Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Finadyne ges endast en gång/dag. Min erfarenhet är att Fenylbutazon fungerar betydligt bättre som smärtstillande till fånghästar. Det ges 2 ggr/dygn.
Finadynet fungerar inte speciellt bra som smärtlindring under 24 timmar.
 
Sv: Stapplar fram

QUOTE]Vad gäller veterinärens tvekan om fång så härrör den även ifrån att hon tyckte att Neffi såg ut att ha ont högt upp, inte så mkt i fötterna eller av belastningen i sig. Hon blir bättre så fort hon får gå en bit
Det är ganska typiskt vid akut fång, då hästen rör sig stelt och stappligt, att smärtan ser ut att komma högre upp ifrån. Den förstärkta pulsen talar dock för att smärtan kommer från hovarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

Tyder på fång tycker jag. OLika om Finadyne eller Butta funkar bäst. Man får prova sig fram.
 
Sv: Stapplar fram

:( Håller tummar och tår för er plus ett gäng styrkekramar!!
 
Sv: Stapplar fram

Ja hon har stått inne på mjuk bädd sedan i måndags.

Det finns mkt info att läsa...

Min säger tack när jag lindar med BoT (gjort sedan i söndags i princip). Jag antar att den ökade genomströmningen lindrar? Och det är väl inte till nackdel? Ev toxiner etc borde ju transporteras bort snabbare?

Det jag funderar mer på är att på många ställen står det "ryck skorna". Men varken hovis eller veterinär sade något om det i fredags. Rent spontant vet jag att hon ömmar rejält utan skor, så det känns fel.

Ska som sagt diskutera med veterinären imorgon igen, troligt att de kommer ut och tittar en gång till, tror jag.

Ett tillägg.

Hon har inte ätit kraftfoder (5dl lusern).

Så foderrelaterat känns så fel.

Och i övrigt så har hon levt som alla förespråkar, på lösdrift med fritt med grovfoder, hon är heller inte fet.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

det viktiga är ju att korta tån och sätta på frog supports (styrofoam paddar som man tejpar fast under strålan för att stödja hovbenet och ta lite vikt från hovväggen). när hon ända står i box så är det lika bra att ta skorna kanske, får ju ändå ta av dom för att korta tån.
bot är bra! linda så dom går ner över hoven.

lite almänt: hur mkt smärtställande brukar era fånghästar behöva för att bli synligt bättre?
 
Sv: Stapplar fram

Han kortade tån hyffsat mkt i fredags (hon är nyskodd).

Det blir väl PG sen, hon gillar PG. Är lite känslig fram så hon blir väl extra gnällig när det gör ont.

På min ser man att finadynet gradvis går ner under eftermiddagen (halveringstiden ska enl fass vara 8h och det stämmer väl...) Hon får 2 påsar nu (för 450kg alltså).

Veterinären undrade om det var levande föl vid sista blodprovet och det var det. Men om fölungen skulle vara död i magen så borde hon väl var VÄLDIGT dålig nu med feber och allt...? (För temp har hon ingen).
 
Sv: Stapplar fram

Nu har jag två nya fleecetäcken av olika tjocklek (jag sålde alla mina täcken i höstas...) och så matchande lindor till :angel:

Dessutom sådana BoT "stallbandage" med kardborre. Jag ska vara borta tis kväll - tor kväll och då känns de bättre än lindor.

Och ProViva för magen.

Får se vad veterinären säger imorgon.
 
Sv: Stapplar fram

lite almänt: hur mkt smärtställande brukar era fånghästar behöva för att bli synligt bättre?

ca 1h efter 1½ påse butta ser man alltid rejäl förbättring på min häst oavsett vad smärtan berott på.

Men hon brukar första dagen få 2 påsar morgon och kväll och därefter 1.5 påsar x 2 resten av tiden. Och på den dosen släcks alla besvär helt.
 
Sv: Stapplar fram

Hon har inte ätit kraftfoder (5dl lusern).

Så foderrelaterat känns så fel.

Det gjorde inte min pålla heller. Hon fick bara lite skrammel i krubban morgon och kväll (ca 2 dl per gång) men hon åt fri tillgång på hösilage.

Och det är ju en väldigt komplex sjukdom med så mga bidragande orsaker. En stabil mage är ju däremot A och O för fångisarna. Så det kan ändå vara foderrelaterat även om det mest troliga är belastningsfång (och då skulle jag inte vilja ta av skorna).

Gör däremot vet väldigt uppmärksam på att du inte får effekt (eller tillräcklig) av Finadynen. Min fick Metacam vid sitt anfall vilket hon inte svarade på öht. Jag klagade hos vet som bara tyckte att jag skulle avvakta. När hon väl kom till klinik prövade de preparat efter preparat och det var först när hon fick butta direkt i blodet som hon fick smärtlindring (sedan kunde hon gå över till granulat).

Däremot fick distr.vet kraftig kritik för att inte preparatet hade bytts ut när ingen/tillräcklig effekt uppnåtts.

Och det är väldigt vanligt att hästar svarar olika bra på olika preparat vid fång så det är väldigt viktigt att byta om man inte får effekt. (och absolut uppdelat över 2 doser!)
 
Sv: Stapplar fram

Vid akut fång brukar man rekomendera att kyla ben och hovar för att der ihop blodkärlen och därmed minska svullnaden som ger smärta i hovarna. Spola kallt vatten i minst 20 min upprepade gånger varje dag.
 
Sv: Stapplar fram

Åhå nej DET går inte.

Kallt vatten accepterar inte madame. No way. Då skulle jag få springa efter henne.

Hon blir rörligare när hon är lindad (och en stund efter).

Vi gick ett varv runt stallet idag, hon propsade på det. Börjar känna sig ensam inne = gott tecken på att hon mår bättre.

Avklädd för promenad, bäbiskulan är kvar, än så läge. Hon har ändra juvret lite grann nu :(

Neffifang1.jpg


Färdigklädd och nöjd. Blir arg när jag försöker linda längre ner men det är löst lindad så det kasar ner lite lite grann sen och då är hon nöjd. (Hon är HEMSKT tydlig med hur hon vill ha saker och ting).

Neffifang5.jpg
 
Sv: Stapplar fram

Jo vet sade i fredags att blir det inte förbättring (eller hon blir sämre) så skulle jag ringa jouren och diskutera ändring av smärtstillande. Så hon kommer inte stå på finadyne "för att". Ingen risk.

På sätt och vis vore det skönt om hon fick stå på klinik men så dålig är hon inte.
 
Sv: Stapplar fram

fel. det har man gått helt bort från nu.

saigon: hm då måste min svara väldigt dålig på alla smärtställande. har fått quadrisol, butta och metacam för olika saker och visst blir han lite bättre men det är ingen jättestor skillnad på med/utan smärtställande. :crazy:

men han har fått butta i maten och det kanske inte är lika effektivt som att ge rätt i munnen?
 
Sv: Stapplar fram

Min fångis har med varit stapplig och konstig ett tag. Efter 3 veckor på butta är hon äntligen bättre.

Det har inte varit ett nytt fånganfall. Det är det enda vi vet säkert. Hon är röntgad och ser bra ut i hovarna (för ett och ett halvt år sen hade hon ganska stor rotation).

Vi testade att sko henne med bakåtvända skor, tvärad tå och en flytande gummi/plast sula. För att avlasta tå och sula. Trodde det kanske var en rejäl suliflammation. Enligt hovis skulle hon blivit mycket bättre väldigt snabbt om det var sulan som gjorde ont och det blev hon inte utan det tog 2 veckor(det var för 3 veckor sen ca). Men min teori är ändå att det var någon typ av infl. i sulan efter att gått med helsulor i detta leriga vädret.

Hon hade för inte alls länge sen (kanske ett par månader sen) en liten hovböld i hö fram efter helsulorna också.
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

Vet hade en teori om att det mjuka och blöta vädret kan göra hovarna "mjuka" och "upplösta". Och har man då en känslig häst så kan det bli så mjukt och löst att det GÖR ont tills det är på rätt nivå igen.

Det KAN ju vara så. Hon har velat gå på mjukt underlag längre än vad hon har visat att hon har haft ont.

Men tills man vet så är det ju lika bra att behandla som fång. Visserligen riskerar man fölet men det är ju bara fånigt att låta bli att smärtstilla ifall det inte är fång. För OM det är det. Osv. Det är mkt tankar som snurrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 062
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 519
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp