Stationär dator för bildredigering.

matildadahlgren

Trådstartare
Jag letar en stationär dator som jag kan använda framförallt till bildredigering. Därför behöver den ett stort minne för fotona och redigeringsprogramen. Har kikat lite på datorer som gamers använder då de har stort minne. Den får inte vara allt för dyr. Tänker mig väl max 6000kr. Sedan undviker jag gärna windows 8 då jag har det på min bärbara dator och jag avskyr det!

Är det någon som har tips på dator, sida/affär med bra datorer som passar för mitt ändamål?
Tack på förhand!

Det finns i princip ingen PC utan windows 8 nu, och det går alldeles utmärkt att jobba med bildredigering på en laptop.
De flesta datorer har utmärkt arbetsminne nu för tiden, men det är rent idiotiskt att använda datorn till lagring av bilder. Använd externa hårddiskar för att lagra på ett säkert sätt.

Jag tycker att du ska fokusera på en dator med bra skärm, så att den inte lurar dig när du redigerar.

Det finns i princip ingen laptop med en bra skärm för bildredigering. Inte för under 6000 kr i alla fall. Nästan alla skärmar är dessutom blanka numera och jag avskyr det. Köpen man en stationär dator så får man mer prestanda för pengarna.

Jag håller också med om att windows 8 är kasst. Det har jag haft i några månader nu men gillar det fortfarande inte, inte ens trots att jag uppgraderat till 8.1. Dessvärre finns det inte så mycket att välja på om man inte ska köpa begagnat.

På pricerunner och prisjakt kan man kolla och jämföra lite olika datorer. Det var där jag kollade när jag valde ut min egen för några år sedan och när jag väl hittat vilken jag skulle ha kollade jag vidare på vilka butiker som hade den.

Jag letar en stationär dator som jag kan använda framförallt till bildredigering. Därför behöver den ett stort minne för fotona och redigeringsprogramen. Har kikat lite på datorer som gamers använder då de har stort minne. Den får inte vara allt för dyr. Tänker mig väl max 6000kr. Sedan undviker jag gärna windows 8 då jag har det på min bärbara dator och jag avskyr det!

Är det någon som har tips på dator, sida/affär med bra datorer som passar för mitt ändamål?
Tack på förhand!
Billigast blir om man bygger själv. Du har ingen datorkunnig i din närhet som kan hjälpa dig?
Jag har byggt min egen och jag tror inte jag betalade 6000 i start, sen har jag byggt till efterhand sas.

@Wingates Jo jag har iofs några som jag skulle kunna höra med som är lite mer insatta i "datorvärlden" än vad jag själv är.

Vi har ju egentligen en stationär dator här hemma som just nu står i förrådet då den knappt går att använda. Felet är att den är så seg att det man får vänta fem, tio minuter när man försöker öppna någon fil eller liknande, och då överdriver jag inte. Vet ni om det finns något sätt att rädda datorn? Kan ju såklart tömma ur hela dator och "börja om", men det är väl kanske inte säkert att det kommer räcka? Tips?

@Wingates Jo jag har iofs några som jag skulle kunna höra med som är lite mer insatta i "datorvärlden" än vad jag själv är.

Vi har ju egentligen en stationär dator här hemma som just nu står i förrådet då den knappt går att använda. Felet är att den är så seg att det man får vänta fem, tio minuter när man försöker öppna någon fil eller liknande, och då överdriver jag inte. Vet ni om det finns något sätt att rädda datorn? Kan ju såklart tömma ur hela dator och "börja om", men det är väl kanske inte säkert att det kommer räcka? Tips?

Ja fråga dem isf. Man spara en hel del pengar och garanti får man ju ändå :) Man sparar extra om man beställer delarna från de sidor de är billigast. T.ex har ibland komplett/dustin & inet rea på olika delar samtidigt.

Rädda går det säkert. Kan säkert ha att göra med att den måste formateras om & sen kan det vara så att det är för mkt damm i fläktarna vilket gör att den kyler dåligt.
Hur gammal är den?

@Wingates Okej, jag ska in och kolla lite på deras hemsidor.

Jadu... Har inte så bra koll på det faktiskt, men den är väl kanske sex år. Den kan vara äldre också, men är inte använd på ca tre år, förutom att jag gått in en gång och lagt in bilder från datorn på ett USB minne.

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 981
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler Ja, det är en verklig djungel att försöka hitta rätt i... Och jag skulle behöva lite råd och tips om bra modeller. Några krav/önskemål...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka