Stegring!!Hjälp...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Classica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 233
C

Classica

Köpte en tvåårig hingst för några veckor sen, han är jättegó på alla sett o vis, inte mkt hanterad men han lär sej jättefort!!Lika fort har han lärt sej att resa sej när man är ute o går med han...om han vill gå fortare o han inte får det då reser han sej..Hur får jag han att sluta med detta??Han är ju inte så liten heller,
ca.160..:confused:**

Hej!
Det är något som borde ha blivit löst när han var föl. Mycket lättare än att ta itu med det nu. Nu är hon dock stor och kan lätt bli farlig om han reser sig. Om det inte är något som du provocerar fram så att han känner att han måste försvara sig (vilket det förmodligen inte är) så måste du få ner han illa kvickt. En god vän till mig löste det genom att sätta på en tunn repgrimma och när hennes häst reste sig då hängde hon sin vikt i den och det var sista gången han gjorde det. Har även hört om folk som har daskat till på undersidan när de reser sig, detta tycker jag dock verkar rätt farligt. Viktigtast tycker jag dock är att du visar klart och tydligt att du inte accepterar det beteendet.
Niklas

Han gör det ju inte för att han är rädd eller arg utan när man håller i han fast han helst vill springa..Läste nånstans om att man skulle smäcka dom på magen men jag tycker det verkar lite svårt..jag vill ju inte ha han över mej..Finns det inget man kan göra för att han inte dka resa sej från början?? :confused:

Jag vill först påpeka att jag inte är någon vän av våldsmetoder,och i synnerhet inte skarpa bett.Däremot precis som ovan,att lära hästen som föl.
Det går dock att komma tillrätta med problemet och mycket tålamod.Allt man gör med hästen som man ger tid(helst dagligen)Funkar tillslut.
Börja med att vänja honom vid genom gjutet bett,och träns.
Låt honom stå och äta med grejorna på.Sedan efter n.gr. dagar går du med honom iförd träns och longerlina ,så du kommer på avstånd då han ev. reser sig.Bäst är om du kan ha en medhjälpare utrustad med långpisk bakom.Så tränar ni varje dag tills han lärt sig gå fram och stanna på dina komandon.
Fortsätter han med cirkuskonsterna kan du införskaffa ett s.k. stigbett som fyller en hävarmsliknande efekt.Men bestraffning genom munnen är ju aldrig bra,och många hästar som är känsliga i just munnen kan visa detta just genom att resa sig.
Mitt råd till dig får bli att träna honom med träns (börja vänj honom vid achengrimma alldeles snart om du skall använda honom som vanlig ridhäst)lär honom start å stop,alltid lång lina!Medhjälpare,behövs, är han besvärlig när du skall ut till hagen ,sätt tränset ovanpå grimman,och led givetvis i långa linan.
Så fort han acepterar detta,börja tömkör!lycka till!

Några frågor...

Hur kan stigbett ha en hävarmseffekt? (Antar att du menar hävstångseffekt?)

Varför måste hästen vänja sig vid aachennosgrimma om den ska bli ridhäst?

Och vad har medhjälparen för roll? Det är väl ägaren/matte/husse som ska lära sig hantera hästen, inte hästen som ska lära sig att "lyda"?

Forumet heter Natural Horsemanship. Råden du ger passar inte nånstans egentligen, men hellre Hästhantering än här.

En god vän till mig löste det genom att sätta på en tunn repgrimma och när hennes häst reste sig då hängde hon sin vikt i den
Låter ju livsfarligt!?
Om man hänger sig i repet hamnar man ju under hästen och risken att få ett framben i huvudet är ju överhängande?
Hänger man sig i grimman, så följer man ju med hästen upp och då ligger man ju änna värre till...??

Hej!
Att ha en häst som stegrar sig är aldrig trevligt och en ung hingst är om möjligt ännu värre! :crazy:

Du beskriver att han stegrar när ni är ute och går? Går vart? till hagen eller ut i skogen?
Du måste för det första lära din häst att gå ordentligt vid din sida och du måste alltid vara konsekvent! Har du sagt NEJ till en sak, så är det ALLTID NEJ..

Att stegra sig är ALDRIG ok, inte någon gång! Och du måste ta tag i det nu idag...
Våldsmetoder eller inte, din häst är stor och ditt uvud knäcker han med hoven som en äggskal! Du har hjälm när du går med han förutsätter jag!?

Jag tycker du ska föröka ta hjälp av någon i din närhet som har mer hingst och hästvana.. :)
Det låter jättebra att man kan viska till hästarna vad de ska göra, men en 2-års hingst som nu lär sig smbandet mellan Testosteron och Brunstiga Sto är inte att diskutera med... Du måste visa att du menar allvar! :smirk:

Någon som förklarar vädigt bra och har stor erfarehet här på Bukefalos är Martha... Be henne om tips och råd... :)

:idea: mitt förslag är att med repgrimma och ett lite kraftigare rep dra ner honom, med ett snabbt, kraftigt ryck ÅT SIDAN . man blir starkare så och har du nog långt rep så kan du själv hålla dig på säkert avstånd. han förlorar då kraften i bakbenen :eek: och du använder alltså hans egen kraft emot honom själv utan :) att skada honom i munnen.

:) :o det kanske låter våldsamt men det är oftast bättre att säga till ordentligt EN gång än att ha en ständig fight.

om ni inte löser situationen på egen hand så dra dig inte för att ta hjälp av någon erfaren person.

mvh rymdentusiasten :bump:

Jag skulle gjort tvärt om :)
Om man har en 4,5 meters lina och hästen stegrar sig då skulle jag se till att det blir väldigt obekvämt ,då den är uppe, genom att skaka kraftigt i grimskaftet. Om man börjar med att försöka dra ner hästen så kan dem istället mana på hästen att resa sig mer eftersom den då får tryck i nacken.

Har man repgrimma och 4,5 meters "riktig" lina, så känner hästen i nacken och nosen om du bara slår i repet med ett pekfinger, så att skaka på grimskaftet kraftigt är en ganska rejäl tillsägelse. Det kanske låter fjantigt jämte stigbett och daska i magen, men det funkar och framför allt , man är ur vägen.

Några svar:
Du har rätt, det heter hävstång.
Därför att en aachengrimma vänjer hästen att hålla tungan på plats (kan utveckla detta senare,men har i det fallet erf.av både rid ,kör O
o travhästar.Då dessa senare visat sig få fina munnar och aldrig behövt skarpa bett el.s.k. tungband.)
En kunnig medhjälpare har funktionen att fösa på hästen bakifrån.Och vara matte el.husse till hjälp.
Nu undrar jag varför inte råden passar här?
Det gällde väl en häst som stegrade sig?
Och är det inte Natural Horsemanship att försöka hjälpa varandra?Oavsett inriktning.

Undrar fortfarande hur ett stigbett kan ge hävstångseffekt?

Jag har hittills inte sett en aachen kunna hindra hästen från att lägga tungan över bettet. Jag gillar inte nosgrimmor av den anledning att den hindrar hästen dels från att gapa vid obehag och dels hindrar den från att gäspa när spänningar släpper och kroppen börjar bli varm och "loss". Har hittills inte hört en enda legitim anledning till att använda nosgrimma, och den du nämnde var riktigt dålig, utifrån mina erfarenheter sett.

Fortfarande; var kommer medhjälparen in när det är just matte eller husse som måste träna sig själv för att hantera hästen bra. Vad händer den dagen medhjälparen inte är där och hästen inser att "Aha, h*n är själv nu!"?

Jag tycker inte att dina råd passar här då NH handlar om en naturlig inställning till såväl hantering som ridning. Jag anser inte att medhjälpare med longerpisk, aachennosgrimmor och stigbett hör till nånting som kan kallas natural, och hör således inte hemma på det här forumet.

JO,eftersom vi nu verkar sitta uppkopplade båda två ,
vad beträffar stigbettet så vet du nog vad jag menar ,om du sett ett sånt.Mitt sätt att utrycka det hela kanske är felaktigt.Jag förstår att du är emot principen.
:bow:
Om du inte sett en aachen hindra hästen att lägga tungan över bettet så har du sett hästar med felaktigt avpassade träns.Jag frågade clarissa ,och undrade just vilken sorts inriktning hon hade med sin ridning.
Att just du inte gillar varken aa.grimmor el.stigbett har man kunnat läsa mellan raderna.
För att återgå till ämnet stegrande häst,hur går det C!
Skulle vilja höra ett tips från Tassetass.
Som hör hemma på detta forum. :bow: :bow:

Som jag förstod dig så menar du att man ska hålla ett tryck mot hästens nacke samtidigt som man manar på den att stegra sig. Det gör att du säger "Gå uppåt!!" samtidigt som du hindrar hästen från att göra som du ber den om, så varesig hästen lyder eller ej så får den signaler och kommandon och från dig, vilket gör att hästen enkelt uttryckt kommer att anse att du är en rätt jobbig typ.

Rätta mig gärna om jag missförstod!

nä, jag skrev att tryck på nacken uppmanar hästen till att stegra, det ska man alltså inte göra. Jag menar på att det är bättre att skaka grimskaftet så att det det blir obehagligt då hästen stegrar sig.
Hjälper inte det så kan man skicka grimskaftet(fast man håller i änden) som en slags båge nerifrån upp, men den bågen är så kraftig så det gör man som sista utväg, men som sagt skaka kraftigt i grimmskaftet var vad jag rekomenderade :).

Han har hållt sej i skinnet de senaste dagarna nu..har en repgrimma i stallet,ska ta o använda den...Satte på han ett träns häromdan för första gången så att sätta nåt skarpt bett o hållas i kommer verkligen inte på fråga...HaN ÄR VÄLDIGT KÄNsLIG O LYHÖRD I ÖVRIGT så jag tror inte det kommer behövas..

märkligt :confused:

att skaka grimskaftet i en sådan situation får effekten att hästen vill bort från obehaget (alltså ifrån dig) hur hänger detta ihop med förtroendet människa häst???

:devil: bort=backa använt som straff blir ingen bra lösning i längden.

man bör tänka på att hästen är ett mottrycksdjur och bör använda sig av det istället i ALLA situationer.

hästen är av naturen ett mottrycksdjur.

det är en av de starkaste instinkter som den är programmerad med och hör ihop med flyktbeteendet.

en duktig hästmänniska (ok NHare) som verkligen vet vad de sysslar med tränar sin häst på ett sätt så att den inte behöver använda sig av den när de är tillsammans. den är en av de viktigaste nycklarna till en lugn och harmonisk häst som VILL vara med på noterna av den enkla anledningen att den behöver inte kämpa emot hela tiden.

om man drar i hästen så drar hästen tillbaka i motsatt riktning och kampen går att vinna med förstärkt utr men hästen fortsätter likf*bnt att kämpa emot oavbrutet men utan att det syns för den okunnige. den slösar därmed energi i onödan. många blandar tyvärr ihop dragandet emot med tävlingsinstinkt

om man istället ger korta signaler och DIREKT släpper efter på trycket, tycker hästen att man är en behaglig varelse som är trevlig att umgås med. hästen accepterar tillsägelse om det är kort och koncist utfört och om man direkt är som vanligt igen

mvh rymdentusiasten :bump: som behövde skriva av sig

det är alltså inte självklart att hästen reser sig än mer av tryck i nacken men det är reaktionen från en häst som är van att gå emot tryck (alltså inte tränad efter äkta NH principer)

alltså, en häst som är tränad att följa eftergiften går ner DIREKT om den känner tryck i nacken (tryck INTE drag) i rätt ögonblick, men det krävs oerhörd timing och mycket övning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 443
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 685
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 307
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka