Stark könsdrift, känner mig maktlös....

Jag förstår nog inte vad det är som säger att den inte kommer kunna jagas med i framtiden bara för att den har det kämpigt nu? Det kan ju mycket väl vara så att han inte alls kommer vara såhär påverkad i framtiden och han kanske inte heller är påverkad när han får/kan jaga. Tycker det känns lite bråttom att kastrera en 11 månaders...

Nu tänkte jag väl på kemisk först å främst. Det framkom inte i mitt inlägg. Men jag brukar anse att man börjar med kemisk. Jag skrev dessutom att kastrering var något att tänka på i framtiden.

En älghund jobbar självständigt på stora avstånd från sin förare. I bland flera kilometer. Då måste den ha sexualdriften under kontroll.
Jag har träffat på några kastrerade Jämtar av just den anledningen så helt främmande är inte tanken.
 
Vi har en jämthund på snart 11 månader som senaste veckorna har upptäckt att det finns ett motsatt kön som heter tikar.....Det som är lite jobbigt är att vi på vårt område har mycket hundar och uteslutande tikar i 9 fall av 10. Vår fina kille har det jättejobbigt just nu. Han bara vandrar runt inne, har slutat att äta och vill bara uuuuuuut!

Är det någon annan med samma erfarenhet av kär kille som kan dela med sig av några tips eller råd som har hjälp er och er kärlekskranke vän? Naturligtvis förstår jag att det som fungerar för en kär kille kanske inte fungerar för en annan kille, man just nu känner jag mig så maktlös när jag på inget vis kan hjälpa vår kärlekskranke familjemedlem så att livet för honom kan bli lite lugnare ♥

Tacksam för lite tankar ang hur jag kan underlätta för mitt fina lilla-♥

Vår Dalmatiner var likadan, fick utslag, stressade, ylade, slutade äta etc. Vi kastrerade för att det inte fungerade och han slutade helt med dessa beteenden.
 
Nu tänkte jag väl på kemisk först å främst. Det framkom inte i mitt inlägg. Men jag brukar anse att man börjar med kemisk. Jag skrev dessutom att kastrering var något att tänka på i framtiden.

En älghund jobbar självständigt på stora avstånd från sin förare. I bland flera kilometer. Då måste den ha sexualdriften under kontroll.
Jag har träffat på några kastrerade Jämtar av just den anledningen så helt främmande är inte tanken.
Har träffat olika spetsar av jakthundsras som varit kastrerade för att den driften övertog jakten. Så jag kan bara hålla med dig, en jakthund som inte har den driften under kontroll ska inte heller gå i avel, så en kastrering är bra även ur den synvinkeln som jag ser på det.
 
Ja, om hunden är riktigt ordentligt påverkad så den inte ens äter så tycker jag kastrering kan vara en tanke för framtiden.

En sån jakthund kan knappast släppas lös på jakt ändå.

Sant, men samtidigt kan det vara bra för en hane att få lära sig att inte jaga upp sig så fort en tik löper utan att först få lära sig när det är lönt att över huvud taget bry sig :)
Jag försöker så långt det går att gå promenader med unghane tillsammans med löptik, så den får lära sig tikens löpcykel (och bara bryta promenaderna när man märker att det är asjobbigt pga höglöpet). Då brukar dom lära sig att först och främst bara bry sig när det är höglöp. Gärna en bitchig tik som talar om att han ska ge f*n i henne :D
Sen finns givetvis hanar som är för mycket heta och då förespråkar väl även jag kastrering - men värt är att ge en ung hane en chans att bättra sig och få stabilisera sina hormoner :)
 
Sant, men samtidigt kan det vara bra för en hane att få lära sig att inte jaga upp sig så fort en tik löper utan att först få lära sig när det är lönt att över huvud taget bry sig :)
Jag försöker så långt det går att gå promenader med unghane tillsammans med löptik, så den får lära sig tikens löpcykel (och bara bryta promenaderna när man märker att det är asjobbigt pga höglöpet). Då brukar dom lära sig att först och främst bara bry sig när det är höglöp. Gärna en bitchig tik som talar om att han ska ge f*n i henne :D
Sen finns givetvis hanar som är för mycket heta och då förespråkar väl även jag kastrering - men värt är att ge en ung hane en chans att bättra sig och få stabilisera sina hormoner :)

Jag har sett en hane som fick träffa tik (lös skogspromenad, hur tikens ägare vågade fattar jag inte men han verkade veta vad han gjorde. Kände väl sin tik antar jag) under löpet (inte höglöpet men tiden innan). Det var en riktigt bitchig tik. Hanen var intresserad men tiken var riktigt otrevlig mot honom!! Han fick knappt titta på henne innan hon gjorde utfall mot honom. Till sist lärde han sig att när hon luktar så där är hon riktigt otrevlig och då ska man undvika henne och ge henne gott om utrymme. Hade ju inte funkat under höglöpet men under den andra perioden när de "bara" luktar gott så funkade det. Hanhundens ägare tyckte bara att det var bra att hanen lärde sig lite hyfs och att alla tikar som luktar gott inte är så trevliga.

Men jag skulle ju inte rekommendera det till någon. Svårt att veta när höglöpet börjar samt så kan ju faktiskt tiken skada hanen om han blir för jobbig och inte har tillräcklig självbevarelsedrift...

Jag hade nog i TS fall avvaktat med kastrering (eventuellt kemisk kastrering) tills rehaben är över och du kunnat aktivera hunden ordentligt för att se om det samt mognad hjälper.
 
Sant, men samtidigt kan det vara bra för en hane att få lära sig att inte jaga upp sig så fort en tik löper utan att först få lära sig när det är lönt att över huvud taget bry sig :)
Jag försöker så långt det går att gå promenader med unghane tillsammans med löptik, så den får lära sig tikens löpcykel (och bara bryta promenaderna när man märker att det är asjobbigt pga höglöpet). Då brukar dom lära sig att först och främst bara bry sig när det är höglöp. Gärna en bitchig tik som talar om att han ska ge f*n i henne :D
Sen finns givetvis hanar som är för mycket heta och då förespråkar väl även jag kastrering - men värt är att ge en ung hane en chans att bättra sig och få stabilisera sina hormoner :)

Fast som sagt, jag skrev för framtiden. Inte att den skulle kastreras nu.
 
Vi har funderat runt kemisk kastrering och att dom får göra det när han ändå är sövd för artroskopin för att "lugna" ner honom lte under rehabiliteringen. Men det skrämmer mig lite ang detta att det verkar bli värre de första veckorna tyvärr. Mycket att fundera på nu :confused:
Min blandrashane (omplacering schäfer/irländsk setter) blev som förbytt helt plötsligt. Hela familjen var stressad med ett barn på sjukhus och massor av krångel med hästvakter, sjukhusnärvaro etc. Kanske var det den stressen hos oss som satte igång det?

Han vandrade, gnydde, matvägrade och mådde i största allmänhet väldigt dåligt. Vår veterinärkompis gav en hormonspruta och på ett par timmar stressade hunden av, började äta och kunde sova igen. Resten av sitt liv sprutades han en gång i halvåret. Funkade perfekt.
 
Hej alla och stort tack för era kloka svar och pepp. Vi har nu varit och gjort en artroskopi på vår vän. Han hade en ganska stor lös benbit som dom tog bort, moderat förändring på brosket och en kraftig inflammation. Han har nu stränga order ( eller vi egentligen ) på att ta det lugnt. Viktigast är de första 14 dagarna, som vi är i nu. Men sen räknar vi på 16 till 18 veckors lång rehab. Om vi lyckas undvika hopp, studs, tvär starter, för mycket vandrande samt alla former av för kraftigt påslag på leden nu under alla dessa ca 18 veckor är prognosen " försiktigt positiv "

I dagsläget äter han smärtstillande/inflammtionshämmande medicin i gång per dag och ska så äta minst 2 månader, han är även ordinerad Glyco-flex som han ska äta livet ut. Vi masserar honom 3 ggr per dag samt böjer och sträcker ut armbågsleden efter varje massage 8 till 10 ggr. Vi har även påbörjat en Cartrophene behandling och när Juldagarna är över blir det att påbörja rehab behandling hos en fysiopet. Vi har redan varit på vårt första besök hos fysiopeten och det kommer att bli många, många besök till. Där blir det både massage, ledböj, laser samt vattentrask som vi vet om just i dagsläget. Så förhoppningsvis kommer vår lilla pälsboll att återhämta sig. Om han sedan kan bli en jakthund återstår att se, men förhoppningsvis kommer han att klara av att leva som en familjehund i alla fall ♥

IMG_6383.JPG
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 187
Senast: geting
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 386
Senast: Amha
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 626
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 083
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp