Statisk elektricitet

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 596
Sv: Statisk elektricitet

Försök att vika och lyfta av täcket istället för att dra av det så blir det inte lika statiskt

Har provat det också, men när knölen av hopvikt täcke skall tas av Pållen uppkommer ändå en stöt. Men det blir iallafall bara "en stöt".

Jag ska prova Hedins antistat! Finns det på en vanlig mataffär? Eller måste man till färghandeln eller annat ställe?

Statisk elektricitet är tyvärr ett otyg som är svårt att komma till rätta med med dagens klädesplagg med en hög halt av konstfibrer. Så vitt jag minns så är nylon en stor bov i sammanhanget. Att vika eller dra av täcket spelar säkert ingen större roll för bara att du rör på armarna leder till att du, din kropp laddas upp genom den gnidning som erhålls i dina kläder. Peta sedan på hästen och ZAP!!

Att ta i ett element eller något annat jordat med jämna mellanrum är det enda säkra sättet att sänka sin potential (elektriska spänningsnivå), men det går lika fort att ladda uipp sig igen, kanske bara genom att gå från elementet till hästen.

Naturmaterial är bra, bomull, ylle, och ge f-n i nylonet så länge man håller på med hästen.

Ett tips för den som tycker det är otäckt att få stötar, håll i en nyckel (metall) och lägg nyckeln mot elementet (eller bilen, det är ju ett annat vanligt urladdningsställe). Då går ljusbågen (urladdningen) via nyckelns spets och det känns inte lika obehagligt som när man får blixten i fingret.

jag har läst nånstans att pälsglans ska minska statisk elektricitet :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka