Bukefalos 28 år!

Ta föl för första gången!!

Tyson123

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller?
Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll på vad som ska göras innan man betäcker.
Mitt sto har gröna papper och hingsten är en annan ras och vi kommer fri betäcka ”privat”.
Jag antar att fölet inte kommer kunna reggas som SWB?
Behöver man anmäla betäckningen på nått sätt? Behöver man ha sto licens om man inte tar fram en SWB? Vad reggar man fölet om man inte reggae de i SWB?
Hur lägger ni upp vaccineringen för era hästar? Stelkramp?

Förlåt för kanske dumma frågor🙏🏼
Är det något mer ni tänker på, som jag missar så tar jag emot alla tips ni har!
 
För det första bör du inte vänta till slutet av sommaren med betäckning utan börja nu. Man vill att fölen föds på våren så att de kan vara ute och äta gräs och leka med jämnåriga. Det är det allra bästa sättet att ge fölet en bra start i livet. Det kan också vara så att stoet inte tar sig trots flera försök och man behöver betäcka under flera brunster. De bästa brunsterna brukar vara på våren.

Fölet kan reggas som SWB men med grå papper. Om det kan reggas med stam på fädernet eller inte eller inte beror på hingstens status, var han är godkänd och var han har löst licens. Fölet kan också registreras i det förbund där hingsten är godkänd. Är han inte godkänd alls är det enklaste att regga i SH, Svenska hästavelsförbunet.
 
Det första är inte att fundera på var fölet ska reggas. Det första är att få till en dräktig märr. :D

Du ska inte betäcka i slutet av sommaren. Ska du betäcka så bör det börjas nu. Om stoet inte haft föl i år så kan det ta ett tag att få en bra brunst att betäcka på.

Hur gammalt är stoet? Är hon veterinärkollad så hon är OK i livmoder och äggstockar? Inga bakterier som kan ställa till det?

Med andra ord,
-boka en veterinär som kan kolla henne vid nästa brunst.
- anteckna brunsterna så du vet vilka intervall hon brunstar på, det kan skilja rejält
- se till att hingsten är veterinärkollad och inte har nån infektion som kan skada stoet. (vi fick ta bort ett sto som infekterades så djupt av en godkänd fullblodshingst att hon inte gick att bota)

Lycka till! :heart
 
Det första är inte att fundera på var fölet ska reggas. Det första är att få till en dräktig märr. :D

Du ska inte betäcka i slutet av sommaren. Ska du betäcka så bör det börjas nu. Om stoet inte haft föl i år så kan det ta ett tag att få en bra brunst att betäcka på.

Hur gammalt är stoet? Är hon veterinärkollad så hon är OK i livmoder och äggstockar? Inga bakterier som kan ställa till det?

Med andra ord,
-boka en veterinär som kan kolla henne vid nästa brunst.
- anteckna brunsterna så du vet vilka intervall hon brunstar på, det kan skilja rejält
- se till att hingsten är veterinärkollad och inte har nån infektion som kan skada stoet. (vi fick ta bort ett sto som infekterades så djupt av en godkänd fullblodshingst att hon inte gick att bota)

Lycka till! :heart
Okej👍
Hon är 16år och har fått tre föl sen innan.
Hon är inte kollad av veterinär, är det något som måste göras på klinik? Hingsten är testad för det mesta så han ska vara ok👍
 
Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller?
Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll på vad som ska göras innan man betäcker.
Mitt sto har gröna papper och hingsten är en annan ras och vi kommer fri betäcka ”privat”.
Jag antar att fölet inte kommer kunna reggas som SWB?
Behöver man anmäla betäckningen på nått sätt? Behöver man ha sto licens om man inte tar fram en SWB? Vad reggar man fölet om man inte reggae de i SWB?
Hur lägger ni upp vaccineringen för era hästar? Stelkramp?

Förlåt för kanske dumma frågor🙏🏼
Är det något mer ni tänker på, som jag missar så tar jag emot alla tips ni har!
Som övriga säger, betäck nu och inte i slutet av sommaren. Varför tänkte du i slutet av sommaren?
Du bör låta en semiveterinär kolla på ditt sto så trött hon ser ok ut innan. Vilken ras är hingsten? På swb sida kan du läsa mer om vad som är godkänt och inte. Du reggar tex i svenska Hästavelsförbundet om det är en hingst som ej är godkänd att korsa in i swb.
Vad menar du med vaccineringen? Är stoet inte alls vaccinerad nu eller du tänker inför fölningen?

Läs på så mkt du kan innan du betäcker, tänk noga igenom ditt hingstval och varför du vill betäcka. Betäck inte bara med en random hingst för att det är ”billigt” är mina tips.
 
Som övriga säger, betäck nu och inte i slutet av sommaren. Varför tänkte du i slutet av sommaren?
Du bör låta en semiveterinär kolla på ditt sto så trött hon ser ok ut innan. Vilken ras är hingsten? På swb sida kan du läsa mer om vad som är godkänt och inte. Du reggar tex i svenska Hästavelsförbundet om det är en hingst som ej är godkänd att korsa in i swb.
Vad menar du med vaccineringen? Är stoet inte alls vaccinerad nu eller du tänker inför fölningen?

Läs på så mkt du kan innan du betäcker, tänk noga igenom ditt hingstval och varför du vill betäcka. Betäck inte bara med en random hingst för att det är ”billigt” är mina tips.
Kanske blev lite fel formulering med ”slutet” tanken va i juli då hon än så länge bara visat en brunst.

Hon är inte helt grund vaccinerad än, hon har inte fått sista dosen. Har läst lite om flera pratar om 3 doser under dräktigheten? Och även stelkramp?

Hingsten är en quarter och jag avlar för att behålla den ev avkomman. Hingsten har ett väldigt bra huvud och jag tror deras egenskaper kompletteras väldigt bra.
 
Kanske blev lite fel formulering med ”slutet” tanken va i juli då hon än så länge bara visat en brunst.

Hon är inte helt grund vaccinerad än, hon har inte fått sista dosen. Har läst lite om flera pratar om 3 doser under dräktigheten? Och även stelkramp?

Hingsten är en quarter och jag avlar för att behålla den ev avkomman. Hingsten har ett väldigt bra huvud och jag tror deras egenskaper kompletteras väldigt bra.
Juli är iofs slutet tycker jag men det är bara för jag gillar att få föl i april pga jag bor i Skåne. Din veterinär bör kunna svara på frågan om vaccineringen men hon bör ju vara vaccinerad. En månad ca innan fölning vaccinerar jag mina ston med stelkramp och mot hästinfluensa.
Okej, vi har ju helt olika avelsmål men var ändå noga med benställning och eventuella avvikelser både sto och hingst ev har. Du bör ju inte plussa på två dåliga saker menar jag då.
 
Kanske blev lite fel formulering med ”slutet” tanken va i juli då hon än så länge bara visat en brunst.

Hon är inte helt grund vaccinerad än, hon har inte fått sista dosen. Har läst lite om flera pratar om 3 doser under dräktigheten? Och även stelkramp?

Hingsten är en quarter och jag avlar för att behålla den ev avkomman. Hingsten har ett väldigt bra huvud och jag tror deras egenskaper kompletteras väldigt bra.
Tre doser under dräktigheten är abortvirus. Sen måste ju stoet vara vaccinerad mot influensa och stelkramp, och man ger innan fölning för att ge fölet ett skydd också. Jag har alltid seminerat första gången så fort det går på våren. Man vet aldrig hur lång tid det tar. Att börja i juli är en chansning. Och som sagt, undersök stoet hos seminveterinär innan. Se om du har någon erfaren uppfödare i närheten som du kan få lära dig av.
 
Kanske blev lite fel formulering med ”slutet” tanken va i juli då hon än så länge bara visat en brunst.

Hon är inte helt grund vaccinerad än, hon har inte fått sista dosen. Har läst lite om flera pratar om 3 doser under dräktigheten? Och även stelkramp?

Hingsten är en quarter och jag avlar för att behålla den ev avkomman. Hingsten har ett väldigt bra huvud och jag tror deras egenskaper kompletteras väldigt bra.
Även juli är väldigt sent i betäckningssammanhang. Börja nu. Den normala brunstcykeln för ston är 21-23 dagar, hon borde ha haft 2 eller tre redan i år. Har hon osynliga brunster kan du tempa henne för att få koll på brunstcykeln.
 
Okej👍
Hon är 16år och har fått tre föl sen innan.
Hon är inte kollad av veterinär, är det något som måste göras på klinik? Hingsten är testad för det mesta så han ska vara ok👍
Stoet kan en duktig distriktare klara att ta baktprov på. Men bäst är att åka till en seminstation eller klinik så de kan ultraljuda livmodern. Finns det nåt att åtgärda så går det åt nån brunst till det också. Så börja nu :)

Du har ett "gammalt" sto. Hon kan vara väldigt svår att få dräktig. Eftersom hon inte har föl vid sidan är hon inte igång. Eller så funkar det direkt! Ingen vet i förväg.

Varmt lycka till! Vänta föl är det ljuvligaste och mest nervpirrande som finns
 
Även juli är väldigt sent i betäckningssammanhang. Börja nu. Den normala brunstcykeln för ston är 21-23 dagar, hon borde ha haft 2 eller tre redan i år. Har hon osynliga brunster kan du tempa henne för att få koll på brunstcykeln.
Juli är jättesent.

Och för att krångla till det ;) så kan ston brunsta tyst så inget märks men ha finfina ägg att betäcka på.
Eller brunsta rejält men inte ha nån aktivitet i äggstockarna alls.
Därav veterinärkoll.

(haft en gammal ponny som knappt gick att rida under brunst. Hon gick bredbent och skvätte. Men unghingstarna var inte det minsta intresserade.)
 
Instämmer med övriga om att inte vänta längre än nödvändigt. Det kan ta tid att få dräktigt, och då är det ju tråkigt om det blir för sent och du inte får något föl alls.
Börja med att boka in veterinären för koll. Du behöver inte åka till klinik, antingen tar du ut veterinär till stallet eller kör henne till en seminstation så kan dom kolla om allt ser normalt ut och om där finns något ägg på gång.

Det är många som sagt att stona börjar brunsta sent i år (åtminstone häromkring). Du behöver inte vänta på att hon haft flera brunster.
 
För att gå lite mot strömmen så skulle jag snarare rekommendera att du tar gott om tid på dig att läsa på om dräktighet, fölning och föl, så att du vet vad du ger dig in på och har en plan för hur du ska lösa allt det praktiska innan du står där med dräktigt sto. Det finns mycket som kan gå fel och mycket som kan bli väldigt dyrt.
 
För att gå lite mot strömmen så skulle jag snarare rekommendera att du tar gott om tid på dig att läsa på om dräktighet, fölning och föl, så att du vet vad du ger dig in på och har en plan för hur du ska lösa allt det praktiska innan du står där med dräktigt sto. Det finns mycket som kan gå fel och mycket som kan bli väldigt dyrt.
ja fick samma tankar. Första inlägget gav mig lite vibbar att det kändes väldigt oplanerat. Jag tänkte väl att steg 1 innan man tänker betäcka är väl att man pratar med duktig veterinär inom området.
 
För att gå lite mot strömmen så skulle jag snarare rekommendera att du tar gott om tid på dig att läsa på om dräktighet, fölning och föl, så att du vet vad du ger dig in på och har en plan för hur du ska lösa allt det praktiska innan du står där med dräktigt sto. Det finns mycket som kan gå fel och mycket som kan bli väldigt dyrt.
Känner lite samma. Skulle nog rekommendera att vänta till nästa sommar och ta året till att läsa på en del, skaffa sig någon kunnig kontakt, prata med veterinär osv. Att börja från 0 nu är väldigt sent påtänkt.
 
Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller?
Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll på vad som ska göras innan man betäcker.
Mitt sto har gröna papper och hingsten är en annan ras och vi kommer fri betäcka ”privat”.
Jag antar att fölet inte kommer kunna reggas som SWB?
Behöver man anmäla betäckningen på nått sätt? Behöver man ha sto licens om man inte tar fram en SWB? Vad reggar man fölet om man inte reggae de i SWB?
Hur lägger ni upp vaccineringen för era hästar? Stelkramp?

Förlåt för kanske dumma frågor🙏🏼
Är det något mer ni tänker på, som jag missar så tar jag emot alla tips ni har!

Fri betäcka privat - tänker ni släppa ihop hästarna i en hage då och låta naturen göra sitt??

I annat fall så sker det ju hos en hingsthållare/seminstation och dessa stänger cirka mitten av augusti, så betäcka i slutet av sommaren blir då lite sent. När det gäller 16-åriga ston så är det ett gammalt sto att betäcka, även om hon fått föl tidigare så kan hon ha svårt att ta sig.

Här kan du läsa mer vad du behöver tänka på inför betäckning.

https://swb.org/rad-infor-betackning/

/Lizzie
 
Fri betäcka privat - tänker ni släppa ihop hästarna i en hage då och låta naturen göra sitt??

I annat fall så sker det ju hos en hingsthållare/seminstation och dessa stänger cirka mitten av augusti, så betäcka i slutet av sommaren blir då lite sent. När det gäller 16-åriga ston så är det ett gammalt sto att betäcka, även om hon fått föl tidigare så kan hon ha svårt att ta sig.

Här kan du läsa mer vad du behöver tänka på inför betäckning.

https://swb.org/rad-infor-betackning/

/Lizzie
Jag vet inte exakt hur denna hingstägarna gör. Dom kommer inte gå ihop mer än under betäckningen och den är såklart bevakad.

Hingsten va fullbokad hela augusti, de är väll sent om nått?
Är jag inte helt ute och cyklar går mitt sto in i brunst dom närmaste dagarna. Många har tipsat om att betäcka tidigare än jag tänkt så hon kommer få åka till hingsten redan om ca 3v👍
 
Jag vet inte exakt hur denna hingstägarna gör. Dom kommer inte gå ihop mer än under betäckningen och den är såklart bevakad.

Hingsten va fullbokad hela augusti, de är väll sent om nått?
Är jag inte helt ute och cyklar går mitt sto in i brunst dom närmaste dagarna. Många har tipsat om att betäcka tidigare än jag tänkt så hon kommer få åka till hingsten redan om ca 3v👍
Bra att du tänker om vad gäller tid för betäckning. Har du koll på hur lätt hon tagit sig vid de andra dräktigheterna?
Att andra också bokat hingsten tolkar jag som att han har betäckt förut och att hingsthållaren har varit med tidigare, vilket är positivt. Både hingst och sto kan bli skadade, det finns de som blir dödligt skadade. Själv har jag föredragit betäckning vid hand vid naturlig betäckning.
 
Jag hade förberett mig väl och väntat till nästa vår. Tänk bara på att det kostar lika mycket att ta fram det korsningsfölet som ett renrasigt. Samt att vill du tävla inom western är det inte ok med korsningar i alla klasser.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 576
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 494
Senast: Hippocampus
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 415
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp