Starta hem för vanvårdade hundar

Ragge_

Trådstartare
Om man vill starta ett hem för övergivna och vanvårdade hundar och/eller arbeta med problemhundar. Finns det något ställe man kan vända sig till, typ kattkommando syd fast för hundar? Djurens rätt? Kan man få bidrag för sådant?

Sv: Starta hem för vanvårdade hundar

Om man vill starta ett hem för övergivna och vanvårdade hundar och/eller arbeta med problemhundar. Finns det något ställe man kan vända sig till, typ kattkommando syd fast för hundar? Djurens rätt? Kan man få bidrag för sådant?

Kattkommando syd är inget man vänder sig till om man vill starta ett hem för hemlösa katter? Kattkommando syd ÄR "ett" katthem för hemlösa katter och man kan vända sig dit om man vill vara akut-/jourhem.

Vill man bli stödhem så vänder man ju sig till kks och skickar en anmälan till dem och det va något sådant jag tänkte mig, fast då med hundar istället.

Fast det är ju skillnad på att vara stödhem, akuthem osv och att starta ett hundhem. Du får ju inte bidrag för att ta dig an en hund eller två. Om du vill starta något liknande hundstallet gäller det nog att ha en rejäl plan. Utbildning själv, utbildad personal, sponsorer, bidrag osv. Tror inte det är supermånga fonder som ger pengar till sådant faktiskt, å andra sidan har jag aldrig letat. Däremot är det ju fritt fram att jaga sponsorer.

Fast det är nog stödhem jag menade isåfall, för ett mindre antal hundar :)

När jag googlar jourhem hund får jag upp en massa olika sidor. Hunstallet, hundar utan hem, sos animals, never neverland osv. Det är nog bara att leta runt, ta reda på vilka som är seriösa och bra, bestämma sig för vad man är intresserad av och anmäla intresse. Men sånt där är ju volontärt, snarare så kostar det ju pengar i foder osv, och är inget man får bidrag eller lön för. :) Dessutom krävs det ju att man är hemma och har tid att spendera med hunden eftersom de flesta nog har en lite besvärlig bakgrund och man nog inte kan lämna hunden ensam, måste träna saker från grunden osv. Men har man tid är det nog väldigt kul och givande. :p

Det bästa är väl att börja som volontär på ett av de hem som redan finns.Då får man både inblick i hur jobbet är, vad som krävs, och kontakter.

Om man vill "jobba med problemhundar" finns det ett antal utbildningar. Har du någon instruktörsutbildning eller liknande redan nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 791
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 675
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka