Bukefalos 28 år!

Stannar på första hindret!

Lollan

Trådstartare
Hej! är det någon som har ett tips på hur jag ska kunna få
min pålle å sluta stanna på första hindret!
Detta gäller både träning å tävling.
Efter första stoppet hopppar han allt felfritt.
*hjäääälp* :bow:
 
Du skulle ju kunna hoppa ett hinder på fram hopp precis innan du ska in på bannan. Nestan så sent att du fått startsignal, då är det ju bara att "köra på"
 
Se till att du har en bra galopp redan innan första hindret. Jag har gjort felet förut att jag inte rider ordentligt förrän ponnyn har stannat. Sen red jag ordentligt, och då stannande han inte...
 
RID ända fram till hindret!

Luta dig inte fram för då tappar du skänkel och framförallt sätet. Kontakt med munnen på hästen, inga glappande tyglar, då hjälper du inte hästen. Håll om med skänkeln och rid med sätet!

Tänk inte "Han kommer stanna på första hindret..." för då gör han det!

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

Kram Favina :bump:
 
Du måste verkligen ge din häst självförtroende genom att sitta med stadig omslutande skänkel rida an i trepunktsits. Ha en bra och vägvinnande galopp och lätta inte förrän hindret kommer och tänk bort alla tankar om att han kommer att stanna. Tänk istället: "Vad kul, vi ska hoppa" :) och försök äföra över' denna glädjen till hästen, vilket ger den självförtroende. Ha gärna ett riktmärke efter hindret, som du tänker "dit ska vi komma!" Titta inte ner på hindret utan håll blicken på riktmärket!
 
Du kan ju också låtsas som att han redan har stannat en gång på hindret och rida bestämt för att få honom över det.
/P
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Nova123
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Lady_S
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 234
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp