Steeplechase vad är det?

TinyWiny

Trådstartare
Min dotter vill börja med steeplechase vet bara att det är farligt, går fort och att man hoppar över häckar. Nån som vet mer? tacksam för all info:bow:

Sv: Steeplechase vad är det?

Hejsan!

Stackars dig mamma!!!! ;) Jag lämnade Sverige i två år av samma anledning och jag trodde min stackars mamma skulle avlida... Som du skriver vet du ju bara att man hoppar över häckar och att det är jättefarligt....?? Eller? ( Det tyckte mamma oxå :crazy: )

Men nu skall jag lugna dig lite med lite fakta och egen erfarenhet...
Hinderlöp går ALDRIG lika fort som slätlöp ( betänk att de oftast går över 3000 m eller mer och att hästarna skall ha ork att hoppa! )
Steeplechase rider man över fasta hinder ( de stora som du ser i tex Grand National ).
Häcklöp är över mindre hinder som kan trilla om man slår i dem ( dvs de är inte fasta ) och dessa löp går oftast fortare.

Jag har STOR förståelse att detta skrämmer dig...
Men... Vill hon träna sin ( ? andras ) hästar eller vill hon göra detta som jockey??

För att få rida andras hästar i träning, hoppträningen då, ( vet inte riktigt hur det är i Sverige, men på Irland där jag var ) är man tvungen att "bevisa" att man kan rida.. Detta tar ofta ganska lång tid då de flesta är rädda om sina hästar och vill ha dem som är "proffs " på att träna hästarna till att göra detta!( även skaderisken på ryttare blir lägre om den som sitter på vet vad de gör... )Detta medför att min under tiden man "bevisar"sin skicklighet blir man duktigare starkere och en bättre ryttare... Sen är det ju inte SÅÅÅÅ farligt. För det viktigaste är att man har skydd ( hjälm självklart, väst - helst en godkänd för hinderlöp MED axelskydd... Stövlar... ) och en bra tränare som vet vad de gör och faktiskt kan lära ut hur man skolar hästar över hinder... Och att man inte sitter på en orutinerad häst i början...

Detta medför att man på LÄNGRE sikt kan börja överväga att rida löp... i Sverige skall man ha amatörryttarlicens vilket innebär att man måste rida minst tre slätlöp på dagslicens ( detta är obligatoriskt för att ta licensen... ) sedan är jag inte helt hundra på om man måste rida x antal slätlöp utöver det för att få rida på hinder.

Om man tittar på skaderisken då...
I träning kan man självklart trilla av, det kan bli fel på hinder etc, etc men oftast hoppar man ensam eller i par över hinder. Detta gör ju då att den häst man sitter på inte löper samma risk som i löp att trilla pga av andra hästar.. I löp trillar man oftast av / går omkull pga att en annan häst stört - vägrat, trillat etc, eller helt enkelt för att ens häst är trött och trillar för att den inte fokuserar. Detta är också en anledning att jag ALDRIG skulle sätta upp en orutinerad hinderryttare i löp om jag hade en hinderhäst efter som dessa inte har rutinen att känna när hästen blivit trött och " pulla upp" ( ta upp och ur hästen ur löpet ) Lite taskigt kanske, men hellre då att jag själv rider och gör det misstaget än att låta någon annan göra det..

Har hon en egen häst hon vill göra detta på tycker jag hon skall ta kontakt med någon som sysslar med hinderhästar vid den galoppbanan där ni bor och be om hjälp.

Jag har - peppar, peppar ta i trä - aldrig skadat mig allvarligt när jag trillat av / trillat med hästar. Brutit nyckelbenet och haft armen ur led.. Men det kan ju hända vid fälttävlan eller banhoppning också ( vilket det gjort... :smirk: ) Och det viktigaste är väl att allt hon gör sker under kontrollerade former, att hon tänker efter före, inte tar onödiga risker genom att säga ja till att skola de hästar ingen annan vill hoppa ( för då finns det en anledning till varför de inte vill :crazy: ) att hon känner efter ( speciellt om det är hennes egen häst ) när hästen börjar bli trött och framför allt att hon tar hjälp av sådana människor som kan det här med Hinderhästar!!!

Det är alltid en risk med att hålla på med hästar, men att hindersporten skulle vara MYCKET FARLIGARE än andra grenar inom hästsporten beror nog stor del på okunskap både vad gäller ryktet och av en del av dem som utövar / utövat det... Samt att det enda hinderlöp vi ser på tv i Sverige är det Engelska Grand National som är ett av de tuffaste, farligaste och mest krävande löp i VÄRLDEN... Jag personligen föredrar att hoppa fem hinderhästar främför att rida en "överfrisk" häst ( oavsett ras eller ridgren ) och då menar jag ur ren skade/avtrillningshänsyn....:D

Detta blev ett jättelångt svar och vet inte om du blev lugnare..... Men nu har du ju lite "kött på benen " i alla fall....

Tack så mycket för ett långt svar:bow: Precis vad jag hoppats på:) ! Vet du var man kan få tag på folk som håller på? Eller vart man kan vända sig för träning? Min dotter är bara 14 så tävla kanske man inte kan göra än eller? Min dotter har alltid varit full fart framåt som en frisk vind så jag har blivit härdad:love: Jag som "bara" hållit på med vanlig ridning känner att jag vill veta hur jag säkrast hjälper henne att iallafall få prova! Tacksam för alla svar:bow:

börja rida i ponny galoppen - och på falsterbo horse show finns årets häftigaste händelse för ponnyungdomar - en jaktlöpning över häckar med upplopp... bättre än så kan det inte bli för en 14 åring...

Det finns en hinderkurs på Strömsholm i sommar. Den är iof full nu, och dessutom måste man vara 15, men något sådant kanske skulle vara en bra start?

Liknande trådar

Övr. Barn Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en... 7 8 9
Svar
163
· Visningar
9 414
Senast: Cambrie
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
559
Senast: Elo
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 756
Senast: Bullen22
·
Kropp & Själ Vår dotter började få ont i magen och må illa till och från i början av förskoleklass. Då som regel på morgnarna. Det slutade med att...
Svar
16
· Visningar
1 131
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka