Vilken typ av sadel är lättast att sitta kvar i?

__sofia__

Trådstartare
För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att minska risken att åka av)

Det handlar framförallt om att hästen plötsligt kastar sig några meter åt sidan/framåt/bakåt, ibland lite bakutsparkar/lätta bockningar/hopp upp i luften (hon är dock inte så rörlig pass rörlig att det varit så stort problem). Jag har en allround/hoppsadel (Lippo Marcello) i dagsläget som jag tycker har fungerat bra, men kanske finns det något bättre? (jag tror inte att jag kommer att hoppa henne något mer). Jag rider bara i helskodda ridbyxor (är det stor skillnad på olika märken? blir de "gamla"?)

Jag har under de här tre åren åkt av en gång när hon hållit på, hon kastade sig då rakt åt sidan och sedan framåt (när en annan häst några meter bort plötsligt stannade på några travbommar), och jag hade då 2 hål kortare stigläder än vanligt och hon kastade sig så att jag skulle behövt ta emot med mitt svagare ben (som inte klarade av det). Så troligtvis funkar jag bättre med längre stigläder, så att jag "håller om" henne mer.

Dressyrsadel? Westernsadel? Akademisk? Gör det ingen skillnad? Vad tycker ni funkar för er?

Något annat som kan göra skillnad?
 
För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att minska risken att åka av)

Det handlar framförallt om att hästen plötsligt kastar sig några meter åt sidan/framåt/bakåt, ibland lite bakutsparkar/lätta bockningar/hopp upp i luften (hon är dock inte så rörlig pass rörlig att det varit så stort problem). Jag har en allround/hoppsadel (Lippo Marcello) i dagsläget som jag tycker har fungerat bra, men kanske finns det något bättre? (jag tror inte att jag kommer att hoppa henne något mer). Jag rider bara i helskodda ridbyxor (är det stor skillnad på olika märken? blir de "gamla"?)

Jag har under de här tre åren åkt av en gång när hon hållit på, hon kastade sig då rakt åt sidan och sedan framåt (när en annan häst några meter bort plötsligt stannade på några travbommar), och jag hade då 2 hål kortare stigläder än vanligt och hon kastade sig så att jag skulle behövt ta emot med mitt svagare ben (som inte klarade av det). Så troligtvis funkar jag bättre med längre stigläder, så att jag "håller om" henne mer.

Dressyrsadel? Westernsadel? Akademisk? Gör det ingen skillnad? Vad tycker ni funkar för er?

Något annat som kan göra skillnad?
Om du funkar bättre med längre stigläder är en dressyrsadel bäst. Har man däremot hydraulik i knän och höfter kan en hoppsadel vara bättre - sett helt och hållet ur kvarsittningssynpunkt. Nyckeln till att sitta kvar är att alltid ha ett ben på var sida om hästen :D
 
För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att minska risken att åka av)

Det handlar framförallt om att hästen plötsligt kastar sig några meter åt sidan/framåt/bakåt, ibland lite bakutsparkar/lätta bockningar/hopp upp i luften (hon är dock inte så rörlig pass rörlig att det varit så stort problem). Jag har en allround/hoppsadel (Lippo Marcello) i dagsläget som jag tycker har fungerat bra, men kanske finns det något bättre? (jag tror inte att jag kommer att hoppa henne något mer). Jag rider bara i helskodda ridbyxor (är det stor skillnad på olika märken? blir de "gamla"?)

Jag har under de här tre åren åkt av en gång när hon hållit på, hon kastade sig då rakt åt sidan och sedan framåt (när en annan häst några meter bort plötsligt stannade på några travbommar), och jag hade då 2 hål kortare stigläder än vanligt och hon kastade sig så att jag skulle behövt ta emot med mitt svagare ben (som inte klarade av det). Så troligtvis funkar jag bättre med längre stigläder, så att jag "håller om" henne mer.

Dressyrsadel? Westernsadel? Akademisk? Gör det ingen skillnad? Vad tycker ni funkar för er?

Något annat som kan göra skillnad?
Det finns ju en del sadlar som går att få med mocka sits, jag är själv väldigt sugen på en Ghost buttera. Ghost är ju ett sadelmärke med bomlösa sadlar men jag upplever att de känns stabila att sitta i.
 
Det finns ju en del sadlar som går att få med mocka sits, jag är själv väldigt sugen på en Ghost buttera. Ghost är ju ett sadelmärke med bomlösa sadlar men jag upplever att de känns stabila att sitta i.
Jag hade Ghost till en tidigare häst, men upplevde då att den var lite mindre stabil i sidled. Är det något du har märkt?
(just sidleds stabilitet är ju viktigt, eftersom det ofta är åt det hållet hon kastar sig :p )
 
Jag har en ljuvlig bomlös sadel som är ökänd för att kräva bra balans. Sen har jag en dressyrsadel och en hoppsadel. Skulle jag vara tvungen att rida ut på studsig häst av nån konstig anledning (när de är på det humöret brukar de få vara lediga) så skulle jag definitivt ta hoppsadeln. Då behöver jag bara balansera i lätt sits och följa med i studsandet. Men då är jag sån som tycker att det är lättare att följa med i lätt sits än med rumpan i sadeln. Så återigen, det beror på. :)
 
Jag har en ljuvlig bomlös sadel som är ökänd för att kräva bra balans. Sen har jag en dressyrsadel och en hoppsadel. Skulle jag vara tvungen att rida ut på studsig häst av nån konstig anledning (när de är på det humöret brukar de få vara lediga) så skulle jag definitivt ta hoppsadeln. Då behöver jag bara balansera i lätt sits och följa med i studsandet. Men då är jag sån som tycker att det är lättare att följa med i lätt sits än med rumpan i sadeln. Så återigen, det beror på. :)
Men är det studsande upp och ner då, eller i sidleds? För hästar med tendens att bocka och studsa upp och ner hänger jag med i hur en hoppsadel kan fungera bättre, eftersom man då har "gångjärn" i knäna. Men tycker du att det fungerar även åt sidan?
 
Tror det beror på vad man är van vid. Jag sitter stadigast i min dressyrsadel, men det är ju för att jag rider i den mycket mer och därmed har en stadigare dressyrsits än hoppsits.
De hoppryttare jag känner upplever det tvärtom.
 
Akademisk tycker jag ger det bästa av två världar: lodrät sits + gott om stöd.

Älskade min Amazonas, ångrar att jag sålde den 😅.

Åh, jag har ridit i en Amazonas! Skönaste sadeln jag någonsin suttit i! Jag tycker att man sitter säkert i en sån tack vare det lite högre framvalvet och bakvalvet.
 
För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att minska risken att åka av)

Det handlar framförallt om att hästen plötsligt kastar sig några meter åt sidan/framåt/bakåt, ibland lite bakutsparkar/lätta bockningar/hopp upp i luften (hon är dock inte så rörlig pass rörlig att det varit så stort problem). Jag har en allround/hoppsadel (Lippo Marcello) i dagsläget som jag tycker har fungerat bra, men kanske finns det något bättre? (jag tror inte att jag kommer att hoppa henne något mer). Jag rider bara i helskodda ridbyxor (är det stor skillnad på olika märken? blir de "gamla"?)

Jag har under de här tre åren åkt av en gång när hon hållit på, hon kastade sig då rakt åt sidan och sedan framåt (när en annan häst några meter bort plötsligt stannade på några travbommar), och jag hade då 2 hål kortare stigläder än vanligt och hon kastade sig så att jag skulle behövt ta emot med mitt svagare ben (som inte klarade av det). Så troligtvis funkar jag bättre med längre stigläder, så att jag "håller om" henne mer.

Dressyrsadel? Westernsadel? Akademisk? Gör det ingen skillnad? Vad tycker ni funkar för er?

Något annat som kan göra skillnad?

Jag tycker att sadlar med högre fram- och bakvalv gör att jag sitter säkert. Jag tänker spontant westernsadel. Dels för att den är hög fram och bak men också för hornet. Man har ett bra handtag att hålla i.

Nu var det längesen jag red i engelsk sadel men senast jag gjorde det tyckte jag att den kändes så märkligt platt. Jag har blivit van vid att rida i akademisk sadel och western. Så den engelska kändes platt. Tur att den hästen var en jag litade på!
 
Jag tycker att sadlar med högre fram- och bakvalv gör att jag sitter säkert. Jag tänker spontant westernsadel. Dels för att den är hög fram och bak men också för hornet. Man har ett bra handtag att hålla i.

Nu var det längesen jag red i engelsk sadel men senast jag gjorde det tyckte jag att den kändes så märkligt platt. Jag har blivit van vid att rida i akademisk sadel och western. Så den engelska kändes platt. Tur att den hästen var en jag litade på!
Jag red också nästan bara i akademisk sadel eller westernsadel under min hästtid. Minns precis som du att engelska sadlar kändes väldigt platta och underliga att sitta i. Både de akademiska och western är ju mycket djupa i sitsen. I min akademiska satt jag lite som ett skruvstäd, däremot hade jag i princip noll stöd för skänklarna i den. I en westernsadel har man det djupa sätet, hornet att hålla i och ändå ganska robust skänkelstöd. Men då får man å andra sidan stå ut med en sadel som verkligen ”sticker ut” från ens vanliga stil. En akademisk sadel känns kanske mindre främmande rent estetiskt för någon som är van vid engelsk ridning,
 
Jag red också nästan bara i akademisk sadel eller westernsadel under min hästtid. Minns precis som du att engelska sadlar kändes väldigt platta och underliga att sitta i. Både de akademiska och western är ju mycket djupa i sitsen. I min akademiska satt jag lite som ett skruvstäd, däremot hade jag i princip noll stöd för skänklarna i den. I en westernsadel har man det djupa sätet, hornet att hålla i och ändå ganska robust skänkelstöd. Men då får man å andra sidan stå ut med en sadel som verkligen ”sticker ut” från ens vanliga stil. En akademisk sadel känns kanske mindre främmande rent estetiskt för någon som är van vid engelsk ridning,

Jag håller med!

Mitt bästa råd till TS är att försöka provrida akademisk sadel och westernsadel. Inte nödvändigtvis på den hästen. Men bara för att få en känsla för hur de känns. Och fundera över vad som hen vill prova på sin häst. Det är ju inget fel i att rida dressyr i en dressyrsadel men ha en westernsadel till uteritterna. Om man inte vill byta helt till western.
 
Stilen bryr jag mig inte det minsta om ;) Det borde väl gå att rida dressyr även i western, eller?

Jag har haft en westernsadel till en tidigare häst för en del år sedan, men jag tror inte hon kastade sig en enda gång under de 10 åren jag hade henne och majoriteten av tiden red jag ändå barbacka. Så jag skulle nog behöva en nyare erfarenhet :D

Precis när jag köpte den här hästen för tre år sedan hade jag en akademisk sadel (Star Trekk Espaniola) men då hade kasten inte börjat än (ingen ork, muskler etc. - bara precis inriden i skritt och trav). De började först andra vintern, när hon hade fått mer ork och vågade ha mer åsikter :p Så även där hade det nog inte varit fel att färska upp minnet :D
 
Tror en är stadigast i den sadel som naturligt sätter en i rätt balans gentemot hästen. I min förra sadel som vsr ordentligt djup med stora stöd hade jag sämre balans än nuvarande sadlar som är väldigt öppna med mindre stöd.
 
Jag hade Ghost till en tidigare häst, men upplevde då att den var lite mindre stabil i sidled. Är det något du har märkt?
(just sidleds stabilitet är ju viktigt, eftersom det ofta är åt det hållet hon kastar sig :p )
Jag upplever inte min som instabil i sidled men det beror nog på hur hästen är utformad. En del spolformade hästar har ju jättesvåra sadellägen. Ett tips är att hyra en sadel och prova, så slipper du slänga pengarna i sjön.
 
Jag har en islandssadel, märke Ástund, modell IceLand. Den ser huvudsakligen ut som en dressyrsadel, men är inte så djup i sätet. Stora, korta knästöd som ligger mot låren snarare än knät på mig och jag sitter superstadigt. Min häst kan bli rädd för skuggor och annat ganska ologiskt på marken och då göra en sidoförflyttning på en meter eller två, och hittills har jag suttit kvar även om det skett i högre fart. Bockar gör han inte särskilt ofta, men den sommaren han fick helt fnatt och gjorde en bockserie värdig Mulle så satt jag också kvar (men stukade tummen ändå). :)
 
Men är det studsande upp och ner då, eller i sidleds? För hästar med tendens att bocka och studsa upp och ner hänger jag med i hur en hoppsadel kan fungera bättre, eftersom man då har "gångjärn" i knäna. Men tycker du att det fungerar även åt sidan?

Ja, jag tycker att jag har bättre balans i sidled när jag står upp (nu snackar vi ju inte jockeysits utan mer normal två- eller trepunktssits) än när jag sitter och "omfamnar" hästen med mina ben. Brasklapp dock att jag har väldigt korta ben till min längd (165 cm), så kanske är det därför lätt sits är lättare, jag har liksom för lite ben att hålla om med. :p

Hade ett par år en häst som älskade att hoppa några meter i sidled alternativt göra ett 180-graders kast och rusa iväg. Allra helst när man satt på långa tyglar... Han gillade förvisso också att göra caprioler när han ansåg att jag inte tog hans rädsla för saker på allvar. ;) Ramlade trots detta bara av honom en enda gång och det var när jag satt i bomlösa sadeln och han gjorde nån slags kombinerad sväng med skruv.
 
Jag hade Ghost till en tidigare häst, men upplevde då att den var lite mindre stabil i sidled. Är det något du har märkt?
(just sidleds stabilitet är ju viktigt, eftersom det ofta är åt det hållet hon kastar sig :p )

Jag har en Ghost Cavallin Crusader, upplever den absolut som stabil i sidled (dvs den glider inte), min mustang är rund och platt men har manke. Däremot så är den väldigt öppen i sätet, så för mig som är ganska svag i min core ännu så är den inget jag velat sitta i under luftsprång, jag behöver isf något i stil med akademisk eller western.

Förra hösten red jag ofrivillig rodeo i en westernsadel på en annan häst som blev onödigt taggad och det gick bra, men omgivningens bleka ansikten bekräftade att vi hade fått rejäl höjd på sprången 😂🙈.

Så om din häst får rejäl kraft i sprången tycker jag du ska kika på något med rejälare bom än Ghost.
 
För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att minska risken att åka av)

Det handlar framförallt om att hästen plötsligt kastar sig några meter åt sidan/framåt/bakåt, ibland lite bakutsparkar/lätta bockningar/hopp upp i luften (hon är dock inte så rörlig pass rörlig att det varit så stort problem). Jag har en allround/hoppsadel (Lippo Marcello) i dagsläget som jag tycker har fungerat bra, men kanske finns det något bättre? (jag tror inte att jag kommer att hoppa henne något mer). Jag rider bara i helskodda ridbyxor (är det stor skillnad på olika märken? blir de "gamla"?)

Jag har under de här tre åren åkt av en gång när hon hållit på, hon kastade sig då rakt åt sidan och sedan framåt (när en annan häst några meter bort plötsligt stannade på några travbommar), och jag hade då 2 hål kortare stigläder än vanligt och hon kastade sig så att jag skulle behövt ta emot med mitt svagare ben (som inte klarade av det). Så troligtvis funkar jag bättre med längre stigläder, så att jag "håller om" henne mer.

Dressyrsadel? Westernsadel? Akademisk? Gör det ingen skillnad? Vad tycker ni funkar för er?

Något annat som kan göra skillnad?
Jag föredrar en dressyrsadel. Det är jag mest van vid och sitter bäst i. Jag har bättre balans sittande än stående.

Westernsadel kan ju vara stadigare för vissa. Men på hästar som slänger sig och bockar kan hornet både hamna i magen på en eller så kan man behöva tänka på att inte ha kläder det kan fastna i om man åker av.
Med både westernsadel och akademisk kan man sitta ”för bra”. Ibland är det sundare för kroppen att ramla av än ta de krafterna i sidled som vissa tuffa kast ger. Jag vet att både jag och en av mina tränare fått ryggskott av sidokrafter när man suttit kvar ”för bra”, även om mitt var i en öppen dressyrsadel.

Haft en hel del elever som kört sadelklister eller kladdat på extra sadelfett innan ridning för liknande effekt. Funkar också rätt bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: __sofia__
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: zarmino
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 734
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp