Startnummer.

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Nataliiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 586
N

Nataliiie

Hur får man reda vilket startnummer man ska ha?
Är de nummret man har på brickan (vi säger 51) startar man som nr 51 då?
Undrar även om man hoppar omhoppningen direkt efter man hoppat '"vanliga" rundan?
Eller är de bara om mah hoppat felfritt?
eller hur är de med allt?
Snälla dumförklara mej inte :confused:

Sv: Startnummer.

Ditt startnummer ser du på startlistan som arrangören gör och där kan du även se ditt hästnummer (det numemr du ska ha synligt någonstans på hästen). Dessa är inte samma nummer.

Om du har omhoppning eller en andra fas att rida direkt eller ej beror helt på vilken bedömning klassen har däremot är det i de flesta fall endast de felfria som går vidare till fas två eller omhoppning. Vad som gäller för den klassen du rider ser du i proppen för tävlingen.

För det första, välkommen till tävlings världen. :laugh:
För det andra, har du tagit grönt kort?
För det tredje, svaren på dina frågor hittar du i TR (tävlingsreglementet) som finns på förbundets hemsida.

//Sita:)

Okej, så kan man fråga arrangörerna om man ska hoppa omhoppningen direkt efter? :confused:

Nej, men jag har läst igenom tr, men om man ska tävla dressyr, måste mn ha bricka då också?
Folk snackar om ryttarmeddelande, vad är de? :confused:

Du ska ha nummerlapp även i dressyr.
Ryttarmeddelande är det meddelande med mer information än propositionen som antingen skickas till de startande eller vanligare publiceras på arrangörens hemsida.
Där står när sekretariatet är öppet, hur du avanmäler dig och lite annat som kan vara bra att veta.
Ryttarmeddelnadet ska finnas tillgängligt för den tävlande minst fem dagar innan tävlingsdagen.

Okej, så kan man fråga arrangörerna om man ska hoppa omhoppningen direkt efter? :confused:

Nej, men jag har läst igenom tr, men om man ska tävla dressyr, måste mn ha bricka då också?
Folk snackar om ryttarmeddelande, vad är de? :confused:

Hej igen.

Utifrån dina frågor så verkar det som om du inte gått grönt kortkurs, eller hur?
Börja med att anmäla dig till en sådan så får du mer hjälp med dina frågor. För att få tävla måste man ha ett grönt kort. Det bevisar att man har läst i TR och svarat på ett skriftligt prov om hur det går till runt tävlingsmomentet.

Kolla med din hemmaklubb om dom arrangerar kursen annars kan du säkert gå den på en närliggande klubb.

nej, vi har inga såna kurser :( men jag kan dom flesta frågor då folk som tagit har sagt frågor o jag svarat :)

nej, vi har inga såna kurser :( men jag kan dom flesta frågor då folk som tagit har sagt frågor o jag svarat :)

Men det är ju inte det det handlar om, alltså att man kan svara rätt på frågor :crazy:

Poängen med grönt kort är att se till att ryttren är väl förberedd på att tävla. Det handlar om att man ska kunna det elimentära i TR, ha stenkoll på vad som gäller ang säkerhet på tävlingsplatsen, Veta hur en tävling fungerar så att alla tävlar på så lika villkor som möjligt mm mm.

Framför allt, du får inte starta tävling utan grönt kort och tävlingslicens. (lokal nivå och uppåt) På ridskole tävling/klubbtävling gäller inte detta.

Är du intresserad av att lära dig mer, anmäl dig som funktionär i domartornet en tävling. Där behövs oftast alltid folk som kan ta tid eller skriva protokoll och då snappar men en massa nyttigheter.

//Lycka till

Nataliiie: Ett tips är att åka och titta när det är tävling någonstans i närheten och se hur det går till. Eller ännu hellre, följ med som "hästskötare" ett par gånger! Då får man ganska fort ett hum om hur det går till! Lycka till!

Tillägg:
Nummerbrickan (med hästnumret som finns i hästförteckningen) måste alltid sitta sitta synligt på hästen så fort du lastat av den. T.ex. på sidostycket av tränset (måste alltid ha träns på tävlingsplatsen, inte bara grimma).

Jag har redan avrt funktionär :)
Har ingen möjlighet att åka med på tävlingar för tillfället. :(

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
478
Senast: tanten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 853
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka