in dem i hyllor så det inte finns någon luftcirkulation.

jag har sett det mesta i sådan väg då jag jobbade i verkstad förut, tex datorer som var så igendammade att grafikkortsfläkten överhettat och smält, så fläktnavet låg på instickskortet under (runt 4cm under grafikkortet alltså.)

Men det kan även vara "konstruktionsfel" i datorn, jag har råkat ut för en dator där ljudkortet satt precis under grafikkortet vilket ledde till att fläkten inte fick någon kall luft.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag köpte en duschkräm från Rituals häromveckan och provade den första gången i onsdags, luktar gott och allt var okej. Men sedan...
Svar
15
· Visningar
612
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 160
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 910
Senast: jemeni
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 603
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka