Bukefalos 28 år!

Star trekk Espaniola

cello

Trådstartare
Har någon en sån här sadel med justerbart framvalv? Är det lätt att ändra? Så att man kan ha samma sadel till två olika hästar?
 
Sv: Star trekk Espaniola

Jag har haft. Som ny krävs det mycket styrka för att ändra, och flera skruvar som ska lossas. Så njae jag hade inte orkat ändra för varje gång :).
 
Sv: Star trekk Espaniola

Ah, tack. Då vet jag att det inte är nåt alternativ!
 
Sv: Star trekk Espaniola

Nja, om man har steglöst inställbart framvalv så skruvas det fast en gång, sen ändrar man med insexnyckel?
 
Sv: Star trekk Espaniola

På Espaniolan skruvar man loss en skruv på själva framvalvet sen får man själv pressa ihop eller dra isär beroende på om man vill ha vidare eller smalare. När den är ny så är lädret ganska stelt så på min fick jag dessutom lossa två skruvar till för att kunna rubba framvalvet.
 
Sv: Star trekk Espaniola

Ja om man har vanliga framvalv ja, men det finns steglöst inställbart framvalv att köpa till dem! ;)
 
Sv: Star trekk Espaniola

Men då ska man ju inte behöva lossa några skruvar för att ändra "framvals-vidd" när du har satt fast framvalvet?
 
Sv: Star trekk Espaniola

Nej, jag vet att man inte ska behöva det. Men som jag skrev innan var lädret så stelt att det vägrade följa med när man skulle vidga därav fick man skruva loss ett par skruvar till. Då gick det att ändra om man var hyfsat stark, pratar utifrån min erfarenhet av en sadel. :)
 
Sv: Star trekk Espaniola

:)
Min Espaniola hade stigbygelfästet så långt in under sitsen på sadeln att det blev helknöligt.. Jag lämnade in den för att förlänga "biten mellan stigbygelfästena", så nu märker jag inte av dem när jag rider men det är fortfarande väääldigt svårt att byta stigläder utan att skruva loss framvalvet :/
 
Sv: Star trekk Espaniola

Förstår vad du menar, där var man ju också tvungen att skruva loss för att komma åt. Nästan tur att den satt så illa på hästen att den såldes illa kvickt haha :). Fast den var ju skön att rida i!
 
Sv: Star trekk Espaniola

Numera använder jag den sällan till min häst, men på vintern är den bra för jag får plats i den även med termobyxor :p Och så är den bra om man rider andra hästar/ponnyer, tex om jag har någon inridningshäst eller så.
 
Sv: Star trekk Espaniola

Mm det kan jag tänka mig, hade ju hellre haft en Espaniola nu när jag rider in min ponny än en platt fårskinns"sadel". :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 352
Senast: iNHALE
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 385
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
662
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 700
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp