Bukefalos 28 år!

Biiatch

Trådstartare
Har en ridtravare som jag har lite problem med. Första är att hon är väldigt tittig. Skulle hon se nått så stannar hon och "fryser" sig. Spelar ingen roll om använder röst, skänkel lr spö. Hon vägrar att gå framåt. Hur ska man göra för att få bort de? Sen Har jag problem med bettet.. Vet inte va som skulle passa till henne. Är så att hon kastar o slänger me huvudet när vi rider. Jag använder martingal men de hjälper inte så mkt. Hade travbett först. Men då va hon helt hopplös. Nu rider ja på tre delat o de e lite bättre. För tar man i henne så kan hon också börja att slänga med huvudet :/ Nån som vet lr har tips för detta?
 
Sv: Stannar..

Börja med att kolla hennes tänder hos en duktig veterinär som är utbildad på hästmunnar. Det KAN ju vara så enkelt att problemen sitter i munnen.

Provat sitta av och gå med henne förbi det farliga.
 
Sv: Stannar..

Min häst var sån när jag köpte henne och började rida ut. Så fort vi kom från stallplanen så frös hon. Tror inte ens hon såg nåt "läskigt". Vi fick stå där i ca 10 minuter, sedan började hon backa i stället vilket jag inte kunde tollerera, så då ställde hon sig på bakbenen och gjorde piruetter. Men så efter en stund så stod hon helt stilla igen, och efter mycket övertalning (använde INTE spö, bara röst och lite skänkel) gick hon framåt och fick massa klappar. Men sen var det dags igen efter ca 10 meter. Vilken häst jag hade köpt, tänkte jag. Och så här gick det till när vi red ut under flera veckors tid.

Jag tror att det var stärkande för hästens självförtroende att man som ryttare inte tappar tålamodet och bara sitter och piskar och driver och skäller, för då har man en häst emot sig, inte med sig.
Men idag galopperar vi fram på helt främmande ställen :D, och ser hon något så tar hon numera bara ett steg åt sidan istället för att frysa fast som tidigare.

Men tålamod och att vänta ut hästen är nog enda nyckeln... Om du inte ska ha "draghjälp" med dig varje gång (om det hjälper?) :)
 
Sv: Stannar..

Jag tror att det var stärkande för hästens självförtroende att man som ryttare inte tappar tålamodet och bara sitter och piskar och driver och skäller, för då har man en häst emot sig, inte med sig.

Så klokt :bow:
 
Sv: Stannar..

Min häst gjorde så väldigt ofta förut. Jag brukade låta honom stå och glo en stund medan jag klappade honom och talade om att det inte var farligt. I regel gick han vidare efter en stund då, när han insett att jag faktiskt hade rätt. ;) Nu händer det alltmer sällan att han gör så. Jag brukar resonera så att om jag känner att han verkligen är rädd, så är det både lönlöst och respektlöst mot honom att försöka "piska" fram honom. Då behöver han lugnas istället. Om han däremot bara inte har lust, dummar sig och vill vända, då visar jag ordentligt att det inte är okej. På det viset har vi byggt upp en ömsesidig respekt och han har blivit väldigt mycket lugnare och säkrare på sig själv ute. :)
 
Sv: Stannar..

Om hästen stannar och fryser fast, ge henne lite tid att titta och gör ingenting. Sen klappar du om och ger signal att gå vidare. Det är ingen mening att driva på en häst som är osäker, ge henne tid och utrymme och ta sen initiativet och säg att "okej, nu vet vi att det inte är något där, då kan vi gå igen". Förhoppningsvis har hästen vid det laget tittat klart eller iaf lugnat sig så pass att du får henne att gå igen. Då har du också lyckats med det du ville utan konflikt vilket stärker hennes förtroende för dig och hon kommer med tiden att lyssna allt lättare på dig när du ber henne att strunta i faran och gå vidare. Men förtroende vinner man med tid. Det kan du aldrig kräva.

Travare har ofta lätt för att slänga med huvudet. Det kan ske i hagen, vid ridning, när man tar i bettet eller liknande. Det är olika och beror på individen och orsaken till beteendet. Min travare kastade gärna med huvudet i protest när en annan häst föste undan honom i hagen - dock gick min häst alltid undan men ibland kunde han slänga iväg huvudet som en signal på att det där gillade han inte. Han kunde också kasta med huvudet under ridning i början, men det slutade han med tidigt.

Du måste först utesluta att det inte är en protest mot något som är obehagligt. Att det sker när du tar i tygeln betyder inte att det är relaterat till munnen, det kan lika gärna vara ryggen. Det kan vara en reaktion på förflyttning av vikt, av att hon inte vill ta ner huvudet pga smärta i ryggen eller obehag av sadeln. Jag hade låtit hästen kontrollerats i rygg av kiropraktor (INTE veterinär) och fått sadeln ordentligt kontrollerad av sadelmakare, alternativt ridit utan sadel en tid.

Sen hade jag börjat jobba med att få hästen att sänka huvudet vid ridning då min erfarenhet av travare är att dom ofta behöver hitta en lång och låg form för att komma ur sin spända hållning. Om du lär hästen att sänka huvudet när ni rider så kommer den att börja slappna av mer och kasten brukar upphöra. Hästen måste inte alltid gå långt med huvudet men om man kan be om det på lång tygel så har man en bra övning för avslappning och en bra start när man ska börja få hästen att arbeta korrekt sen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp