Stark i galoppen.. tips?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare sofia_rasken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 066
S

sofia_rasken

Min häst blir jätte stark i galoppen också sticker hon hela tiden.. :(
Så fort jag gör en galoppfattning så kastar hon sig iväg, de är jätte jobbigt för jag orkar inte hålla henne!
De går ganska bra på volt men så fort jag galopperar på raksträckor så sticker hon :confused:

Sv: Stark i galoppen.. tips?

Många övergångar. Fatta galopp, galoppera några få steg, bryt av till skritt eller trav några steg, ny fattning osv. Gas och broms måste fungera.

Bryt av till skritt några steg efter att du fattat galopp.

Fatta inte galopp förrän du har en bra trav el. skritt där hon är bra på tygeln och eftergiven. Galoppera bara ett par steg i taget precis som de andra skrivit.

Förutom det de andra har skrivit så släpp handen! det är inte meningen att du ska "orka hålla henne". Men de flest hästar fungerar så att ju mer du håller i hästen desto mer springer den. Släpper du handen (helt, så du inte rör hästen i munnen) lugnar dom oftast ner sig och inser att det inte är någon mening med att galopera som en tok, för då går de om kull. Man måste få hästarna att börja tänka själva, för de är de fullt kapabla till!

Har man lite is i magen och vågar göra det här konskvent så fungerar det i princip alltid. (I alla fall på alla höstar jag provat det på i mina dagar);)

Till trådstartaren:
skulle vilja spinna ihop föregående talares inlägg med dom andra...
hästen MÅSTE svara på start och stopp, det finns inget annat alternativ. MEN att dra i tyglarna utan att hästen svarar och istället blir "stark" det lär hästen fel, att den inte behöver lyda din hand. alltså är den INTE olydig så länge du har långa tyglar och inte ber den sakta av = okej, och den lär sej rätt om du tar ett ordentligt, snabbt tag och inte tolererar att den inte lyder.
mitt råd är alltså att ska du galoppera en bit så kan du i själva fattningen ha långa tyglar, drar hästen iväg i full fart så bryr du dej inte om det MEN när du sen ber den sakta av ska den svara! har du haft långa tyglar från början och tar snabba tygeltag istället för att "dra" så hamnar du i bättre balans och har lättare att sakta ner hästen.

Rumpnissen skrev:
och inser att det inte är någon mening med att galopera som en tok,

Jag håller med om alla bra svar och tips ovan, men måste bara kommentera detta. En del hästar tycker ju att MENINGEN MED LIVET är just att galoppera som en tok :D :love:

Men även på en sån så hjälper det ju naturligtvis inte att hänga i munnen på dem...

Som de andra har sagt - se till att gas och broms fungerar, galoppera bara korta sträckor och se till att det är en BÄRIG galopp. Om hästen blir "stark" så är det inte i munnen det sitter. Snarare så spjärnar hästen med en massa muskler i hals och käke, den är lång och flack och trampar inte under sig. Då gäller det att RIDA ihop hästen och få den att sätta sig, inte att dra i tygeln.

Rumpnissen skrev:
Förutom det de andra har skrivit så släpp handen! det är inte meningen att du ska "orka hålla henne". Men de flest hästar fungerar så att ju mer du håller i hästen desto mer springer den. Släpper du handen (helt, så du inte rör hästen i munnen) lugnar dom oftast ner sig och inser att det inte är någon mening med att galopera som en tok, för då går de om kull. Man måste få hästarna att börja tänka själva, för de är de fullt kapabla till!

Har man lite is i magen och vågar göra det här konskvent så fungerar det i princip alltid. (I alla fall på alla höstar jag provat det på i mina dagar);)

Hej!
Var bara tvungen att säja att du får gärna prova det på min.. Inte så att hon sticker på riktigt men nog f-n går det fort. Jag har sett henne i hagen upp och ner för stenhällar och i knöggel i skogen över grenar, stenar och rötter i full galopp. Än har hon inte gått omkull och jag misstänker att hon inte skulle göra det bara för att jag flyger med och släpper helt. Hon har helt enkelt lite för bra balans för det..

/ lavinia, som försöker ta och ge efter och pratar lugnande och det brukar faktiskt funka- fast det är bara i skogen hon är skogstokig, hon är lugn och snäll på banan..

Lavinia skrev:
Hej!
Var bara tvungen att säja att du får gärna prova det på min.. Inte så att hon sticker på riktigt men nog f-n går det fort. Jag har sett henne i hagen upp och ner för stenhällar och i knöggel i skogen över grenar, stenar och rötter i full galopp. Än har hon inte gått omkull och jag misstänker att hon inte skulle göra det bara för att jag flyger med och släpper helt. Hon har helt enkelt lite för bra balans för det..

/ lavinia, som försöker ta och ge efter och pratar lugnande och det brukar faktiskt funka- fast det är bara i skogen hon är skogstokig, hon är lugn och snäll på banan..

Nu framgår det ju inte av ditt svar om din häst lyssnar på dina förhållningar. Men "att släppa tygeln" ger bäst effekt på en häst som inte lyssnar på de förhållande hjälperna utan bara fortsätter galopera, ofta fortare och fortare. Vad som händer när man sitter och förhåller utan att hästen lyssnar är att man säger till hästen att "det är okej, du behöver inte lyssna på mina hjälper" var efter den inte kommer lyssna när du vill sakta av heller. Det ger helt enkelt helt fel signaler, lyssnar hästen inte på din hjälp så sluta ge den! Annars rider du okonsekvent och det blir svårare för både häst och ryttare att kommunicera.

Jag menar naturligtvis inte att man ska riskera sitt liv, men någonstans måste man ju börja. Detta kanske inte heller är så lämpligt att göra i skogen, där det ofta resulterar i att man ligger på backen i stället (jorå, jag talar av egen erfarenhet) men ridbanan är ju en relativt säker plats, förhoppningsvis kommer inte så långt och det är inte heller så uppmuntrande för hästen att dra iväg i 120 knyck och bocka. :D

Det var något mer jag kom på att jag skulle skriva men min hjärna valde visst att behålla det för sig själv just nu, jag återkommer. :D

Hehehe.... lite off topic men jag kom och tänka på det nu när jag läste ditt svar.... vi har en travare på vår anläggning som idag går super-duper bra men när han kom så var det inte lika bra.... Speciellt galoppen... Han sprang som en jäkla galning i ridhuset medans tränaren försökte skrika sina instruktioner så högt hon kunde för att ryttaren skulle hörta trots fartvinden i öronen. Tillslut så säger tränaren (efter otaliga försök) att -"Styr mot sargen så du får stopp på honom, för det finns ingen häst som är så dum så att han inte stannar!!"..... Men nu vet hon det:D Som tur var gjorde varken han eller ryttaren sig illa.

Och idag så kan hästen tom gå samlad galopp men det tog tid och ryttaren var nära att ge upp mga gånger...

Saigon skrev:
Hehehe.... lite off topic men jag kom och tänka på det nu när jag läste ditt svar.... vi har en travare på vår anläggning som idag går super-duper bra men när han kom så var det inte lika bra.... Speciellt galoppen... Han sprang som en jäkla galning i ridhuset medans tränaren försökte skrika sina instruktioner så högt hon kunde för att ryttaren skulle hörta trots fartvinden i öronen. Tillslut så säger tränaren (efter otaliga försök) att -"Styr mot sargen så du får stopp på honom, för det finns ingen häst som är så dum så att han inte stannar!!"..... Men nu vet hon det:D Som tur var gjorde varken han eller ryttaren sig illa.

Och idag så kan hästen tom gå samlad galopp men det tog tid och ryttaren var nära att ge upp mga gånger...

Det där med styra in i sargen har man ju haft som nödlösning några gånger. :rofl: Kom ihåg när jag var 12 år och tävlade hoppning på en galen D-ponny, han brukade gå i lugnt tempo hela banan, stack aldrig eller så. Men på något konstigt sätt så gick det inte att stanna honom ändå, fick rida in i sargen varenda gång jag hade ridit en bana. (Dock inte så lyckat när det var utom hus) Tur att man har utvecklats en del sedan dess. :D

Haha sist en häst (eller ponny rättare sagt) "skenade" för mej i ridhuset så använde jag den metoden :p första gången saktade den av, men den drog iväg igen åt andra hållet. Då styrde jag in mot sargen igen, hästen saktade ner liiite men gjorde en tvärvändning precis vid sargen och jag och stiglädret for in i sargen :D stooort blåmärke på höften och rejält stukad tumme :crazy: dessutom låg sadeln under magen på hästen...
Tror dom flesta hästar är smartare än man tror så oftast är det bättre att hitta orsaken till att dom sticker än att försöka vara smartare än sin häst :D

Mitt tips är att börja galoppera på volten och där hitta en någelunda kontrollerad galopp för att sen börjar du rida raksträckorna men bara typ 3 meter, tillbaka på en stor volt, hitta galoppen, några meter till på raksträckan men så fort som hästen sticker så går du in på volten igen.. Så att den känner att det inte är en möjlighet att få sticka ifån dig.. Den har inte det alternativet liksom..

Sen kan det ju bero på att den inte riktigt orkar utan väljer istället att sticka ifån dig.. Prova (om det går) att rida ute på fält eller något och cantra för att hästen ska få en chans att bygga muskler för att sen kunna jobba i ett lugnare tempo.

Lycka till!:D

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: Freazer
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 978
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 037
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck