Star Trekk

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pinglan_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 099
P

Pinglan_S

Har en Star Trekk Comfort men fungerar på att byta till ST Espaniola. Fått för mig att den är stabilare att rida dressyr i, men också en skön sadel för uteritter. Jag hamnar inte i en naturligt lodrät sits i STC:n och upplever att jag får "rätta" till min sits hela tiden. Tycker annars att de portugisiska och spanska sadlarna är underbara, men eftersom min häst trivs med bomfritt så är jag nyfiken på STE:n.

Sv: Star Trekk

Jag kan absolut rekommendera ST Espaniola!:bump:

Har haft min i två veckor och den är superb, otroligt stadig jämfört med min Barefoot Cheyenne. Sen upplever jag som att den har en smalare sits. Läget på stigläderfästena sitter så att man får en perfekt lodrät sits vilket är en nödvändig förutsättning för akademisk ridning. Jag använder den på en unghäst som jag mestadels tränar i skogen för att träna upp muskulaturen.

har inte själv ridit i comforten men det finns juh två stigläderfästen i den va? de bakre för dressyr och det främre för uteritt...

Detta finns inte på Espaniolan... men du sitter jättebekvämt (egen åsikt då:angel: ). Tycker jättemycket om sadeln! Tycker personligen kanske inte att den är jätteskoj att rida ut i (gör det iallafall:p) då det är svårt att" komma upp" ur den pga av framvalvet..men det är juh efter tycke och smak;)

Rekomenderar dig verkligen att prova sadeln:)

Tycker personligen kanske inte att den är jätteskoj att rida ut i (gör det iallafall) då det är svårt att" komma upp" ur den pga av framvalvet..men det är juh efter tycke och smak

Men å andra sidan om man har en häst som gör plötsliga manövrar framåt eller åt sidan:bump: :banana: , sitter man som gjuten, ingen risk att falla av:idea: ! Men någon vettig fältsits får man ju inte till förstås... Trots det funkar den ju bra att hoppa små diken och stockar (typ 30-40 cm :p i skogen utan problem, just pga av att den är så stabil. Och till dressyr (speciellt akademisk då) är den ju perfekt:) .
Rekommenderar den verkligen!

Har det stor betydelse att man sitter i 'dressyr-sits' när man rider ute i skogen då, undrar jag. :angel:

Tack för alla positiva svar! Den stora bågen på STC:n gör det också lite svårare att komma upp i fältsits, men det har aldrig varit något problem. Och vill jag hoppa löser jag det på annat sätt. Huvudsaken att sadeln känns stabil i AR-arbetet och är bekväm så att man utan vidare kan ge sig ut på en långritt utan alltför många skavsår.

Kan bara hålla med tidigare skrivare: STE är underbar! :love:
Man sitter som en smäck!

Pållen hade som vana att knycka till med ena sidan av ryggen för att få mig ur balans när han tyckte jag blev för jobbig - döm om hans förvåning när jag satt kvar i min öppna-sits trots hans "knyckförsök" :rofl:
Man riktigt såg hur han muttrade.. mummel, mummel, jag får väl lov att göra en öppna då... mutter, mutter :D

I övrigt måste jag säga att även pålle är mycket positiv till sadeln och tro mig, jag får snabbt veta när sadeln inte passar herrn!! :cool:

Jag har inga problem med att sitta i fältsits eller rida lätt i Espaniolan.

Kanske beror det på att jag är ganska liten och har gott om plats i sätet, eller att jag har för vanan att sitta väldigt lodrätt även idessa moment.

Öh? :confused:
Var har jag skrivit att det är svårt att rida lätt eller stå i lätt sits????

Jag har inga problem på den fronten!

har inte själv ridit i comforten men det finns juh två stigläderfästen i den va? de bakre för dressyr och det främre för uteritt...

Detta finns inte på Espaniolan... men du sitter jättebekvämt (egen åsikt då:angel: ). Tycker jättemycket om sadeln! Tycker personligen kanske inte att den är jätteskoj att rida ut i (gör det iallafall:p) då det är svårt att" komma upp" ur den pga av framvalvet..men det är juh efter tycke och smak;)

Rekomenderar dig verkligen att prova sadeln:)

Det var detta jag svarade på....

Men å andra sidan om man har en häst som gör plötsliga manövrar framåt eller åt sidan:bump: :banana: , sitter man som gjuten, ingen risk att falla av:idea:!

:rofl: :rofl: jo det förståss;)

Men haha kanske bara e en teknikfråga :crazy:
har bara detta kortet syns kanske inte så bra.. men upplever liksom att låren fastnar på framvalvet;) (ni kan juh ignorera min i övrigt kassa hoppteknik, men det ja menar e liksom att sadeln underlättar inte:o )

men rekomenderar som sagt ändå sadeln trivs super med den!

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ufot
·
Utrustning Är på jakt efter en till sadel att alternera med. Har två kortryggade hästar och för tillfället endast en sadel- sensation g3. Har...
Svar
3
· Visningar
1 251
Utrustning Hej! Jag är ute efter en bomlös spansk variant av sadel. Har kollat på lite olika varianter, men fastnat för Masterback espana och Star...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: escamillo
·
Islandshäst Hittar ingen bomsadel till ena hästen och måste ha en sadel som inte är för djup i sitsen då det annars känns som man hamnar i framvikt...
Svar
3
· Visningar
2 706
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈