Bukefalos 28 år!

Ta föl för första gången!!

Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller?
Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll på vad som ska göras innan man betäcker.
Mitt sto har gröna papper och hingsten är en annan ras och vi kommer fri betäcka ”privat”.
Jag antar att fölet inte kommer kunna reggas som SWB?
Behöver man anmäla betäckningen på nått sätt? Behöver man ha sto licens om man inte tar fram en SWB? Vad reggar man fölet om man inte reggae de i SWB?
Hur lägger ni upp vaccineringen för era hästar? Stelkramp?

Förlåt för kanske dumma frågor🙏🏼
Är det något mer ni tänker på, som jag missar så tar jag emot alla tips ni har!
Det beror på vad hingsten är för ras , vart ni kan regga den. Hingsthållaren anmäler betäckningen, du får ofta ett papper av denna som du fyller i o skickar in. Det är så att du ska kunna registrera betäckningen i språngrulla. Du behöver ingen licens för stoet.
Jag vaccinerar inte mitt sto mot något extra när hon ska föla, en del vaccinerar mot stelkramp nära på fölning så får fölet också en dos av detta med sig, och även mot EHV 1. Men det är inte nödvändigt.
Har stoet fått flera föl innan som du säger är det nog inget problem att få dräktig! Ena stoet på gården är 19 år och hade senaste fölet 2008 (fått 3 föl), hon blev dräktig på första försöket vid naturlig betäckning.
Lycka till!! :)
 
Det beror på vad hingsten är för ras , vart ni kan regga den. Hingsthållaren anmäler betäckningen, du får ofta ett papper av denna som du fyller i o skickar in. Det är så att du ska kunna registrera betäckningen i språngrulla. Du behöver ingen licens för stoet.
Jag vaccinerar inte mitt sto mot något extra när hon ska föla, en del vaccinerar mot stelkramp nära på fölning så får fölet också en dos av detta med sig, och även mot EHV 1. Men det är inte nödvändigt.
Har stoet fått flera föl innan som du säger är det nog inget problem att få dräktig! Ena stoet på gården är 19 år och hade senaste fölet 2008 (fått 3 föl), hon blev dräktig på första försöket vid naturlig betäckning.
Lycka till!! :)
Tack för bra och utvecklat svar🙏🏼
 
Bra att du tänker om vad gäller tid för betäckning. Har du koll på hur lätt hon tagit sig vid de andra dräktigheterna?
Att andra också bokat hingsten tolkar jag som att han har betäckt förut och att hingsthållaren har varit med tidigare, vilket är positivt. Både hingst och sto kan bli skadade, det finns de som blir dödligt skadade. Själv har jag föredragit betäckning vid hand vid naturlig betäckning.
Okej enligt betäcknings rapporten så är hon endast betäckt en gång per föl, vilket jag tolkar som att hon tagit sig på första?
 
Okej enligt betäcknings rapporten så är hon endast betäckt en gång per föl, vilket jag tolkar som att hon tagit sig på första?
Jag tänkte mera hur många gånger hon seminerats eller betäckts på varje brunst och om hon blivit dräktig på första brunsten eller om det behövts flera. Om hon behövt behandlas på något sätt?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 576
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 494
Senast: Hippocampus
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp