Startknappar för ljud

fixi

Trådstartare
Hej!

Är det någon här som möjligtvis kan förklara för mig principen bakom att träna startknappar för ljud, och/eller vad det kallas på engelska?
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar?
Det finns många hundkunniga här - jag är inte en av dem, men jag vill förstå vad du frågar efter

Kan du ge exempel på situationer?
 
Jag vet inte själv vad exakt det är, mer än att det är en del av frivillighantering. Min beteendeveterinär undrade om jag provat att träna min hund med något som hon kallar "startknappar för ljud". Hon pratade om det som om det var vedertaget i frivillighetsträning, och jag antog därför att jag skulle kunna hitta mer information online, men jag har inte fått någon klarhet.

Hittade en tjej på nån hemsida som skrev att hon tränat sin hund i startknappar, där hunden skulle lägga nosen i handen och när den gjorde det så höll hon fast nosen. Att hundens klartecken med nos i hand var startknappen för att hålla om nosen, ANTAR jag. Jag vill förstå principen när det handlar om ljud, jag vet inte om den tjejen ens pratade om samma sak som min beteendeveterinär.
 
Grisha Stewart har väl jobbat en del så? Har för mig att jag såg en intervju med henne, hon har ju ändrat om lite i sina strategier (uppfinnaren till BAT).
Sen vet jag att en svensk hundtränare hade ett gäng videos om just ljudträning med "startknapp" kring nyår på instagram men kunde inte hitta det när jag letade.
 
Grisha Stewart har väl jobbat en del så? Har för mig att jag såg en intervju med henne, hon har ju ändrat om lite i sina strategier (uppfinnaren till BAT).
Sen vet jag att en svensk hundtränare hade ett gäng videos om just ljudträning med "startknapp" kring nyår på instagram men kunde inte hitta det när jag letade.
Det verkar vara den typen av träning som veterinären syftar på! Har en hund som triggas av vissa ljud. Har inte tränat med startknapp förut tror jag (vissa saker gör man men vet inte vad det kallas) så jag försöker förstå principen bakom startknapp och hur jag ska tillämpa det med just ljud.
 
Nä det har jag inte
Jag lägger in två länkar nederst i inlägget och har du några frågor/ du vill jag ska förtydliga så säg till.
Det är en viss skillnad på om man jobbar med ljud eller hantering men det är rätt bra att ha koll på startknapp som första steg.

Det handlar ju om frivillig hantering och det finns en hel del att läsa på om det.
Däremot har man utvecklat "bucket game" så att man har rörelse vid belöning och hunden kommer tillbaka och ställer sig för att det inte ska bli ren stadgeträning där hunden ska stå ut med så mycket som möjligt.


Kikopup grooming
Bucket game

Jag har inte tillgång till datorn idag så orkar inte skriva ett längre inlägg. Titta på filmerna och fråga om det är något du undrar över. 😊
 
Jag lägger in två länkar nederst i inlägget och har du några frågor/ du vill jag ska förtydliga så säg till.
Det är en viss skillnad på om man jobbar med ljud eller hantering men det är rätt bra att ha koll på startknapp som första steg.

Det handlar ju om frivillig hantering och det finns en hel del att läsa på om det.
Däremot har man utvecklat "bucket game" så att man har rörelse vid belöning och hunden kommer tillbaka och ställer sig för att det inte ska bli ren stadgeträning där hunden ska stå ut med så mycket som möjligt.


Kikopup grooming
Bucket game
Jag hittade denna sidan som förklarar startknapp lite mer vilket var bra:

https://djurtranarskolan.wordpress....nds-val-janej-startknappsbeteende-yes-target/

Men jag förstår ännu inte hur jag ska kunna tillämpa det med ljud.
 
Jag hittade denna sidan som förklarar startknapp lite mer vilket var bra:

https://djurtranarskolan.wordpress....nds-val-janej-startknappsbeteende-yes-target/

Men jag förstår ännu inte hur jag ska kunna tillämpa det med ljud.
Man brukar med "startknapp" mena ett beteende hos hunden som ger en viss respons hos hundföraren, och det liknar free shaping.

Vad "med ljud" innebär vet jag inte, men det finns knappar som gör ljud och som hundar kan lära sig att kommunicera genom. Sök AAC-knappar!
 
Man brukar med "startknapp" mena ett beteende hos hunden som ger en viss respons hos hundföraren, och det liknar free shaping.

Vad "med ljud" innebär vet jag inte, men det finns knappar som gör ljud och som hundar kan lära sig att kommunicera genom. Sök AAC-knappar!
Ja jag syftar inte på knappar att kommunicera med, utan att träna startknapp för ljud. Tex för hundskall. Hur tränar jag det?

Jag har redan tränat honom genom motbetingning till att släppa hans fixering och reaktion på vissa ljud, tex en specifik ringsignal som han av okänt skäl reagerade dåligt på. Men eftersom han reagerar på många olika ljud och motbetingning inte fungerar i de fallen så menade veterinären att startsignal var bättre. Men jag förstår som sagt bara inte hur det ska genomföras rent praktiskt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 571
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp