Kanske är det så att ledarskapet fungerar bra på marken, men inte uppsuttet i sadeln? Hur är hon att hantera på marken? Ser hon dig som ledare? Är hon bufflig, ouppmärksam, protesterar eller liknande när du hanterar henne på marken. Jag skulle testa att göra lite ledarskapsövningar med henne både på marken och sedan uppsuttet i sadeln, bara för att bekräfta ledarskapet.
Några bra övningar är att rygga och flytta bakdelen. Det är en tydlig dominanshandlimg. Den som flyttar den andre är alltid den ranghöge och den som låter sig flyttas är alltid den ranglåge. Detta kan man även ta med sig upp i sadeln. Att flytta bakdelen uppsuttet och att rygga är samma sak som att göra det från marken. Det är en dominanshandling, som visar att det är du som är den ranghöge och som bestämmer.
Jag vill inte gå in så ingående på det här med hur man ska göra de här övningarna, eftersom de så lätt kan misstolkas. Därför hänvisar jag hellre dig till att läsa Sven Forsströms böcker om natural horsemanship. De är grymt grymt bra! Läs dem!

Han skriver att man bör hantera hästen på hästens vilkor, och att vi måste lära oss hästarnas språk för att kunna kommunicera med dem. Böckerna är fyllda med en massa övningar för att både få bättre kommunikation med hästen från marken och uppsuttet.
Annars gäller det bara att hålla henne uppmärksam. Låt henne inte få intressera sig för något annat i omgivningen, utan håll henne fokuserad. Om du känner att hon börjar bli stark, flytta bakdelen. Det är jätteeffektivt eftersom hästens motor sitter i bakdelen, och när du flyttar den blir hon snedställd och förlorar kraften framåt. Dessutom är det en dominashandling att det är du som är ledaren.
Hoppas att detta inte blev alltför flum, utan att du förstår vad jag menar