Bukefalos 28 år!

Stark häst- Bett?

Anzzie

Trådstartare
Min 6-åring har blivit väldigt stark att rida.
Skulle vilja ha lite tips på andra bett.
Jag rider honom nu på ett tredelat tränsbett.
Jag har tänkt fortsätta rida på det oxå, när jag håller på med lydnadsövningar osv...

Det är nu när han fått mer och mer muskler, bättre o bättre kondition. funkat bra på tävlingsbanan, som han samtidigt blivit VÄLDIGT framåt och stark. Han har alltid varit en framåt häst, men ju bättre han går så blir han samtidigt jobbigare att rida, speciellt vid hoppning...mkt vilja.

Ni som har liknande hästar vad rider ni på för bett?
 
Sv: Stark häst- Bett?

Hej! känner igen din sits! Jag har en 5åring som är sent tagen.. men nu när hon börjar få lite rutin och förstår vad hon ska göra så tar hon mkt egna insiativ som inte alltid är så kul :P!
Tex. i hoppning så 2-3 galoppsprång innan hindret så tar hon bettet(3delar tränsbett) och slänger sej handlöst iväg! Men jag satte på en rak gummipelhamstång och satt kjedjan löst men bara hoppat henne på de.. och de har fungerat jätte bra! Har ridit sen julas på de, och nu hoppar jag ibland på vanligt bett!!

Lycka till! hoppas det funkar men kan ju ochså testa pessoa med en mjukhand!
 
Sv: Stark häst- Bett?

Håller med Tigerrr om att prova pelham, två tyglar är bäst annars hindrar du lite av själva bettets funktion.

Pessoa tycker jag dock aldrig du ska pröva oavsett häst eller ryttare.
 
Sv: Stark häst- Bett?

Jag hade en likadan, han gick på 3-delat till vardags och jaktkandar (kimbelwick) vid hoppning. Testade pelham också på honom, men jag (och hästen) trivdes bättre med jaktkandaret.
 
Sv: Stark häst- Bett?

Tack för tipsen allihopa.

Ett Pelham ska jag nog ta och prova.

Har aldrig ridit på jakt kandar, är det skarpare än pelhambettet eller hur verkar det???
 
Sv: Stark häst- Bett?

Har en häst som är precis som din, antar jag.
Rider på ett kombinationsbett av mildare sort (hackamore kombinerat med tränsbett alltså.).
Både jag och hästen trivs bra med det, rakt bett med matringal kan också funka när vi hoppar småhinder med sen tar hoppviljan vid:)
 
Sv: Stark häst- Bett?

till tigerrr:
läs pelham vs. pessoa tråden på utrustning forumet.
hör till dem som använt det tidigare:angel::angel: men efter mer kunskap
rekomenderar jag det inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Stark häst- Bett?

Min häst verkar vara lite som din. Just nu hoppar jag henne på kimblewick (jaktkandar).
Vi har tredelat annars, förutom vid just hoppningen och ibland uteritter, beroende på vad vi ska göra och var vi rider.. Har provat pelham också, men både jag och hästen trivs bättre med jaktkandaret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stark häst- Bett?

Pessoa är ärligt talat rätt värdelöst på starka hästar vet jag av egen erfarenhet. Pelham har bättre inverkan :angel:
 
Sv: Stark häst- Bett?

Jag rider på tredelat till vardags och i hoppningen har jag ett pelham med delta, funkar kanon. När jag vill ha hävstångseffekten höjer jag handen lite.
Behöver inte längre bråka med damen. Rider dock en äldre dam med mycket egen MOTOR samt att hon stressar upp sig lätt.
Skönt att få vara med och bestämma i hoppningen :)
 
Sv: Stark häst- Bett?

Pessoa är jag själv helt emot, men om man har ett rakt och sätter kindkedja i ringen längst upp måste det väl bli hävstångseffekt? :laugh:
 
Sv: Stark häst- Bett?

Nej. Pessoat är inte konstruerat för att verka så. Googla och du skall finna. Det finns många fler trådar inom ämnet pessoa som förklarar dess konstruktion och verkan. ;)

Till TS: Pelham med två tyglar eller kimblewick som andra redan sagt. Vad som annars kan vara värt att prova är hackamore. Jag personligen hade valt att metodiskt betsla upp och sedan variera. Lycka till!
 
Sv: Stark häst- Bett?

Denna tråden är 5 år gammal och man kan ju hoppas TS har löst sitt bettproblem. ;)
 
Sv: Stark häst- Bett?

Det missade jag helt då den låg på förnyade trådar. ;):bow:
Ronjiislove: Om du har en fråga kan du ställa den i en egen tråd.
Over and out.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
699
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp