Stängselfråga igen!

Sv: Stängselfråga igen!

du har inte sett mkt.
Titta på bilderna ovan!

Dåligt elrep smulas sönder o lämnar bara metalltrådarna.
I vissa rep är det tjockare rostfria ledare- bättre kvalité.

Min ena fick sår runt kronleden när bond:devil: hade slängt grindarna på marken, fast hästarna var där.

Skulle våga påst att du haft tur som sluppit se vad staket kan orsaka för typ av skador.

Rep går inte sönder, breda elband dras ut och blir som pianotråd och sedan säger det lätt snipp i någon del av hästkroppen som går sönder.

Jag skulle kunnat visa egna bilder på staketskador från elrep OM jag varit så morbid och framåt att jag hade haft med mig kameran med mig vid tillfällen då hästar i min omgivning skadat sig. En häst fick bringan uppfläkt av ett elrep en annan ett ben. Snarlika skador med de på bilderna.

Det som faktiskt går sönder är tunna elband, eltråd och vanlig hederlig ståltråd.

Nej, det var elrep. 8 mm elrep med ganska många ledare. Plasten åldras eller nöts och trillar bort, då tvinnar metallledarna ihop sig och formar en vajer.

Sånt här ungefär:

742007_b.jpg

Jag har sett skador orsakade av stängsel, men inte av elrep. Däremot av andra elstängseltyper.

"vanlig hederlig ståltråd" En av de värsta var orsakad av just ståltråd! Inte gick den av!!! Sling runt benet på ett avelssto, sedan var det benet avskalat med muskler och allt.

"Rep går inte sönder"
Fel!! Det gör det visst det! Har skrivit om det i annan tråd.

Som sagt, inget stängsel är ofarligt, och jag tror inte någon är hjälpt av felinformation.

LIA

Låter helt omöjligt i mina öron. Tacksam om du PM:ar om fabrikat och ålder på repet.

De äldsta av våra rep är alltså 17 år och i skick som nya, fast inte lika vita. :angel: Inget av dom rep vi därefter köpt har blivit dåliga, trots olika fabrikat (inga lågpris). Däremot har band vi testat ett par gånger blivit dåliga på ett par år och kasserats. Verkar som om dom inte klarat vind och sol.

Att det skiljer på kvalitéer är en sak, men det du beskriver verkar skumt.

LIA

Vi kan tvista om detta i alla oändlighet men jag har bara påtalat problem med stora skador då hästar springer rakt igenom staket. Att en intrasslad häst gör sig illa är ju inte så j-a underligt rent utsagt oavsett material på trasslet.

Det vore intressant att se siffror på sådana skador för respektive typ av stängsel. Undrar om det finns någonstans?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 695
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka