Stearinljus fejk-versionen

Fast det finns väl olika sorters soja?

Äsch jag vet inte 🤷‍♀️. Jag har försökt förstå detta massor av gånger, men blir aldrig riktigt klok på det. Var och en får väl avgöra efter eget tycke helt enkelt.
Just nu känns svenskt bivax som det bästa för min personliga del.

Soja är väldigt svårodlat i Sverige, vi har inte klimatet för det. Det blir också dyrare att odla soja här för bönderna jämfört med att ge importerad soja.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201130-172923_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201130-172923_Samsung Internet.jpg
    82,7 KB · Visningar: 54
I Sverige är det svårt att odla soja, det är ju därför vi importerar det. Oavsett om det t ex är kanadensisk eller brasiliansk soja så måste du ju ändå lägga till flygresan ur miljösynpunkt.
+ @strawberrysylt
Finns dock en hel del sojaodlingar i Europa och de ökar mer och mer så inte behöver det vara regnskog eller flygresor för det :)
Oavsett så håller jag helt med om att köpa svenska stearinljus eller bivaxljus i första hand. Jag är emot köttindustrin men har inga problem att använda restprodukter av den då det ju ändå är rester som blir över och annars bara slängs, det driver ju knappast på köttindustrin.
 
Har fladdrande fejkljus i flera fönster - primärt för att jag bor i ett gammalt trähus (väldigt rädd för eld!) och också för att man kan ha dem på timer så de lyser 6 h varje kväll. Jag använder uppladdningsbara batterier för att försöka vara lite mer hållbar. De ser väldigt naturtrogna ut, ibland har jag trott att jag glömt släcka ett "riktigt" ljus när lågan rör sig på lite avstånd.
 
Använd inte stearin, tänk vad äckligt att andas in en massa partiklar av djurfett 🤢 även om det nu är svenskt djurfett som alla här verkar tycka vara nått alldeles särskilt.

Jag tycker att batteriljus är riktigt fina, speciellt eftersom du heller inte sotar ner din luft hemma med massa partiklar som är skadliga. Och skadliga partiklar kommer från alla typer av ljus mer eller mindre eftersom det är en liten brand.
 
Använd inte stearin, tänk vad äckligt att andas in en massa partiklar av djurfett 🤢 även om det nu är svenskt djurfett som alla här verkar tycka vara nått alldeles särskilt.

Jag tycker att batteriljus är riktigt fina, speciellt eftersom du heller inte sotar ner din luft hemma med massa partiklar som är skadliga. Och skadliga partiklar kommer från alla typer av ljus mer eller mindre eftersom det är en liten brand.
Dina batteriljus är betydligt mer skadliga för miljön än vad stearinljus är.
 
Använd inte stearin, tänk vad äckligt att andas in en massa partiklar av djurfett 🤢 även om det nu är svenskt djurfett som alla här verkar tycka vara nått alldeles särskilt.

Jag tycker att batteriljus är riktigt fina, speciellt eftersom du heller inte sotar ner din luft hemma med massa partiklar som är skadliga. Och skadliga partiklar kommer från alla typer av ljus mer eller mindre eftersom det är en liten brand.

Men alltså, "skadliga partiklar"? Exakt vilka nivåer tror du att det rör sig om? Det är för övrigt också varför man ska köpa Svanenmärkt, eftersom det är mycket strikt regelverk kring vad ljusen släpper ut och hur mycket.

Måste ju verkligen vara betydligt fräschare att andas in oljepartiklar från paraffin. 🙃 /ironi
 
Jag har använt batteriljus i skolan och tycker det är väldigt mysigt, ett tag var jag inne på att ha det i lägenheten. Kändes så dystert att komma hem när det var mörkt och sent, behövde mysfaktor för att överleva vintern. Jag kostade dock på mig lite fina stjärnor att ha i fönstret och adventsstake (har det väl kommit upp sitter det kvar till året därpå).

Om du ska köpa ledljus så hade jag kollat in led nordica, de verkar ha riktigt fina och naturtrogna.
 
Men hur kan soja och kokos vara mer miljövänligt än svenskt stearin? Vi odlar varken soja eller kokos i det här landet, mig veterligen. Det skeppas alltså världen runt, soja som dessutom odlas på fd regnskogsmarker. Det är ju en jättestor miljöbov.

Hur vet man om ljusen innehåller just svenskt stearin? Har letat men hittar bara information om huruvida ljusen är tillverkade i Sverige. Kollade bland annat på Liljeholmens hemsida men tycker det var svårt att hitta något om ursprung.
 
Använd inte stearin, tänk vad äckligt att andas in en massa partiklar av djurfett 🤢 även om det nu är svenskt djurfett som alla här verkar tycka vara nått alldeles särskilt.

Jag tycker att batteriljus är riktigt fina, speciellt eftersom du heller inte sotar ner din luft hemma med massa partiklar som är skadliga. Och skadliga partiklar kommer från alla typer av ljus mer eller mindre eftersom det är en liten brand.
Svensk djurskyddslagstiftning är en av de bästa i världen så självklart väljer jag hellre en biprodukt från svensk djurindustri än till exempel kinesisk.
 
Jag gillar också riktiga levande ljus, och tycker att det är viktigt att använda så miljövänliga ljus som möjligt.

Men, en viktig anledning till att använda "batteriljus" i vissa situationer är brandfaran.

Runt juletid sker många bränder vissa med dödsfall, och barn, åldringar och rejält alkoholintag ökar faran för brand.

https://www.brandskyddsforeningen.se/jul/

Så använd gärna de miljövänliga riktiga ljusen av svensk stearin, rapsolja eller bivax när man har koll på situationen, men ge gärna gamla släktingar som börjar bli glömska eller brukar "somna i soffan", batteriljus i julklapp.

Använd också gärna batteriljus som alternativ när det är "lite rörigt" och/eller små barn barn finns närvarande vid mer festliga tillfällen.

Även om batteriljusen är föga miljövälinga, så är det väl bra om vi kan minska antalet bränder runt jul lite grann.
 
Okej, nej, det låter ju inte som det. Och förresten är det väl bra att det finns biodlare? Eller?
Tänker att (många) veganer (jag är inte vegan själv längre) äter ju inte honung, men varför inte egentligen? Som sagt, biodling är väl bra, bin är väl typ utrotningshotade?

🤯🤷‍♀️
Jag tror att veganer inte äter honung för att de av princip inte använder sånt som kommer från djur. De vill inte utnyttja djur, och anser att det är att utnyttja att använda sådant som djur producerar. Obs, min tolkning, är ej vegan.

Men hur kan soja och kokos vara mer miljövänligt än svenskt stearin? Vi odlar varken soja eller kokos i det här landet, mig veterligen. Det skeppas alltså världen runt, soja som dessutom odlas på fd regnskogsmarker. Det är ju en jättestor miljöbov.
Jag tror inte att soja- och kokosljusen ancända av veganer för att de är mer miljövänliga än stearin, utan för att de inte innehåller animalier. Miljövänlighet är inte högst på veganers agenda, det är djurrätt. (Men jag kanske missförstod din kommentar, den kanske var orelaterad veganerna och bara riktad till strawberrysylt, inser jag nu)
 
Jag tror inte att soja- och kokosljusen ancända av veganer för att de är mer miljövänliga än stearin, utan för att de inte innehåller animalier. Miljövänlighet är inte högst på veganers agenda, det är djurrätt. (Men jag kanske missförstod din kommentar, den kanske var orelaterad veganerna och bara riktad till strawberrysylt, inser jag nu)

Ja precis, det var riktat till TS sett ur miljösynpunkt. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp