På Espaniolan skruvar man loss en skruv på själva framvalvet sen får man själv pressa ihop eller dra isär beroende på om man vill ha vidare eller smalare. När den är ny så är lädret ganska stelt så på min fick jag dessutom lossa två skruvar till för att kunna rubba framvalvet.
Nej, jag vet att man inte ska behöva det. Men som jag skrev innan var lädret så stelt att det vägrade följa med när man skulle vidga därav fick man skruva loss ett par skruvar till. Då gick det att ändra om man var hyfsat stark, pratar utifrån min erfarenhet av en sadel.
Min Espaniola hade stigbygelfästet så långt in under sitsen på sadeln att det blev helknöligt.. Jag lämnade in den för att förlänga "biten mellan stigbygelfästena", så nu märker jag inte av dem när jag rider men det är fortfarande väääldigt svårt att byta stigläder utan att skruva loss framvalvet :/
Förstår vad du menar, där var man ju också tvungen att skruva loss för att komma åt. Nästan tur att den satt så illa på hästen att den såldes illa kvickt haha . Fast den var ju skön att rida i!
Numera använder jag den sällan till min häst, men på vintern är den bra för jag får plats i den även med termobyxor Och så är den bra om man rider andra hästar/ponnyer, tex om jag har någon inridningshäst eller så.
Hästnyheter Han var en julklapp från Nils-Erik Hansson, när Elin Dahlström från Målilla var tonåring. Nyligen skiljdes deras liv åt, när Smiggo fick...
Övr. Grenar Alltså, egentligen tror jag dressyren idag var sämre än sist 😅, hon var ännu mer vild, tyckte det var jättekonstigt med framridning i en...