Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

en hel del engelska och amerikanska källor. orkar inte leta upp det igen. men det stod att även om kallvatten ger viss smärtlindring på kort sikt så är det skadligt för lamellerna, det gör att dom får ännu mindre blod=dör snabbare. typ nåt sånt. minns inte riktigt. men av alla seriösa sidor jag hittade så var det typ 1 av 25 som sa att kyla var bra, dom andra skrev antigen inget om det eller att det var skadligt.

akut-hjälp för fång är bädd, vila och stöd för hovbenet - frog supports - som även tar en del av vikten bort från den smärtsamma hovväggen. http://www.laminitis.org/fitting frog supports.html
 
Senast ändrad:
Sv: Stapplar fram

Jag har letat ett tag men orkar inte mer just nu. Jag kom nog mest till några mer eller mindre tveksamma sidor och blev inte precis ngt klokare av det. Men jag har tidigare förstått det som att i alla fall en teori grundar sig på att det är när blodet kommer tillbaka igen som de största skadorna sker. Sedan finns det fler teorier om att det kommer mkt blod till hovarna. Därför är det kanske bra att kyla. Men jag ska inte vara envis detta är egentligen inte ngt som jag kan påstå att jag är helt insatt i.
 
Sv: Stapplar fram

*KL*

Fång o fång......

Är det ingen som har funderat på fostret??? Om det ligger rätt i livmodern och om den nu börjar röra på sig och ändrar läge. Står det någon stans hur gammal detta sto är och om (och i så fall) hur många föl den tidigare har haft??? Dräktig "maghäst" låter inte som ett bra sto att avla på, ännu sämmre massa preparat som slår ut både mage och påverkar fostret.

Åtta månader är en klassisk tidspunkt för ett dräktigt sto.

Jag e bara en sketen hovis men i detta fall skulle jag inte börja analysera fång utifrån detta som TS redan i startinlägget skrev. Hon är mkt palpationsöm över kors och rumpa.


Sedan skriver TS, Och i övrigt så har hon levt som alla förespråkar, på lösdrift och då undrar man ju om denna lösdrift består av en salig blandning mellan ston och valacker.???
 
Sv: Stapplar fram

Vad menar du med att 8 månader är en klassisk tidpunkt för ett dräktigt sto? Menar du en klassisk tidpunkt att få fång?
 
Sv: Stapplar fram

Nej hon är inte betäckt av ngt annat än hingsten i somras och sitt favoritsto (som hon för övrigt betäcker själv). (Inga valacker i hagen annat än den shettis som knappt når henne till magen. Hon är heller inte intresserad av valacker ens när hon är brunstig, det krävdes en del lock och pock för att få henne att acceptera hingsten på stationen...)

Maghäst i det avseendet att när hon var ung så fick hon hela tarmfloran utslagen pga dålig mat, hon var VÄLDIGT sjuk.

Det är lätt att hålla i schack, mest grovfoder och helst inget kraftfoder. Har inte haft diarré sedan jag tog över skötseln för flera år sedan.

Men, av vilken anledning skulle man INTE smärtlindra i det här skedet?
 
Sv: Stapplar fram

Jag e bara en sketen hovis men i detta fall skulle jag inte börja analysera fång utifrån detta som TS redan i startinlägget skrev. Hon är mkt palpationsöm över kors och rumpa.

Nu är jag varken hovslagare eller veterinär och jag är övertygad om att du kan mer om fång än vad jag kan.
Men om inte jag har missuppfattat tråden så är det veterinären som tror att det är fång.
 
Sv: Stapplar fram

Nej.

Veterinären VET inte.

Och eftersom vi inte vet, så behandlas hon som en fånghäst.

Ny kontakt imorgon bitti som sagt, möjligt att de kommer ut.
 
Sv: Stapplar fram

Kylan ska bidraga till att dom små blodkärlen i hoven drar ihop sej och därmed MINSKAR söndersprängningen av lamellerna. Kontakta Strömsholmskliniken om du vill ha det bekräftat.
 
Sv: Stapplar fram

Men det var väl i den akuta fasen?

Tycker det är väldigt rörigt... Och de olika studierna mer eller mindre motsäger varandra på div olika punkter :crazy:
 
Sv: Stapplar fram

Ja.

Hade man ett klassiskt fall vore det lättare.

Jag kan ju fortfarande hoppas på att det INTE är fång. Om det nu finns något "bättre" alternativ.
 
Sv: Stapplar fram

Ja,det skrev jag ovan också. Märkte du någon skillnad efter skoningen? Bättre eller sämre? OM det nu skulle vara så att hon har fång på alla fyra så rör dom sej väldigt konstigt och ser allmänt stela ut. I detta läge har du ju inget val ang. medicineringen. Dom kan kasta av smärta också, så visst är det bättre att smärtlindra. Vet ett sto som av olika skäl åt Finadyn under nästan hela dräktigheten och sedan födde ett fullt friskt föl så oroa dej inte i onödan..
 
Sv: Stapplar fram

men det är ju nästan INNAN hästen visar hälta... annars är redan giftet i hoven.

dvs om man misstänkar att fång är på g så kanske det kan hjälpa att kyla, men när hästen redan har ont så är det för sent.
 
Sv: Stapplar fram

Nej ingen skillnad efter skoningen. Man kan tycka att hon borde protesterat en del vid skoning om hon har ont i fötterna. Men det gjorde hon inte. Ville inte lyfta höger fram men när det väl VAR lyft så var det inga problem. Och som sagt, ingen reaktion (mer än den normalt förväntade, de KÄNNER ju när man använder visitertången) för visitertång ens direkt efter skoning (hovis valde att göra det efter, för att kunna sko om det behövdes = inte framkalla mer smärta än nödvändigt sas).

Hovis var tvärsäker på fång, först, när jag visade.

Men även hovis velade sen.

Liksom veterinären.

Hur det än blir så bör hon ju röntgas, frågan är när...
 
Sv: Stapplar fram

Dräktig "maghäst" låter inte som ett bra sto att avla på

Varför är det inte bra att avla på? Hon är inte född sådan, klarar grovfoder bra, kraftfoder utan spannmål (dvs lusern och krafft protein, typ). Har förutom matförgiftningen som ung, varit frisk och ohalt i 17 år (16 år vid betäckning). Exteriört korrekt (8:r som 15åring av domare som INTE gillar färgen).
 
Sv: Stapplar fram

Kyla rekommenderas endast under utvecklingsfasen vid Akut fång. Alltså i mkt tidigt skede. Problemet är att denna fas oftast missas då symptomen då ej är så tydliga. Man ska då helst kyla kontinuerligt i 48 timmar....
 
Sv: Stapplar fram

fast om hon inte vill lyfta höger fram så betyder det att hon har mest ont i vänster.

min var helt oöm för visitertång första gången han hade fång i min ägo - var även på ena bakbenet så det var ingen typisk symptombild.

hur som helst låter hon ju inte jättedålig, om det är fång så är det ganska lindrigt. vissa kan ju inte ens stå på benen!
 
Sv: Stapplar fram

På vänster fram har hon även ett aktiv överben efter en spark.

Det är den jag har misstänkt hela tiden, hon har varit palpationsöm på det ett par dagar innan det blev som det är nu och det benet visade hon hälta på i månads när jag linlöpte henne. Då spran hon GÄRNA, drog i galopp (hon sticker inte men lyssnar inte när jag ber henne sakta av).

Idag skulle hon inte ens FUNDERA på att visa någon trav.
 
Sv: Stapplar fram

enligt min erfarenhet blir fång värre på ben som redan är "försvagade". fånget brukar vara värre, och även börja, där hästen haft tidigare skador.
 
Sv: Stapplar fram

Ett överben ger INTE förstärkt digitalpuls. Förstärkt dig.puls betyder att symptomen kommer från hovarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 837
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 062
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 519
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp