Statlig skatt

Ja, det var väl så jag trodde med. Men här sägs ju att arbetsgivaren inte vet det?
Huruvida de har koll på årslönen, vet jag inte. Därav tråden...

Känns lite inkompetent av någon som jobbar med löner att inte veta sånt 🤷‍♀️
Men be att de drar extra i skatt på lönen resten av året då, om du är bekymrad över kvarskatt.
 
Känns lite inkompetent av någon som jobbar med löner att inte veta sånt 🤷‍♀️
Men be att de drar extra i skatt på lönen resten av året då, om du är bekymrad över kvarskatt.

Hade jag vetat vad de har koll på och inte, så hade jag ju inte frågat här. Eller hur?
 
@MissFideli Jag undrar om du blandar ihop å ena sidan vilket avdrag för preliminärskatt som din AG ska göra (vilket baserar sig på beloppet de betalar ut och din skattetabell) och å andra sidan vad du ska skatta för det aktuella året (vilket SKV beslutar baserat på uppgifter i deklarationen och din AG har noll insyn i)
 
@MissFideli Jag undrar om du blandar ihop å ena sidan vilket avdrag för preliminärskatt som din AG ska göra (vilket baserar sig på beloppet de betalar ut och din skattetabell) och å andra sidan vad du ska skatta för det aktuella året (vilket SKV beslutar baserat på uppgifter i deklarationen och din AG har noll insyn i)

Jag kan inget om detta alls, så vet inte.
 
Hade jag vetat vad de har koll på och inte, så hade jag ju inte frågat här. Eller hur?
Vad är det du är orolig för? Det är inget brottsligt att åka på restskatt. Är ju 100 000 tals löntagare som åker på det. Är väl bara att betala när Skatteverket skickar ut det. Eller så betalar du in i förväg. Behövs pengarna inte av skatteverket så är det väl bara att ta ut dom igen. Vad är problemet?
 
Vad är det du är orolig för? Det är inget brottsligt att åka på restskatt. Är ju 100 000 tals löntagare som åker på det. Är väl bara att betala när Skatteverket skickar ut det. Eller så betalar du in i förväg. Behövs pengarna inte av skatteverket så är det väl bara att ta ut dom igen. Vad är problemet?

Ja, det var ju definitivt inget svar på frågan i alla fall 😅 Med andra ord har du lika lite koll som jag har.
 
Skatteverket ger varje år ut tabeller som arbetsgivarna använder när dom drar skatt på din lön. Det finns olika tabeller eftersom det är olika kommunal skatt i olika kommuner. Om den kommunala skatten är 35% använder dom tabell 35 och om den är 29% använder dom tabell 29 (lite förenklat men i stort sett fungerar det så).

I dom här tabellerna står det hur mycket skatt arbetsgivaren ska dra när dom betalar ut en viss lön. Ex om din lön är 10 000 - 10 500 kr ska dom dra xxx kr. Om lönen är 10 501 kr - 11 000 kr ska dom dra yyy kr.

Tabellerna är anpassade för om lönen är så hög en månad att det skulle bli statlig skatt om du tjänade så mycket varje månad,
- då ska arbetsgivaren dra så mycket skatt den månaden att det täcker den statliga skatten. Arbetsgivaren korrigerar alltså det varje månad. Om du har lika mycket lön varje månad och den sammanlagt kommer över gränsen för statlig skatt - då kommer din arbetsgivare ha dragit nog med skatt varje månad för att täcka den statliga skatten.

Sen när du får inkomstdeklarationen har Skatteverket lagt ihop dina månadslöner. Utifrån din totala årsinkomst räknar skatteverket ut vad din slutliga skatt blir. Din slutliga skatt består av kommunal skatt och, om du tjänar nog mycket, statlig skatt.

Om skatten blir mer än din arbetsgivare har dragit av din lön varje månad måste du betala in mer, annars kan du få tillbaka pengar.

Så - du behöver inte göra något för att det ska bli rätt skatt om du tjänar så pass mycket att du behöver betala statlig inkomstskatt, din arbetsgivare och skatteverket löser det. Det enda som kan hända är att du möjligen får betala lite mer restskatt om du skulle tjäna supermycket en månad men då talar vi flera hundra tusen på en månad, tabellerna är inte anpassade för så stora skillnader i löner.

OBS - om du får lön får något annat ställe än din vanliga arbetsgivare (tex om du jobbar extra) så måste du be dom dra mer skatt om du betalar statlig skatt så det kan du behöva tänka på.
 
Senast ändrad:
För mig som har två arbetsgivare är det hopplöst. Kommer inte över brytgränsen hos någon av dem så ingen drar den skatten men jag gör det på totalen vilket innebär en mindre rolig restskatt….
 
För mig som har två arbetsgivare är det hopplöst. Kommer inte över brytgränsen hos någon av dem så ingen drar den skatten men jag gör det på totalen vilket innebär en mindre rolig restskatt….

Det brukar vara ett aber även för dom som tjänar mindre eftersom skatten är progressiv - dvs ju mer du tjänar desto högre procent skatt betalar du på hela inkomsten.

Om du vet att det alltid blir så bör du be din ena arbetsgivare dra mer i skatt, kanske upp mot 50% beroende på hur mycket du tjänar?

Tips är också att använda e-tjänsten som @tornblomma tipsade om, då kan du hålla lite koll under året.
 
Skatteverket ger varje år ut tabeller som arbetsgivarna använder när dom drar skatt på din lön. Det finns olika tabeller eftersom det är olika kommunal skatt i olika kommuner. Om den kommunala skatten är 35% använder dom tabell 35 och om den är 29% använder dom tabell 29 (lite förenklat men i stort sett fungerar det så).

I dom här tabellerna står det hur mycket skatt arbetsgivaren ska dra när dom betalar ut en viss lön. Ex om din lön är 10 000 - 10 500 kr ska dom dra xxx kr. Om lönen är 10 501 kr - 11 000 kr ska dom dra yyy kr.

Tabellerna är anpassade för om lönen är så hög en månad att det skulle bli statlig skatt om du tjänade så mycket varje månad,
- då ska arbetsgivaren dra så mycket skatt den månaden att det täcker den statliga skatten. Arbetsgivaren korrigerar alltså det varje månad. Om du har lika mycket lön varje månad och den sammanlagt kommer över gränsen för statlig skatt - då kommer din arbetsgivare ha dragit nog med skatt varje månad för att täcka den statliga skatten.

Sen när du får inkomstdeklarationen har Skatteverket lagt ihop dina månadslöner. Utifrån din totala årsinkomst räknar skatteverket ut vad din slutliga skatt blir. Din slutliga skatt består av kommunal skatt och, om du tjänar nog mycket, statlig skatt.

Om skatten blir mer än din arbetsgivare har dragit av din lön varje månad måste du betala in mer, annars kan du få tillbaka pengar.

Så - du behöver inte göra något för att det ska bli rätt skatt om du tjänar så pass mycket att du behöver betala statlig inkomstskatt, din arbetsgivare och skatteverket löser det. Det enda som kan hända är att du möjligen får betala lite mer restskatt om du skulle tjäna supermycket en månad men då talar vi flera hundra tusen på en månad, tabellerna är inte anpassade för så stora skillnader i löner.

OBS - om du får lön får något annat ställe än din vanliga arbetsgivare (tex om du jobbar extra) så måste du be dom dra mer skatt om du betalar statlig skatt så det kan du behöva tänka på.

Tack, väldigt informativt! Jag vet ju min vanliga skattetabell men har aldrig betalt statlig skatt. Och kommer troligtvis aldrig behöva göra det mer än detta år och ev nästa.
 
Betala in själv varje månad?

Jodå, det dras ordentligt med extra skatt varje månad. Men det är svårt när ett av jobben inte är en fast lön utan ett arvode. Det kan alltså variera otroligt mkt mellan månaderna :) dessutom ändrade det sig också efter valet så jag försöker hitta en lagom nivå :)
 
Skatten baseras på årsinkomst, men den preliminära skatten räknas ut månadsvis. Har man samma lön varje månad kommer detta att matcha. Varierar lönen mycket mellan månaderna kommer den preliminära skatten bli fel, vilket kommer rättas till när den slutliga skatten fastställs.

Du behöver inte fundera så mycket över statlig skatt, lönehandläggningen är så långt det är möjligt upplagd för att hamna så nära rätt skatt som möjligt (men man vet bara det man vet så kommer inkomsterna från flera håll måste man berätta det samt om det ska dras skatt för sidoinkomst istället, annars kommer det bli fel) och Skatteverket kan absolut räkna skatt. Tabellerna tar hänsyn till brytpunkten för statlig skatt (men som sagt, det bygger på att den totala inkomsten är hyfsat jämnt fördelad över månaderna)

Är det vanlig månadslön det handlar om eller är det nån form av engångsutbetalning? Om engångsutbetalning så ska det dras sidoinkomstskatt, inte tabellskatt, och vill du ta höjd för restskatt så be arbetsgivaren dra högre skatt på det: https://www.skatteverket.se/privat/...ngsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html
 
Nu har du fått bra svar men jag tänkte ändå illustrera med ett räkneexempel vad det skulle innebära.
I exemplet antar vi att brytpunkten för statlig skatt är 600000kr och att kommunalskattesatsen är 30%. Vi antar också att det inte finns grundavdrag, jobbskatteavdrag och sådant krafs. :p

En person som tjänat 606000 kr ska då betala 30% skatt på hela inkomsten+ 20% på den del som överstiger 600000, dvs: (0,30*606000)+(0,20*6000)=181800+1200=183000 i total skatt.

600000 utslaget per månad är 50000 vilket innebär att för månadslöner över denna summa kommer statlig skatt att dras på det belopp som överstiger 50000 enligt aktuell skattetabell.

Om tar Exempel 1 nedan så har personen exakt samma lön (50500) varje månad och betalar då 100 kronor i statlig skatt varje månad. Summa betald preliminärskatt vid årets slut kommer i det här fallet att bli detsamma som den slutliga skatten, alltså 183000.
(Obs i verkligheten kommer detta aldrig stämma exakt på kronan även om lönen är exakt samma varje månad, i och med att skattetabellerna är upplagda i intervall om ca 200 kr dvs att det dras samma skatt på exempelvis löner mellan 50001-50200 kr)

I Exempel 2 så har personen till en början en lön på 49500 kronor vilket ligger precis under gränsen för att statlig skatt ska dras.
I december får dock personen en rejäl (och säkert välförtjänt! :D) höjning av sin lön till 61500 kr vilket innebär att den totala årsinkomsten (och skatten) blir densamma som i Exempel 1.

På decemberlönen kommer statlig skatt att dras med 2300 kronor, vilket ju dock kommer vara 1100 kr mer än vad som ska betalas enligt årslönen och kommer därmed senare att betalas tillbaka vid skatteåterbäringen.
1695067056483.png

Det skulle ju också kunnat bli så att decemberlönen "bara" höjdes till 55000. Då hade fortfarande preliminär statlig skatt dragits på den lönen, men betalats tillbaka i sin helhet då årsinkomsten fortfarande hamnat under 600000.
 
Skatten baseras på årsinkomst, men den preliminära skatten räknas ut månadsvis. Har man samma lön varje månad kommer detta att matcha. Varierar lönen mycket mellan månaderna kommer den preliminära skatten bli fel, vilket kommer rättas till när den slutliga skatten fastställs.

Du behöver inte fundera så mycket över statlig skatt, lönehandläggningen är så långt det är möjligt upplagd för att hamna så nära rätt skatt som möjligt (men man vet bara det man vet så kommer inkomsterna från flera håll måste man berätta det samt om det ska dras skatt för sidoinkomst istället, annars kommer det bli fel) och Skatteverket kan absolut räkna skatt. Tabellerna tar hänsyn till brytpunkten för statlig skatt (men som sagt, det bygger på att den totala inkomsten är hyfsat jämnt fördelad över månaderna)

Är det vanlig månadslön det handlar om eller är det nån form av engångsutbetalning? Om engångsutbetalning så ska det dras sidoinkomstskatt, inte tabellskatt, och vill du ta höjd för restskatt så be arbetsgivaren dra högre skatt på det: https://www.skatteverket.se/privat/...ngsbelopp.4.70ac421612e2a997f85800014872.html

Det är månadslön. Jag har ju min ordinarie lön, men är utlånad och får milersättning, restidsersättning och en liten summa för varje dag jag är utlånad. Inom bussbranschen jobbar vi inte 8 h/dag, utan jag kan jobba 9,5 h en dag och 4 h en annan. Även om det såklart räknas ut till en heltid på årsbasis, så jobbar vi inte exakt tid varje månad utan kan jobba mer en månad och mindre en annan. Vi får massa extratillägg för körda h, OB och ifall ramtiden är längre än 10 h och om jag jobbar delat pass, får jag dubbel milersättning och dubbel restidsersättning. Jag får ju heller inte de här extra tilläggen om jag har semester, så det skiljer inbland flera tusen mellan månaderna. Jobbar jag extra, får jag ju också mer. Jag har tjänster fram till slutet av oktober, men inte mer än. Kommer vara utlånad minst till nyår, men blir det mycket delat i november och december, kommer lönen stiga mycket de månaderna. Därav jag inte vet hur det kommer de ut. Så länge jag är utlånad, är det jobbet som lägger ut tjänsterna. I normala fall jobbar jag inte delat, men nu får jag troligen göra det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
561
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
938
Senast: Tonto
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 287
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp