Jag vill först påpeka att jag inte är någon vän av våldsmetoder,och i synnerhet inte skarpa bett.Däremot precis som ovan,att lära hästen som föl.
Det går dock att komma tillrätta med problemet och mycket tålamod.Allt man gör med hästen som man ger tid(helst dagligen)Funkar tillslut.
Börja med att vänja honom vid genom gjutet bett,och träns.
Låt honom stå och äta med grejorna på.Sedan efter n.gr. dagar går du med honom iförd träns och longerlina ,så du kommer på avstånd då han ev. reser sig.Bäst är om du kan ha en medhjälpare utrustad med långpisk bakom.Så tränar ni varje dag tills han lärt sig gå fram och stanna på dina komandon.
Fortsätter han med cirkuskonsterna kan du införskaffa ett s.k. stigbett som fyller en hävarmsliknande efekt.Men bestraffning genom munnen är ju aldrig bra,och många hästar som är känsliga i just munnen kan visa detta just genom att resa sig.
Mitt råd till dig får bli att träna honom med träns (börja vänj honom vid achengrimma alldeles snart om du skall använda honom som vanlig ridhäst)lär honom start å stop,alltid lång lina!Medhjälpare,behövs, är han besvärlig när du skall ut till hagen ,sätt tränset ovanpå grimman,och led givetvis i långa linan.
Så fort han acepterar detta,börja tömkör!lycka till!