Startanmälan tillbaka vid placering??

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Dextrosol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 947
D

Dextrosol

Hej!!

Måste fråga en sak!! Enligt en bekant till mig kan man vid placering byta pris/pokal eller vad man nu kan tänkas få mot att få tillbaka startavgiften, är detta rätt?? Hon säger att det står så i TR.

Var på tävling i helgen där priserna låg på i genomsnitt 30 kr/placering, då hade det ju varit mera lönsamt för de placerade att begära pengarna tillbaka.

Är detta rätt??

Sv: Startanmälan tillbaka vid placering??

Har inte TR här (ska dubbelkolla sedan)
Vad jag kommer i håg så är det arrangören som kan välja att betala tillbaka startavgifterna eller del av den (gäller då alla placerade) och det ska framgå redan i proppen,

Ryttaren kan alltså inte "byta ut" sitt pris mot pengar.

....
Var på tävling i helgen där priserna låg på i genomsnitt 30 kr/placering, då hade det ju varit mera lönsamt för de placerade att begära pengarna tillbaka.

Är detta rätt??

Priserna ska motsvara värdet av start+anm. avgift. Har du betalat 150 kr för att få starta ska du ha hederspriser värda 150 kr. Vårt distrikt (Uppland) har påpekat detta otaliga gånger och även uppmuntrat tävlingsryttare att meddela överdomare eller distriktet om inte detta uppfylls. Tror att det är ett krav i TR.
Detta gäller även ALLA placerade, inte bara de första...

...man får dock räkna även rosett och plakett som hederspris, bara ett litet tillägg...

...man får dock räkna även rosett och plakett som hederspris, bara ett litet tillägg...

Inte riktigt. Rosetten räknas inte som hederspris och ingår således inte i prisvärdet. Plakett däremot räknas som hederspris.

Dvs värdet på hederspriset för ALLA placerade ska uppgå till MINST summan av start- o anmälnavg.
Detta tycker jag absolut att ryttarna ska påpeka när de får dassiga priser.

Jo, jag har påpekat det några gånger. Säg att man betalar 110 kronor för att starta och så får man plakett och en (ful) flyveil. Jag vet inte exakt vad en plakett kan räknas vara värd, beror ju lite på utförande. Dock vet jag att den flyveilen kan ha kostat 15-30 kronor och jag är tämligen säker på att en plakett inte har kostat 80-95 kronor :smirk:

Tyvärr hjälper det sällan att man säger till, inte vad jag har märkt iaf.

(Ponnypremiedebatten):
Sen kan jag tycka att det är bättre att bara ge rosett och plakett och sänka avgiften för klassen till kostnaden för plaketten. Då kan man åtminstone anse att förbudet mot prispengar gjort någon nytta ;)

En plakett kostar ungf. 60:- sen beror det ju självklart lite på utförandet. Finns lite billigare och mycket dyrare plaketter.

En plakett kostar ungf. 60:- sen beror det ju självklart lite på utförandet. Finns lite billigare och mycket dyrare plaketter.

En plakett kan väl omöjligen kosta 60 kr styck?
Var inne och kollade på en tillverkare av plaketter och på deras sida står det att plaketterna kostar 30-45 kr beroende på hur många man beställer. Och då handlar det om gjutna plaketter.

För övrigt tycker jag många klubbar är jättedåliga på att verkligen ge priser som motsvarar startavgiften!

Senast ändrad av en moderator:

Vet att på e flästa stälen så kan man byta in rosetten i alla fall mot en 10 eller nåt. Det tjänar både klubben och ryttaren på. Rätt bra om man tävlar 5 unghästar i olika klasser, det blir en del unghäst rosetter efter ett tag då...

Där måste jag hålla med dig. En metallbit med klisterlapp med klubbemblem på kan knappast kosta 60 kronor. Klubbar beställer väl oftast rätt många plaketter, antar jag, vilket torde ta ner priset ;)
De gjutna kostar såklart mera än de jag nämnde ovan men jag har fått uppfattningen att det är 50/50 vilken typ som används och båda sorterna torde kosta mindre än 60 kronor.

(Ponnypremiedebatten):
Sen kan jag tycka att det är bättre att bara ge rosett och plakett och sänka avgiften för klassen till kostnaden för plaketten. Då kan man åtminstone anse att förbudet mot prispengar gjort någon nytta

Avgiften måste täcka domararvodet också! Och det är en stor kostnad för arrangören, om man inte har egna som ställer upp gratis förstås.

Senast ändrad:

Våra plaketter kostar ungf. 60:-

Anmälningsavgiften från de 75% som inte blir placerade täcker mer än väl upp det.

Det beror väl helt på hur mycket man har i start- och anmälningsavgifter?

Naturligtvis gör det det men det är ju fortfarande bara 25% som blir placerade och domararvodena är inget man blir rik på.

En plakett kan väl omöjligen kosta 60 kr styck?
Var inne och kollade på en tillverkare av plaketter och på deras sida står det att plaketterna kostar 30-45 kr beroende på hur många man beställer. Och då handlar det om gjutna plaketter.

För övrigt tycker jag många klubbar är jättedåliga på att verkligen ge priser som motsvarar startavgiften!

Det priset du tittar på¨är troligtvis bara själva gjutna plaketten sedan kommer det till frakt och ofta ska det någon typ av målning till även om det är är väldigt olika mycket mellen olika klubbar.

/Camilla

Men även om plaketten kostar 60 kronor styck så täcker det i princip aldrig upp för insatsen i klassen.

Jag vet inte exakt vad domararvodena ligger på men räkna lite på tävlingskostnader går ju.
Säg en regional LA, 40 startande=10 placerade. Avgiften för klassen säger vi ligger på 120 kronor. Det blir 4 800 kronor i avgifter in. Utgifterna blir för 10*120 kronor=1 200 kronor. Vilket i sig är snålt då de högre placerade brukar få dyrare priser, borde få iaf. Vi kan dra upp det till 1 600 kronor. Då blir det kvar 3 200 kronor.

Om vi istället säger att samma klass kostar 60 kronor. Vi ponerar att det är kostnaden för plaketten. Då blir det 40*60=2 400 kronor in och utgifter på 600 kronor. Kvar 1 800 kronor.
Klubben tjänar mindre men målet med borttagandet av prispengar var väl att få fler starter? Kanske kan fler tänka sig att starta när avgiften är halverad.

Bara lite tankar.

Med det priset var alltså hela själva plaketten klar, även målning osv. Dock inte frakt.

Dessutom så har ju många "tunna" plaketter nuförtiden, alltså sådana som inte är gjutna och de är säkerligen billigare.

En domare får ju inte döma fler än 40 ekipage per dag. Och om vi ska spåna vidare på dina beräkningar så kostar en domare från kanske 175 kr/h om man har tur men mer normalt är nog ca 300 + att de ska ha reseersättning. Låt säga att 40 ekipage tar 5 timmar. Om domaren tar 300 kr/h + reseersättning blir det mellan 1500 och 2000.
Jag tycker också att du räknade lite snålt när du räknade ut "priskostnaden", säg 1500 för enkelhetens skull. Då är vi uppe i kanske 3500 kronor i kostnader. Sen har vi kostnaden för protokollen- ca 5 kronor st = 200 kr.
4800-3700= 1100 kronor i vinst.... det är inte särskilt mycket.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 822
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 765
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka