Statisk elektricitet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 596
M

murran

När man ska klä av täcket på Pållen, så bildas en massa statisk elektricitet, och han får en stöt, eller fler:confused: . Finns det nån annan som har samma problem? Det gör att Pållen tycker att jag är en elak matte, som ger honom stötar hela tiden:cry: , och han försöker fly från att behöva ta av sej täcket. Jag gruvar mej varje kväll, och till slut måste det hemska täcket av! Pållen studsar i luften och vill inte umgås med mej överhuvudtaget efter denna pärs:eek: . Finns det något man kan tvätta täcket i för att få bort detta, eller nåt annat tips. Tror ni att ett tunt bomullstäcke under skulle hjälpa? Nu har det ju varit så himla kallt här, så täcke har varit ett måste, för oss som har halvlösdrift.

Sv: Statisk elektricitet

Jag har samma problem. Tror det är rätt vanligt. Min häst hatar också stötar och ha får det rätt ofta av mig. :cool: Jag måste vara rätt elektrisk av mig. Även när jag borstar, pussar på han mm. Och som sagt, han blir jätterädd och hatar det. Höll på att sluta riktigt illa en gång när han fick en stöt på benet och fick panik och jag fick en spark i huvudet. :crazy:

På täcken vet jag inte hur man ska göra, jag har inte lyckats får bort det. Men det är ju främst på täcken med fleevefoder. Ialfl för mig.

Allt är mer eller mindre statiskt här hos oss när det är kallt och tort, hela vintern då. Jag hörde någon som sa att sköljmedel ska funka. Vet inte om täckena bara blev tvättat i det eller sprayat på något sätt. Alltså då menar jag på ett fleecetäcke eller om man har något annat något under vintertäcket.
Inte kul när man ska klappa och ger ifrån sig en jätte stöt så stackars hästen flyger i luften...

Att tvätta med mycket sköljmedel är inte ett bra råd tycker jag, iallafall inte om man har en känslig häst.
Men jag kan ge ett annat bra tips.
Varje gång du har tagit av hästen täcke och du vet att det har bildats elektricitet så ta i ett element, för elementen är jordade och elektriciteten försvinner ifrån dig och din häst får ingen stöt....
:rofl:

Försök att vika och lyfta av täcket istället för att dra av det så blir det inte lika statiskt

Ha ha ha...jag kommer ihåg när man var yngre så skulle man spruta hårspray på borsten för att inte håret skulle bli elektriskt, Det kanske skulle fungera på täcket? :idea:

Haha, kanske. :p

nyponros- efter vår lilla olycka bytte jag alla borstar till naturmaterial och det funkar - när jag borstar. Men sen såfort jag ska ta på han ändå så får vi stötar.

Pälsglans på pållen innan täckning, har i alla fall fungerat för mig på vissa täcken.

tvätta det med mycket sköljmedel....

Nej nej nej nej nej!!!!! :eek: :crazy:
ALDRIG tvätta täcken eller jackor och annat sånt med sköljmedel...då förlorar de nästan helt sin motståndskraft mot väta.

Jag tar ett vanligt... (men det finns ju allergivänligt, oparfymerat...) sköljmedel och blandar i en sprayflaska med lika delar vatten. Spraya ett tunt lager på antingen hästen eller insidan av täcket innan täcket ska på så är problemet vips borta.

// M

kl

Som någon skrev tidigare, försök att inte dra av täcket utan istället vika ihop täcket och lyfta av.

Jag tar ett vanligt... (men det finns ju allergivänligt, oparfymerat...) sköljmedel och blandar i en sprayflaska med lika delar vatten. Spraya ett tunt lager på antingen hästen eller insidan av täcket innan täcket ska på så är problemet vips borta.

:idea: Det där funkar as bra men tänk på att ta ett alergivänligt sköljmedel så man inte riskerar att hästen får utslag det är inte skojj :crazy:

Idag upptäckte jag att det finns antistaspray att spraya på textiler. Heter Hedins Antistatspray.

Jag gör precis som IRISH COB skrev - men jag tar bara i ett boxgaller. Visst - JAG får en stöt, men hästen slipper, och hon är inte längre rädd för "mig" när jag tar av täcket.

En i stallet har samma problem. Men ta på pälsglans på hästen innan du lägger på täcket. De funkar för henne iaf.

En skje med hvetekimsolje ( heter hvertfall det på Norsk;) ) i foret hver dag pleier å hjelpe mot statisk elektristet:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka