Stark kvinna, vad innebär det för dig?

Har lite samma uppfattning. De som framhåller sig själv som något (speciellt i kombo med att detta något är något som andra inte tål) så brukar ofta ha en lite skev uppfattning om sig själva.

"Jag är väldigt ärlig av mig, och det har jag märkt att folk har svårt för, det brukar ta avstånd från mig, men det är väl så, folk tål inte höra sanningen"
Nej, du är inte ärlig sanningssägare, du är en bökig person som oombedd kommer med dina (ofta fräna) åsikter om saker till höger och vänster, så folk orkar inte med dig.

Alltså inte dig @Voeux då, utan en fiktiv person :D
Känns som en bekant till mig som här om dagen sa "jag gör inte illa folk, folk gör sig illa på mig, jag är som jag är"...!
 
I dag stod jag och pratade med en kvinna, 35 ar gammal, som berattade att henne's morfar var omgift med en oerhort "stark kvinna"
"Hon var ensamstaende mamma till 3 barn pa 70-talet ... och har vant sig med att hon vet vad hon vill, medan Morfar ar 'laid back' och tamligen passiv sa hon ar perfect for honom."
Det ar nog den definition jag ocksa har av "stark kvinna". Nagon som vet vad de vill och ser till att det blir sa utan att 'kora over' andra manniskor.
 
I dag stod jag och pratade med en kvinna, 35 ar gammal, som berattade att henne's morfar var omgift med en oerhort "stark kvinna"
"Hon var ensamstaende mamma till 3 barn pa 70-talet ... och har vant sig med att hon vet vad hon vill, medan Morfar ar 'laid back' och tamligen passiv sa hon ar perfect for honom."
Det ar nog den definition jag ocksa har av "stark kvinna". Nagon som vet vad de vill och ser till att det blir sa utan att 'kora over' andra manniskor.
Fast skillnaden av tolkningarna i den här tråden ligger i att vara en stark kvinna och att framhäva sig själv som en stark kvinna. Det är den senare som ger mig rysningar och bilden av en nonchalant och gåpåig dam. Tycker @MCP och @Voeux beskrev min uppfattning så bra.

Definitionen av en (på riktigt) stark kvinna delar jag med många i tråden.
 
Jag brukar säga att min mormor var en stark kvinna. Och i det lägger jag att hon gick sin egen väg, stod upp för sina åsikter och inte vek sig på ett sätt som inte var normen för en kvinna född 1921.

Och för mig är det just det som ligger i definitionen av att vara en stark kvinna. Att man står upp för sig själv på ett sätt som går utanför normen under den tidsperiod vi pratat om. Atr man vågar gå emot strömmen. De som drev igenom kvinnlig rösträtt var ex. starka kvinnor enligt mig. För att ta ett modernt exempel så Greta Thunberg.

Det betyder inte att man beter sig som en skitstövel för det är en helt annan sak.
 
Nja alltså jag har nog överlag svårt för personer som ständigt måste framhäva sina egenskaper. Man kan ju tycka att man är stark, hålla med om någon annan kommenterar att man är stark eller vid tillfälle säga att just nu känner jag mig stark på grund av ditten eller datten. Man behöver ju inte förminska sig själv, utan det går fint att vara stolt över sina egenskaper. Men att framhäva sig själv som en stark kvinna, snäll kille, omtänksam person osv. klingar lite illa hos mig. Främst kanske för att det sällan stämmer in på dessa personer enligt min erfarenhet. Det är ju skillnad på att framhäva sina upplevda styrkor/hävda sig och att tycka att man har dem. Jante tänker jag är att göra sig mindre än vad man är, skryt är väl vad vi pratar lite om här och själv tycker jag ett mellanting existerar.
Jo exakt, främst "snälla killar" är ju nära episka.

(Det är killar som -ja jag är ju en himla snäll kille, jag skulle inte vara elak mot flickvän om jag någonsin finge en, tror jag, kanske. I alla fall inte så länge hon vet sin plats.) Men har också stött på en del "goda kristna" och "jag är en empatisk person" osv som lämnat lite övrigt att önska.
 
Jo exakt, främst "snälla killar" är ju nära episka.

(Det är killar som -ja jag är ju en himla snäll kille, jag skulle inte vara elak mot flickvän om jag någonsin finge en, tror jag, kanske. I alla fall inte så länge hon vet sin plats.) Men har också stött på en del "goda kristna" och "jag är en empatisk person" osv som lämnat lite övrigt att önska.
Ugh gud ja. Eller killar som är så himla noggranna med att berätta för alla om vilka feminister dom är. Gemensamt är väl att dom alla är så övertygade om sin egen förträfflighet att dom är helt blinda för all skit dom slänger sig med
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 646
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 494
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp