Bukefalos 28 år!

Starta eget!

P

Pango

Jag och en vän har fått nys om en anläggning som hyrs ut per box här i närheten. Det finns sammanlagt 30 box och ridhus med de flesta bekvämligheter (hagar, ridvägar, uppvärmt osv) fd ridskola som lagt ner.

Vi studerar båda till ridlärare (är hästskötare/ridledare) och min vän är även hästfysiolog och kan ge massage, göra foderstater och prova ut sadlar.

Vi har två storhästar vardera och tanken är att hyra 10 boxar (500:-) box och få våra egna hästar att gå runt på inkomsten vi gör. Stället ligger 1,5 mil från stan.

Så, nu till mina frågor, kan man på sikt få det att gå runt? Vi tänker oss alltså i första hand att gå plus minus noll men kanske i framtiden även tjäna på det.

Kan man starta upp (med tillstånd från länsstyrelsen såklart) utan företag och f-skatta senare när vi drar igång på riktigt och är klara med utbildning?


Vad är rimligt att ta? Hur jag än vrider och vänder på det måste man nästan sponsra hästägare. Tanken är att kvällar och helger blir på rullande schema och resten av passen tar vi. Stall med ungefär samma anläggning runtikring tar runt 2500-3000.

Vill vill egentligen mest ha lite råd och tips :)

Tack på förhand, Pango
 
Sv: Starta eget!

För det första så blir frågan om det är OK för stallägaren att ni hyr ut i andra hand? När jag har haft häst i stall som hyrt ut per box som ni beskriver det. Har det inte varit OK om man inte hyrt hela anläggningen.
Om det är OK vad har ni då att erbjuda som gör det mer attraktivt att hyra av er till högre pris än att själv hyra en box direkt av ägaren? Fundera på det och se vad ni kan erbjuda hästägaren som denne inte kan få om den hyr själv.

Paragraf 16 tillstånd kommer ni att behöva men resten d v s rörelse, F-skatt m m behöver ni inte fundera på om ni inte får inkomster av det. Som studerande får man ju dessutom tjäna ett visst belopp utan att skatta för det varje år. Troligast så även om det skulle gå med lite vinst kommer skattemyndigheten inte att se det som företag utan hobby. I alla fall så länge ni studerar och inte har andra inkomster än för boxarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 245
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 272
Senast: fio
·
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 645
Senast: Sleepwalker
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 206
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp