Star eller Kylinge?

Sv: Star eller Kylinge?

Jag tycker att stolpen ger en bra stadga över hela släpets konstruktion. dessutom är väggen hög.

Det ser skitlöjligt ut med en del rangliga låga mellanväggar med min häst i.

det som avgjorde för mig var just spiltlängen.
Hade ett äldre Kylinge där hästen inte fick plats att bajsa utan att gnugga in hela rumpan i det:eek:
 
Sv: Star eller Kylinge?

Star trailerna har ju oxå så.
det tycker jag är bra, annars skulle det bli trångt o gå ut. har tittat på många släp med fronturlastning men star var den enda jag gillade.
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag tycker att stolpen ger en bra stadga över hela släpets konstruktion. dessutom är väggen hög.

Det ser skitlöjligt ut med en del rangliga låga mellanväggar med min häst i.

det som avgjorde för mig var just spiltlängen.
Hade ett äldre Kylinge där hästen inte fick plats att bajsa utan att gnugga in hela rumpan i det:eek:

Håller jag helt med om!! Jag tycker mellanväggen blir otroligt stabil och jag älskar att den är så hög. Ett rejält släp helt enkelt. Om man jämför med tex värmlandsvagnen så har ju de löjligt låga mellanväggar. Dem tycker inte jag känns alls lika rejäla och jag vill inte skjutsa min stora halvblodsvalack i en sån.

Hahaha detta är faktiskt första släpet jag har som hästen inte gnuggar svansen i heller. Dem har väldigt rymliga spiltor som du säger.:D Även om om Kylinge har några år på nacken. Är en -02 tror jag..
 
Sv: Star eller Kylinge?

Star trailerna har ju oxå så.
det tycker jag är bra, annars skulle det bli trångt o gå ut. har tittat på många släp med fronturlastning men star var den enda jag gillade.

Ja det som jag gillar med denna konstruktion är ju att de blir väldigt bra med svängrum. Jag har en väldigt bred och stor häst så han skulle inte ta sig ut om jag inte kunde vika så mycket av väggen som jag kan göra i mitt släp. Utan detta utrymme hade ja aldrig ens våga låta hästen gå ut fram. Fasen om de skulle fastna eller bli rädd för att det tar emot. :crazy:
 
Sv: Star eller Kylinge?

alltså, jag tvivlar inte på att vikväggen är bra om det handlar om just fronturlastningen endast. Men om man vill åka brett med sin häst är släpet med den lösningen värdelöst. vill inte ha en halv vägg flik som sticker ut om hästen står brett helt enkelt.
vore det inte för det skulle jag ha ett Kylinge då jag som sagt tycker de är mkt trevliga och framför allt bra kvalitets släp som är trevliga även för hästen invändigt och utrymmesmässigt!
 
Sv: Star eller Kylinge?

alltså, jag tvivlar inte på att vikväggen är bra om det handlar om just fronturlastningen endast. Men om man vill åka brett med sin häst är släpet med den lösningen värdelöst. vill inte ha en halv vägg flik som sticker ut om hästen står brett helt enkelt.
vore det inte för det skulle jag ha ett Kylinge då jag som sagt tycker de är mkt trevliga och framför allt bra kvalitets släp som är trevliga även för hästen invändigt och utrymmesmässigt!
Nej. iom man har den större delen av mellanväggen snett o då brett är det absolut bäst... anser jag. mina hästar vill inte bredda även fram- har stöd. De tar spjärn mot sidoväggarna där o frambommen är ngt längre än på hö. sida.

Val. som har väldigt mkt utrymme står med v.b mot luckan.
Troligen en teknik som den lagt sig till med förr o tyckt att det är bäst så. De rör sig aldrig- inte ens en förflyttning med en hov på alla resor.
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag håller med Axel! Det är ju just när man har bredåkare som de är så suveräna! De kan bredda hur mkt de vill baktill men får stöd framtill.

Jag skulle inte vilja ha någon annan konstruktion när de ska åka brett. Då får de ju inte något stöd alls.

Nej, jag tycker det är en riktigt genomtänkt lösning som ännu fler borde ta efter!
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag håller med Axel! Det är ju just när man har bredåkare som de är så suveräna! De kan bredda hur mkt de vill baktill men får stöd framtill.

Jag skulle inte vilja ha någon annan konstruktion när de ska åka brett. Då får de ju inte något stöd alls.

Nej, jag tycker det är en riktigt genomtänkt lösning som ännu fler borde ta efter!

Ja jag håller också med! Min får åka brett även om han inte är bredåkare just för att kuna ställa sig som han vill. Jag älskar den där typ 3/4 dels bommen som gör det perfekt brett och den lilla sista snutten som ger stabilitet till mellanväggen.
Jag upplever också att min häst gillar stödet han får av att det är smalt en bit fram vid bogen. Han är trampigare i ett vanligt släp om man drar mellanväggen rakt åt sidan så det sneddar ända fram ifrån. Så jag tycker också att just denna konstrukion är jäkligt bra för bredåkare. För det är ju bak de oftast vill bredda, inte fram. Där får de istället stabilitet av den raka biten av mellanväggen och pålen. :)
 
Sv: Star eller Kylinge?

Saigon Ja jag är helt nöjd med köpet för nu 10 år sen.

Vill egentligen ha ett nyare Ume, men jag gillar inte deras klena bommar i Al.

Det går ju att flytta stolpe o främre väggen 5 cm eller vad det nu kan vara o därför är vä. bom ngt längre. Om det räcker gott o väl för min stora torde det räcka även för riktigt grova hästar, med undantag för Shire kanske.

Jag har fått bullar på mattan där de står fram- som fastvuxna;)
o ska fixa ngt annat i sommar.
De åker med brodd, men har aldrig någonsin stått o skrapat.

Jag skulle behöva sänka frambommen till min normalstora, men orkar inte ändra hela tiden numera. Risken är stor att den stora skulle få åka med låg bom.:eek:
Det är oxå ett argument. Många släp har fästena för lågt o även att hästen kan göra illa sig på utväg. Ser en del som låter bommar med en krok hänga ner på insidan- även när de lastar ur:eek:
 
Sv: Star eller Kylinge?

Ja jag baserar det kanske för mycket på min egen som inte gillar smalt därfram, eller ngnstans för den delen, han måste åka superbrett.
jag tycker det är otäckt med den där smala biten fram, ifall de skulle på ngt sätt komma "bakom" den och börja trassla. Känns som ytterligare en bit utrustning som de isåfall skulle kunna skada sig på. Men som sagt, jag är väldigt försiktig då jag som sagt har en häst som är mycket känslig för om det är för smalt. (Han står utan att röra sig eller trampa bara han får åka brett, man märker inte att man har en häst därbak).
 
Sv: Star eller Kylinge?

Runt 2000.
Eurotrailern är ju bredare, men för mig som bara kan köra en häst räckte det med Apollo.
ena hästen väger 800+

Mackan. din lider väl av riktig klaustro sen startboxar, så det är nog skillnad.
 
Senast ändrad:
Ska köpa transport. Men undrar vilken av ovanstående som är rymligast, både i spiltan samt framför då jag vill ha med fronturlastning? Tack på förhand. Ni får gärna berätta andra för o nackdelar oxå:)
Jag har kört en Star trailer, Star Diamant2000 i fem år. Supernöjd.
Den har fronturlastning som jag aldrig använt. Sadelskåp och är extra bred och hög. Hästen åker som en drottning i det. Har dock bestämt mig för att byta den nu, pga ålder 13 år, till en Värmlandsvagnen Concorde. Hoppas jag blir lika nöjd. Kan varmt rekommendera ett Star/Thule släp om du får tag på ett sång.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anemone
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
788
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp