Star Diamant

Welsh

Trådstartare
Jag är lite konfunderad när det gäller vikten på mitt släp. Det är en Diamant med fronturlastning, sadelkammare och hel vägg. -98

Enligt mina papper ska den väga 930kg, vilket i mitt fall ger en lastvikt på 510kg. Jag hamnade på vågen för en månad sedan med 2 ponnier i som sammanlagt måste vägt minst 600kg men ändå hade jag 40kg till godo enligt vågen.....

Träffade en bekant som har en något nyare Diamant med samma utrustning, den väger bara 710kg, jag har plåt medan hon har plast på utsidan, för övrigt är det exakt samma material.

Har tyvärr inte sett någon vågstation öppen när jag kört med tomt släp och undrar därför om det finns fler här som har en likadan transport och kan tala om vad de väger. Undrar hur det kommer sig att min väger 200kg mer......någonstans är det något som inte stämmer med tanke på att jag fick kg tillgodo när jag körde ponnierna.

Sv: Star Diamant

Fins det ingen lastbilscentral i närheten ? Dom brukar ha våg elller veta vart det finns en fordons våg. Så kan du åka o väga släpet. Så vet du vad det väger.:)

Min diamant 97:a utan fronturlastning väger 940kg (840kg på pappret). Vägde min på bilprovningen.

Väggarna kan ha dragit till sig fukt samt att jag inte vet hur det var utrustat när det vägdes in som nytt.

Min diamant 97:a utan fronturlastning väger 940kg (840kg på pappret). Vägde min på bilprovningen.

Väggarna kan ha dragit till sig fukt samt att jag inte vet hur det var utrustat när det vägdes in som nytt.

Intressant! Jag har en teori om att min vagn är omvägd med hela utrustningen i när de typade om den. Nu har jag nytt golv i så det kanske är dags att väga om den för min egen skull så jag vet hur det är med lastvikten.

Man har ju hört ryktas om att vagnarna vägs in helt strippade och om det stämmer så är det inte så roligt den dagen man hamnar på vågen!

Låter ju inte orimligt! Som jag fattat det har tillverkarna blivit mycket noggrannare med vikterna sista åren.

Jag blir :devil: varje gång jag ska ta ut mattan i mitt släp, så skulle inte förvåna mig att matta plus mellanvägg väger en hel del!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka