Start av akvarie, fisktips sökes!

Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Var bor du i Östergötland?
En vanlig zooaffär kan generellt rätt lite om fisk tyvärr.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

I Norrköping.
Har varit på Grizzly och Arken Zoo och hört mig för.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Kommer från Norrköping, kan tipsa om Norrköpings akvarier och så finns det en till som heter Akvarievalvet tror jag, båda ligger väldigt centralt! :)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

*knappen*


Att diskutera enskilda personer som inte är "kändisar" är inte OK!


//lizan, moderator
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

*knappen*


Att diskutera enskilda personer som inte är "kändisar" är inte OK!


//lizan, moderator

Nu är jag givetvis medveten om att nämnda person knappast är kändis, men var går gränsen och vem bestämmer den?

Om man istället för han/hon säger att personalen i en butik varit otrevliga, är det ok då?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Det tycker jag är ok iaf. Det är ju samma sak som att säga att en viss djurbutik inte är så bra på fiskar!

Blir nästan överdriven censur annars :crazy:
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Nu har jag varit på ännu en affär, de hade större utbud kan man lugnt säga! Hittade jättefina platy, gula och röda. Någon som vet vad de heter?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

De hette något annat i affären, eller kallas kanske. Googlade på gulröd platy och fick fram namnet som stod i affären "Sunset platy" var det. Jättefina tycker jag :)

Och nu till slutfrågan (förhoppningsvis :o)

Kan jag ha:

2st "sunset platy" (2 honor eller 2 hanar)
10st neontetra
och en otocinclus

i mitt lilla 42 liters?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Hm... jag är tveksam. Tycker fortfarande att det låter för mycket. Kan du inte dra ner på antalet neontetra?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Räkor har jag fått för mig ser skräpigt ut i akvariet ;), så det är jag inte jätte inne på och ha.

Neontetra får det bli. Ville ha kardinal, men de är tydligen lite för stora för mitt plutt-akvarie :(

Platy känns som att det skulle vara fint, är just nu inne på dvärggurami efter att ha läst om nybörjarfiskar. Vill helst ha ett par röda då, har inte sett det i affären dock, är röda ovanligare än blå?

Rekommenderar annars grön neontetra (kallas också falsk neontetra) om du kan få tag på dem. De är väldigt lika vanlig neontetra, men har inte den där trista ljusblå färgen utan är riktigt intensivt klarblå. Härdiga är de också, i alla fall de jag har. Håller annars med om att tio st låter mycket, jag skulle nöja mig med sex.

Räkor ser definitivt inte skräpigt ut, det finns t ex såna här:

images


eller såna här:

images


som är lite större. Tvärtom tycker jag det blir mer liv och variation i akvariet med olika sorters djur och inte bara fisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Generalen: Jo det kan jag ju göra, blir ju ett litet stim bara man har över 5st faktiskt :) Det viktiga är att det är ett stim :D

Mabuse: Grön neontetra ska kollas upp :) Kollade lite efter räkor när jag var och våldgästade ännu en djuraffär idag, men kunde inte hitta några. Frågade inte heller dock.


Tack för era tips, mycket värdefullt för mig :laugh:
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Nackdelen är att 5 neontetror inte ser så skoj ut... Mina började stimma hyfsat när de var 20, inte alls när de är runt 10, som nu. Mitt är dock 75 l.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Generalen: Jo det kan jag ju göra, blir ju ett litet stim bara man har över 5st faktiskt :) Det viktiga är att det är ett stim :D

Mabuse: Grön neontetra ska kollas upp :) Kollade lite efter räkor när jag var och våldgästade ännu en djuraffär idag, men kunde inte hitta några. Frågade inte heller dock.


Tack för era tips, mycket värdefullt för mig :laugh:

Jag tror inte de kommer stimma i ditt akvarium oavsett, fiskar stimmar när de blir lite rädda, t ex för en större fisk, och i ditt akvarium kommer det ju inte finnas någon stor fisk som skrämmer dem, så då lär de nog sprida ut sig.

Vi har ett tiotal rödfenstetror och sex neontetror, och de simmar tillsammans på ett ungefär, i smågrupper, men riktiga stim blir det bara när man precis har gjort rent och de är lite uppjagade.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Delvis KL*

Nu har vi varit på Norrköpings akvarier och vi fick oss en hel lektion i akvaristik (stavning? :o)

Idag har det inhandlats grus, växter, en liten rot och några stenar. Har satt igång värmare och pump.

Hur lång tid tar det innan alla bubblor försvinner? Ser knappt in i akvariet ju ;)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Höhö :D vem av det var det som ni fick lektionen av? Mats?
När jag hade ett litet akvarium så tog det nog några timmar iaf innan bubblorna försvann :).
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Vet inte vad han hette, långt lockigt brunt hår hade han iaf :D

Bubblorna har börjat försvinna nu, efter ca 4 timmar :devil:
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Då var det Mats, han är härlig! :D Haha. Väldigt pratglad och hjälpsam.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ja absolut! Fick 10ggr mer hjälp där än vi fick på alla andra ställen tillsammans :)!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 692
Senast: thea
·
P
Övr. Djur Ska börja om med mitt akvarium nu och funderar därför lite på vad jag ska ha för fiskar. Akvariet i fråga är ett sexkantat...
Svar
10
· Visningar
2 235
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp